„Știm deja că primul trimestru al acestui an nu va fi bun. Comenzile sunt în scădere”, a declarat Carlos Ghosn, șeful Renualt, în timp ce Allan Mullaly, boss-ul Ford Motor Co. Este de părere că „mediul economic deteriorat are un impact negativ asupra operațiunilor noastre din afara Americii de Nord”.
Aceste estimări alarmiste au un numitor comun: declinul accentuat al pieței europene. Iar unul dintre cele mai importante motive pentru care liderii companiilor cu unități de producție în Europa se tem pentru afacerile pe care le conduc este legat de supracapacitate. Asta pentru că, în timp ce în 2008, 2009 și chiar 2010, în zona nord-americană au fost închise zeci de uzine producătoare de mașini și componente pentru a contrabalansa scăderea vânzărilor și a stopa pierderile, în Europa, presinuea guvernelor a forțat multe companii să mențină unități de asamblare care funcționează mult sub capacitate.
Confrom analiștilor LMC Automotive, în acest moment, capacitatea medie de producție a uzinelor din Europa este la numai 65% din potențial. Fiat, de exemplu, utilizează doar 50% din capacitatea totală de producție în timp ce uzinele PSA și Renault funționează doar la 62% din capacitate. Puțin peste medie se situează și Ford, aflat la 69% din capacitatea instalată. Singurii care par să fi găsit o scăpare din această criză de supracapacitate sunt producătorii germani. Mercedes-Benz utilizează 72% din capaciatate în timp ce Opel se află la 74%, Volkswagen la 76% iar BMW la 86%.
Această situație deloc plăcută, și cu un impact dezastruos asupra bilanțurilor financiare ale producătorilor auto, nu are mari șanse să fie rezolvată. Pe deoparte pentru că majoritatea companiilor europene sunt datoare statelor în care au unități de asamblare după valul de subvenții primit în anii anteriori și, pe de altă parte pentru că, în Europa, piața nu dă semne de revenire. Analiștii caracterizează industria auto europeană drept un „bolnav”. „Majoritatea producătorilor de aici merg contra curentului, în unele cazuri cu viteză mare”, spune Stefano Aversa, analist la AlixPartners. În același timp, Arthur Maher de la LMC Automotive este de părere că industria europeană are o capacitate excedentară de circa 10 milioane de unități, mult peste cât poate absorbi piața. Având în vedere că media capacității instalate la uzinele din Europa este de 300.000 – 350.000 de unități, o egalizare a cererii cu oferta ar însemna închiderea a minimum 20-30 de uzine, fapt neverosimil în actualele condiții.
Deși pare cea mai simplă soluție, date fiind evoluțiile pozitive ale piețelor asiatice, exportul nu are mari șanse să acopere excedentul. În primul rând este vorba despre costul mare de producție din UE, la care se adaugă sumele necesare logisticii și taxelor. Apoi, zecile de uzine care au apărut ca ciupercile după ploaie în statele emergente din afara Europei, acoperă aproape în totalitate necesarul piețelor din zonele în care sunt aplasate. Prin urmare, pe termen scurt și mediu, industria auto europeană se găsește într-un cerc vicios din care ieșirea nu pare să se vadă încă la orizont.
Citește și: Cum se poate aşterne rugina peste industria de automobile Criza de supracapacitate prinde investitia ford din Romania pe picior gresit