Piaţa de publicitate online din România a ajuns în 2008 la aproximativ 20 de milioane de euro (72,417,533 RON), potrivit celei mai recente ediţii a studiului ROADS („Romanian Online Advertising Study”), realizat de IAB Romania şi PricewaterhouseCoopers România.

Studiul ROADS indică o creştere de 70%, în RON, faţă de anul 2007, când piaţa de profil a avut o valoare de 42,603,201 RON.

Primul semestru al anului 2008 înregistra o creştere de 110% faţă de acelaşi semestru al anului 2007, însă al doilea semestru al anului 2008 a înregistrat doar o creştere cu 46% faţă de semestrul echivalent din 2007.

Cât de dificil va fi anul 2009?

„2008 a fost un an destul de bun pentru publicitatea online din România. Ar fi fost şi mai bun, dacă nu s-ar fi înregistrat regresul din trimestrul al patrulea. Altfel spus, dacă n-ar fi fost criza poate am fi înregistrat încă o dublare a pieţei de la un an la altul. Cum asta nu s-a întâmplat, mă mulţumesc doar să sper că anul 2009 nu va fi chiar atât de rău după cum se speculează sau se interpretează semnalele de până acum”, a declarat Cristi Petriceanu, Preşedinte al Asociaţiei IAB România.

Semnale de alarmă cu privire la piaţa locală de publicitate online au fost trase şi de directorul Neogen, Călin Fusu, într-un interviu anterior acodat CAPITAL Online. „În piaţa de publicitate online criza s-a manifestat până acum prin creşterea cererilor de colaborări în regim barter în detrimentul celor plătite. În plus, advertiserii au devenit  mai puţini şi mai atenţi la eficienţa şi posibilitatea de măsurare a campaniilor”, a spus Călin Fusu.

Bugetele online vor creşte cu 2-3%

Cu toate acestea, estimările directorului Neogen spun că, în 2009, online va deveni un adversar serios în bătălia cu media tradiţională precum presa scrisă, OOH (Out-of-home advertising), radio şi TV.

„Ne aşteptăm ca online-ul să rupă cam 2-5% din bugetele de TV până la sfârşitul anului, mai ales datorită posibilităţilor pe care le oferă privind targetarea campaniilor după criterii complexe şi creşterea eficienţei banilor investiţi în publicitate cu până la 75-90%” mai adaugă Calin Fusu.

Studiul „Romanian Online Advertising Study” a agregat declaraţiile de vânzări directe ale 11 companii, numărând principalele regii de publicitate online şi principalii publisheri independenţi (cu vânzări directe semnificative), care reprezintă în total în jur de 600 site-uri. Valorile cuprinse în acest studiu sunt valori nete.

SURSA: IAB România

DETALII:
Citeşte şi Câţi bani se fac, de fapt, în .ro?.