În România se consumă, anual, circa două cutii de vitamine pe cap de locuitor. Foarte departe de vânzările din Cehia, de exemplu, unde consumul este de zece cutii pe an, sau Polonia – 20 de cutii, dar cine vrea să știe încotro merge piaţa nu trebuie decât să studieze preocuparea românilor pentru un stil de viaţă sănătos. Dar și cifrele industriei din 2000 încoace: la jumătatea lui 2003, 53 de companii vindeau în România suplimente nutritive.

Astăzi, numărul lor trece de 80 și alte firme intenţionează să aducă pe piaţa românească noi mărci. Miza? Atenţia acordată sănătăţii – „care nu ţine cont de criză“, consideră Andrei Costea, directorul general al Secom, firma importatoare și distribuitoare de parafarmaceutice (non-medicamente – n.red.) -, îmbătrânirea populaţiei, creșterea gradului de informare al consumatorilor plus problemele de alimentaţie.

„Ritmul infernal al vieţii cotidiene a făcut ca societatea contemporană să înlocuiască dieta echilibrată și mesele tihnite cu junk-food și mâncatul pe fugă. De aici și nevoia de aport suplimentar de nutritive“, intră în detalii managerul Secom. O părere împărtăşită şi de nutriţionistul Şerban Damian, în opinia căruia „suplimentele nutritive sunt un fel de plasă de siguranţă atunci când necesarul zilnic nu este asigurat în totalitate printr‑o alimentaţie echi­librată. Ele vin să susţină organismul într‑o perioadă când acesta este solicitat mai mult decât în mod normal“.

Emilia Canea, director general GNC România, rezumă ceea ce ea numeşte „unul dintre argumentele majore“ pentru viitoarele creşteri: cererea ridicată de astfel de produse, în condiţiile în care „produsele na­turale (suplimente, cosmetice, alimente etc.) devin din ce în ce mai căutate“. Până la urmă, motivează ea, piaţa autohtonă este încă departe de ţările occidentale, unde consumul unor astfel de produse a devenit rutină. Mai exact, dacă un român cheltuieşte în medie între 3,5 şi 10 euro pe an, vest-europenii consumă în fiecare an suplimente nutriţionale de circa 30 euro „per capita“.

Sens unic: în sus

Recenta intrare pe piaţa din România, prin franciză, a GNC Live Well – brandul nr. 1 de produse nutritive din lume, cu afaceri de 1,9 miliarde de dolari – dă emoţii businessurilor locale. Cel puţin 300.000 de euro vor fi folosite pentru deschiderea de magazine în Bucureşti şi în oraşe precum Timişoara, Cluj-Napoca, Constanţa sau Iaşi. Primul GNC Live Well s-a deschis, în iunie, în Bucureşti Mall, după care, retailerul american a intrat şi în AFI Palace Cotroceni. „Vrem să devenim principalul furnizor de suplimente nutritive pentru sportivi şi printre primii zece jucători pe piaţa de suplimente nutritive pe segmentul medium şi up market“, îşi avertizează Emilia Canea concurenţa. Şi pomeneşte şi un avantaj esenţial al GNC: va vinde atât în magazinele proprii, cât şi în farmacii, magazine online, săli de fitness şi prin revânzători.
Procentual, cele mai multe suplimente nutritive se vând prin distribuitori în farmacii sau magazine tip Plafar, iar în proporţie de circa 30% – pe site-uri sau call-centeruri. Apropo de Plafar, mai nou, oricine intră în magazine e invitat să viziteze și raftul cu nutricosmetice (produse de îngrijire a pielii aflate la graniţa dintre cosmetice şi suplimente nutritive), un segment de nişă revoluţionar şi foarte popular în străinătate. În Japonia, SUA şi Europa Occidentală, această piaţă a ajuns deja la un miliard de dolari, iar până în 2017 ar trebui să depăşească patru miliarde de dolari, conform estimărilor Global Industry Analysts. Compania are acum în ofertă și Biocyte, un brand lider pe piaţa franceză de nutricosmetice. Lanţul Plafar – care numără în prezent 23 de magazine – este, deocamdată, singura reţea naturistă de retail care a început să vândă astfel de produse. Iar pentru directorul general Dorin Catană, nutricosmeticele nu sunt doar o miză pentru profit şi vânzări, ci şi de diferenţiere în piaţă. „Acum doi ani, am adus primii pe piaţă şi cosmetotextilele. Suntem permanent în căutare de produse inovatoare“, spune Catană. În cazul Plafar, suplimentele alimentare contribuie cu peste 50% la încasările totale.
În mare, reţeta de creștere pentru această industrie e, așadar, prescrisă. Dacă și dezvoltarea 100% naturală va beneficia de concentaţiile potrivite, e o întrebare la care piaţa va da răspunsul ceva mai târziu.

Dezvoltarea pe o anumită nişă, cu produse pe care clientul nu le poate procura rapid de la concurenţă, lasă loc de creștere a vânzărilor.
Dorin Catană, director general, Plafar

200 mil. de euro
este valoarea estimată a pieţei românești a suplimentelor nutritive. Piaţa ar urma să se dubleze în următorii cinci ani