Rezervările online reprezintă în Romånia o piaţă în formare, dar cu un potenţial remarcabil. Anul trecut, numărul biletelor de avion våndute prin intermediul celor circa 17 site-uri de profil din Romånia a urcat la 30.000, iar pentru 2008 se estimează dublarea acestei cifre.

Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanţă Foolproof, două treimi dintre utilizatorii fideli ai internetului intenţionează să îşi facă rezervări pentru viitoarea vacanţă pe unul dintre site-urile specializate. Peste 48% din aceştia apelează, de regulă, la agenţii de turism online, precum Expedia şi lastminute.com, atåt pentru cazarea la hotel, cåt şi pentru biletul de avion. Numai în prima jumătate a anului trecut, primele patru agenţii de turism online din Statele Unite (Expedia, Travelocity, Travelport şi Priceline) au avut încasări brute în valoare de peste 17,4 miliarde de dolari. În general, succesul unei astfel de afaceri este explicat, pe de o parte, prin rapiditatea cu care un utilizator poate efectua rezervarea dorită, avånd acces la o multitudine de oferte din care poate să o aleagă cu uşurinţă pe cea mai bună, şi, pe de altă parte, prin faptul că preţurile serviciilor sunt mai mici decåt cele practicate de un turoperator clasic. De pildă, un bilet de avion poate fi mai ieftin cu pånă la 5% faţă de preţul oferit de agenţia de turism. În SUA, unde piaţa rezervărilor online este puternic disputată de cåţiva jucători mari, pentru rezervarea unui bilet de avion se plăteşte un comision de rezervare între 0,25% şi 0,5%, faţă de 2,5%, cåt plăteşte un client din Romånia.

În Romånia, progresul înregistrat de vånzările de bilete în mediul online este vizibil de la un an la altul. Pe o piaţă totală în creştere cu 60% în anul 2007, puternic influenţată de venirea operatorilor low-cost, un sfert din totalul biletelor de avion sunt rezervate de bucureşteni. „Pe ansamblu, valoarea vånzărilor de bilete de avion realizate în Romånia este de 500 de milioane de euro, incluzånd aici toate variantele de achiziţionare a biletelor. Sub 10% din această sumă este generată de portalurile specializate“, spune Dragoş Penca, director general al Millenium Tour, proprietarul site-ului de rezervări online Paravion.ro. Creşterea este remarcabilă, dacă ne raportăm la situaţia din urmă cu trei-patru ani, cånd ponderea rezervărilor de bilete de avion prin site-uri specializate era de numai 1% din totalul pieţei. Mai mult, în prima jumătate a acestui an, volumul total al biletelor achiziţionate online a urcat cu 205% faţă de perioada similară a anului trecut, afirmă reprezentanţii industriei. „Creşterea este mare, exact cum ar trebui să fie. În Romånia, anul trecut s-au våndut 30.000 de astfel de bilete, iar estimările noastre prevăd o dublare a acestei sume în acest an“, afirmă Răzvan Antoni, director general al Amadeus Marketing Romånia. Calculele sale par destul de realiste dacă luăm în considerare faptul că doar pånă în luna iunie a acestui an au fost cumpărate 25.000 de astfel de bilete, prin intermediul celor 17 portaluri de rezervări.

În acest moment, liderul pieţei este Paravion.ro, care are deja o vechime de trei ani pe plan local. Mai nou pe piaţă, dar cu o politică de marketing care l-a transformat într-un competitor serios, Vola.ro vizează triplarea (cel puţin!) a cifrei de afaceri pentru acest an. „În perioada ianuarie-iunie 2008, site-ul a våndut 5.370 de bilete, în luna iulie cifra ridicåndu-se la 1.600. Pentru tot anul 2008, compania aşteaptă să rezerve 11.250 de bilete“, spune Dragoş Truică, director executiv al Vola.ro. Potrivit acestuia, valoarea medie a unui bilet este de 310 euro. „În doi-trei ani, pe piaţă nu vor mai fi mai mult de zece companii active în domeniu. Deocamdată este loc, dar nu pot exista 100 de astfel de firme pe o singură piaţă“, conchide Antoni.

115-15933-14_razvanantoni_28.jpg«În doi-trei ani, pe piaţă nu vor mai fi mai mult de zece firme active în domeniu. Deocamdată, este loc, dar nu pot exista 100 de astfel de firme pe o singură piaţă.»
Răzvan Antoni, director general Amadeus

205% este procentul cu care a crescut în prima jumătate a acestui an piaţa rezervărilor online de bilete de avion. Se estimează că, în total, în 2008, vor fi våndute peste 50.000 de bilete de avion

17,4 miliarde de dolari au încasat în primul semestru din 2007 primele patru agenţii de turism online din SUA.

VACANŢE PE INTERNET

115-15934-14_g1_pondere_65x39.jpgONLINE-ul IA JUMATATE DIN TORT

Piaţa totală a rezervărilor online a crescut constant la nivel global din 2005 pånă în prezent. Dacă în urmă cu trei ani, 22% din rezervările de cazare şi transport se realizau prin intermediul internetului, în 2008, s-a ajuns la o pondere de 42% din totalul vacanţelor contractate.

115-15935-14_g2_top_65x39.jpgGREII REZERVARILOR ONLINE

Primii patru jucători din SUA au înregistrat în primul semestru din 2007 încasări brute de 24 de miliarde de dolari. Peste 17,4 miliarde de dolari au fost încasate de pe piaţa nord-americană.

115-15936-14_g3_rivali_65x39.jpgRivalii pietei romånesti

Piaţa romånească este la început de drum. În prezent, numărul site-urilor specializate în rezervări online este sub 20.

Te-ar putea interesa și: