Scăderea veniturilor din publicitate determină televiziunile să renunţe la emisiuni şi să reducă bugetele de producţie. Cunoscutul producător Valeriu Lazarov resimte şi el criza.

Este sâmbătă seara, ora 20:30, iar Irina, o telespectatoare fidelă a show-ului „Megastar“, zapează de zor după un înlocuitor pentru emisiunea preferată. Show-ul la care Prima TV a renunţat, deşi se bucură încă de succes la nivel internaţional, a fost înlocuit cu un film, pentru că e mai ieftin şi mai rentabil decât formatul de divertisment live de care se ataşase Irina. Aşa că bucureşteanca decide să urmărească un show similar, cu muzică şi karaoke, de pe Pro TV, „Ola-la-la“. Gata, s-a terminat, dar Irinei parcă nu-i vine „să plece“, aşa că rămâne cu ochii la emisiunea „Frumuseţe pe muchie de cuţit“, cel mai recent succes la public al postului din Pache Protopopescu. Asemenea Irinei, alţi peste un milion şi jumătate de români din întreaga ţară urmăresc emisiunea, în timp ce în SUA formatul aceluiaşi show (n.r. Extreme Makeover) atrage o audienţă-record: 10,8 milioane de telespectatori. Pariul pe emisiuni de divertisment şi reality-show-uri cu succes la publicul american, precum „Dansez pentru tine“ şi „Frumuseţe pe muchie de cuţit“, s-a dovedit a fi câştigător pentru Pro TV, postul menţinându-se, astfel, în topul audienţelor şi lider în prime-time, când sunt difuzate cele două show-uri. Totodată, este printre puţinele care nu şi-au schimbat grila de programe din această primăvară; cu toate acestea, a redus anumite bugete de producţie, „ca reacţie la atmosfera generală din piaţa de publicitate“, explică Anca Budinschi, director executiv al Pro TV. Ea nu a precizat costurile licenţelor, dar a menţionat faptul că emisiunile de divertisment sunt printre cele mai scumpe produse din grilă. Potrivit calculelor Capital, costurile unei ediţii „Dansez pentru tine“ se pot ridica la 100.000 de euro, însă publicitatea atrasă de audienţa emisiunii depăşeşte dublul cheltuielilor.

Românii sunt atraşi de emisiunile-conflict

În opinia lui Valeriu Lazarov, „Dansez pentru tine“ a rămas singura emisiune cu adevărat spectacol de pe piaţa românească, dar „publicul acestui gen de emisiune merită mult mai multă atenţie, o ofertă mult mai bogată decât cea din prezent“. Cât priveşte formatele, atât în Spania, cât şi în România au impact fulminant emisiunile-conflict, cu replici usturătoare şi disecarea fiecărui personaj invitat sau autoinvitat, în timp ce în Marea Britanie funcţionează talent-show-urile, afirmă Lazarov. În prezent, pe piaţa de televiziune din România, Valeriu Lazarov produce emisiunea „Din dragoste“, la postul Antena 1, şi discută proiecte noi cu acest post, dar şi cu Prima TV şi Kanal D. „Idei şi formate sunt din abundenţă, numai că se doresc producţii cu minimă investiţie, ceea ce se repercutează inevitabil şi în rezultatul obţinut, atunci când acest rezultat există “, adaugă el.

Prezent la târgul de televiziune MIPTV de la Cannes, Lazarov a căutat formate de divertisment care să necesite costuri de producţie reduse, pentru a întruni noile bugete de criză. „Din păcate, criza financiară afectează toate industriile şi, ca atare, trebuie să fim precauţi. Până în acest moment, Kanal D nu a fost nevoit să reducă foarte mult costurile şi chiar pregătim producţii noi, cum ar fi «Lazarus Show» şi «Pact cu Diavoliţa»“, spune Anca Gheorghe, di­rec­tor de marketing al Kanal D România. Postul Antena 1 a renunţat în noua grilă la anumite formate străine şi locale, printre care „AnimatPlanet“, însă nu din cauza costurilor, ci a audienţei, în paralel cu reducerea bugetelor de producţie. «Din dragoste» şi «Te pui cu blondele» sunt singurele producţii din grilă realizate pe baza unor for­mate internaţionale, iar licenţa se situează între 1.000 şi 3.000 euro pe episod“, spune Florin Nicoară, director de programe Antena 1 şi CEO Euforia Lifestyle TV. Emisiunile de divertisment ale postului care au cel mai mare succes sunt formate locale: „Test de fidelitate“, „Duminica în familie“, „Divertis Mall“. În concluzie, anul acesta, televiziunile sunt nevoite să taie costurile programelor neperformante şi să mizeze pe cele cu buget de redus şi succes la public.

«În ceea ce priveşte proiectele propuse de noi, în România ni s-a specificat faptul că bugetele se reduc cu 20% până la 40% faţă de anul trecut, iar în Spania se menţin oarecum bugetele din 2008.»
Valeriu Lazarov, producător TV

FORMATELE INTERNAŢIONALE PRIND LA ROMÂNI

Noră pentru mama
România a fost prima ţară, după Turcia, în care a fost prezentată emisiunea, iar succesul său a propulsat Kanal D în topul primelor televiziuni, fiind lider de audienţă în cursul dimineţii. În primul sezon, reality-show-ul a atins o cotă de piaţă (share) de 14,7% şi a crescut în sezonul al doilea şi al treilea la o cotă maximă de 24%  (public 18-40 de ani, mediul urban).

Schimb de mame
Reality-show-ul a fost difuzat pentru prima oară în anul 2003, în Marea Britanie, unde a atras o popularitate impresionantă, devenind cel mai vizionat show de televiziune. În prezent, „Schimb de mame“ este difuzat în peste douăzeci de state din toată lumea. În România, emisiunea se plasează în topul audienţelor reality-show-urilor, cu o cotă de piaţă în mediul urban de 8,57%.

ARENA LEILOR
Un pilon de audienţă pentru TVR 2, business reality-show-ul „Arena Leilor“ este licenţa internaţională a formatului „Dragons’ Den“. Apărut în 2001 în Japonia, „Dragons’ Den“ a devenit, datorită succesului înregistrat, un format internaţional, preluat în prezent de televiziuni din peste 20 de ţări, precum Canada, Rusia, Noua Zeelandă, Australia, Ucraina, SUA, Portugalia sau Germania.

Dansez pentru tine
Este un format internaţional de succes difuzat, în prezent, pe piaţa locală. Varianta românească a emisiunii-concurs a atras, în luna martie, în medie, un milion de telespectatori din mediul urban. „Strictly Come Dancing“ este în mare vogă în Statele Unite, unde emisiunea se difuzează sub numele „Dancing with Stars“, fiind urmărită de 20 de milioane de americani.

155-29135-21showbiz16.jpg