„Amploarea” acestuia constă în faptul că se înlocuiesc atât managerii, cât și Consiliile de Administrație. ”Este foarte important să existe o sinergie perfectă între cele două entități. Acesta este, cred eu, și motivul pentru care acest proiect a fost îmbrățișat de foarte mulți manageri străini”, spune Pleska. Ca o paranteză, acum este directorul general al unei companii din Ucraina și spune că, dacă va fi selectat în funcția de CEO al Companiei de Drumuri, își va da demisia pentru a prelua noile responsabilități.
Și mai crede că, în acest moment, Compania de Drumuri are nevoie de un “mercenar managerial”, așa cum, de altfel, a și fost numit. ”Provocarea care vine odată cu proiectul este principala motivație. O motivație legată de salariu nu cred că este foarte sănătoasă pentru evoluția profesională a unei persoane, iar pe mine nu m-a motivat niciodată salariul. Poate de aceea am fost numit mercenar managerial”, spune Pleska. Potrivit lui, o companie publică trebuie să aibă aceleași obiective ca una privată: rentabilitate, profitabilitate, utilitate publică.
În România din 1995
În vârstă de 43 de ani, Pleska are origini românești, dar s-a născut în Belgia. După finalizarea studiilor economice, primul job l-a avut în industria de panificaţie, angajatorul fiind compania internațională Puratos. În România a venit în 1995, ca director de vânzari și marketing al producătorului de bere Interbrew, unde principala sarcină a fost dezvoltarea rețelei. A urmat Danone, companie pe care a dezvoltat-o de la zero, iar ulterior a lucrat pentru Holderbank, numele de atunci al actualului producătorul de ciment Holcim, ajutând la rebranduirea grupului. După un stadiu de MBA la universitatea Stanford a fost recrutat în Ucraina, unde a dezvoltat un lanț de hypermarketuri, din poziția de director general.
Despre proiectul „management privat” de la noi a aflat din presă. Spune că miza pe restructurarea CNADNR este foarte mare, pentru că de infrastructură depinde dezvoltarea economică a țării. „România are doi mari producători auto și dorește să dezvolte industria auto, dar nu are o infrastructură corespunzătoare. În plus, o infrastructură bine dezvoltată înseamnă și o rată mai mică a accidentelor rutiere. Am citit că statisticile arată că România ocupă locul 4 în Uniunea Europeană, după numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere”, spune Pleska. Spre deosebire de industrii în care există cicluri de existență logice, determinate de cerere sau de evoluția resurselor, o companie responsabilă cu infrastructură va avea permanent „piață”, deci mari șanse să devină profitabilă.