În timp ce unele companii se grăbesc sa profite de adopţia pe scară largă a echipamentelor mobile inteligente (smartphone, tablete, etc.) şi de dezvoltarea rapidă a unor tehnologii noi pentru a oferi servicii de plăţi mobile, executivi din diferite zone ale mediului de afaceri (83%) consideră că folosirea acestor echipamente pentru a efectua plăţi sau alte tranzacţii bancare mai are nevoie de aproape patru ani pentru a fi acceptată pe scară largă de către consumatori, conform unui studiu global realizat de KPMG. De fapt, 46% dintre respondenţi consideră că plătile mobile vor deveni un fenomen de masă în mai puţin de doi ani.

“Considerăm că adopţia accelerată a telefoanelor şi a altor tipuri de echipamente mobile inteligente (cum ar fi tabletele) precum şi comoditatea folosirii acestora oriunde şi oricând deschid o serie de oportunităţi care vor duce la adopţia pe scară largă a serviciilor de plăţi mobile cu o viteză mult mai mare decât anticipeaza respondenţii acestui studiu”, a declarat  Mihai Rada, director Consultanţă în Management în cadrul KPMG România.

72% dintre executivii intervievaţi au declarat ca plăţile mobile sunt sau vor fi în viitor suficient de importante pentru afacerea lor, estimând că furnizorii de servicii de plăti on-line specializate îşi vor întâri poziţia de piaţă şi în acelaşi timp tehnologii precum m-banking si NFC (Near Field Communications) căpătând amploare în viitor. 58% dintre respondenţi declară că au deja elaborată o strategie pentru serviciile de plăţi mobile.

Metode de plăţi mobile

Succesul commercial al serviciilor de plăţi mobile poate fi legat în viitor de evoluţia celor cinci metode de plăţi curente care concurează pentru o cotă de piaţă. Respondenţii studiului KPMG, la nivel global, consideră că sistemele online specializate conduc această bătălie, datorită faptului că aceasta metodă înregistrează déjà un grad de penetrare semnificativ mai mare decât al metodelor alternative, iar aceasta penetrare urmează să crească. Astfel, respondenţii consideră că sistemele de plată online specializate au cea mai mare şansă de success, urmate de sistemele de mobile banking, NFC (near field communication), facturarea de catre operator şi “portofelul mobil.”

Portofel Electronic (M-wallet) – foloseşte echipamentul mobil ca un portofel virtual cu posibilitatea stocării informaţiei despre cont şi tranzacţiile efectuate în SIM-ul echipamentului;

M-banking – acces direct la serviciile şi informaţiile bancare prin intermediul echipamentului mobil;

NFC (Near Field Communications) – tehnologie de comunicaţie fără fir pe distanţă scurtă care permite schimbul de date între echipamente mobile cum ar fi telefonul mobil şi un echipament spcializat instalat în locaţia comerciantului (POS);

Sisteme Online Specializate – sisteme de procesare a plăţilor online cum ar fi “Google Checkout” şi PayPal.   

Facturare de către operator (carrier billing) – bunurile şi serviciile achiziţionate sunt facturate de către operatorul de telecomunicaţii pe factură de servicii.