Leasingul auto scade, numărul celor care nu-şi mai pot plăti ratele creşte, iar atenţia societăţilor de profil se orientează spre finanţarea altor sectoare ale economiei. Acestea sunt câteva dintre caracteristicile evoluţiei pieţei de leasing din România la începutul acestui an. Pe fondul evoluţiei actuale a economiei româneşti şi al conjuncturii internaţionale nefavorabile, prognoza pentru acest an, realizată de societăţile de profil, este pesimistă în ceea ce priveşte
Leasingul auto scade, numărul celor care nu-şi mai pot plăti ratele creşte, iar atenţia societăţilor de profil se orientează spre finanţarea altor sectoare ale economiei. Acestea sunt câteva dintre caracteristicile evoluţiei pieţei de leasing din România la începutul acestui an.
Pe fondul evoluţiei actuale a economiei româneşti şi al conjuncturii internaţionale nefavorabile, prognoza pentru acest an, realizată de societăţile de profil, este pesimistă în ceea ce priveşte piaţa locală de leasing. „Din păcate, trendul descendent se păstrează, astfel că, pentru 2009, prognozăm o scădere între 20% şi 30% a volumului total al finanţărilor în leasing, cu estimarea sectorului auto în pondere de 75%, a celui imobiliar la 4% şi a celui industrial la 21%“, a spus Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România. Potrivit estimărilor asociaţiei, în 2009, valoarea bunurilor finanţate în leasing la nivel naţional va fi de circa 3,85 miliarde de euro, faţă de 4,81 miliarde de euro, cât a fost în 2008.
Cu o cotă de piaţă de 11,3%, UniCredit Leasing Corporation a fost, conform datelor furnizate de companie, lider de piaţă în 2008. „Portofoliul activităţii de leasing a înregistrat, la sfârşitul anului, volumul de 2,6 miliarde de lei, reprezentând cel mai mare nivel din piaţa de profil“, a spus Dan Constantinescu, managing director al societăţii, adăugând că structura volumelor a fost dominată de leasingul de vehicule (59%), urmat de cel pentru echipamente (38%) şi de cel pe real estate (3%). „Primele trei luni ale acestui an au fost bune, puţin peste aşteptările noastre. Pentru 2009, estimăm o creştere a ponderii echipamentelor şi imobiliarelor în portofoliul nostru“, a adăugat Dan Constantinescu. În ceea ce priveşte leasingul auto, în cazul Unicredit Leasing finanţarea de autoturisme a suferit o reducere de aproximativ 40% în portofoliul societăţii comparativ cu începutul anului trecut, în timp ce vehiculele comerciale au crescut ca pondere. „Anul acesta, numărul de autoturisme ce ne-au fost returnate de clienţii care nu şi-au mai putut plăti ratele a fost de 30 de unităţi. Din păcate, ritmul s-a dublat faţă de 2008“, a mai spus Dan Constantinescu.
Dan Constantinescu, managing director, UniCredit Leasing Corporation
Vedetele finanţărilor în leasing
Chiar dacă în ultimul trimestru al anului trecut finanţările pentru achiziţia de autovehicule a scăzut brusc, reprezentând 52% din totalul pieţei, leasingul auto a rămas şi în 2008 principala afacere a companiilor de profil, cu o pondere de 71%. Leasingul de echipamente a reprezentat 22%, iar cel imobiliar 7% din întreaga piaţă.