Leasingul auto scade, numărul celor care nu-şi mai pot plăti ratele creşte, iar atenţia societăţilor de profil se orientează spre finanţarea altor sectoare ale economiei. Acestea sunt câteva dintre caracteristicile evoluţiei pieţei de leasing din România la începutul acestui an.

Pe fondul evoluţiei actuale a economiei româneşti şi al conjuncturii internaţionale nefavorabile, prognoza pentru acest an, realizată de societăţile de profil, este pesimistă în ceea ce priveşte piaţa locală de leasing. „Din păcate, trendul descendent se păstrează, astfel că, pentru 2009, prognozăm o scădere între 20% şi 30% a volumului total al finanţărilor în leasing, cu estimarea sectorului auto în pondere de 75%, a celui imobiliar la 4% şi a celui industrial la 21%“, a spus Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociaţiei Societăţilor Financiare – ALB România. Potrivit estimărilor asociaţiei, în 2009, valoarea bunurilor finanţate în leasing la nivel naţional va fi de circa 3,85 miliarde de euro, faţă de 4,81 miliarde de euro, cât a fost în 2008.

151-27810-21studiudepiata1.jpgAnul trecut, finanţările  acordate sectoarelor economiei naţionale au fost diverse, astfel că 22% (1,08 miliarde euro) din total au vizat echipamentele cu scop industrial, 7% (351 de milioane euro) sectorul imobiliar şi 71% (3,38 miliarde euro), sectorul transporturilor. Deşi în anul 2008 importul autoturismelor rulate a depăşit semnificativ volumul achiziţiilor vehiculelor noi, leasingul şi-a păstrat orientarea; finanţarea achiziţiei de vehicule noi (95%) în detrimentul celor second- hand (5%).

Cu o cotă de piaţă de 11,3%, UniCredit Leasing Corporation a fost, conform datelor furnizate de companie, lider de piaţă în 2008. „Portofoliul activităţii de leasing a înregistrat, la sfârşitul anului, volumul de 2,6 miliarde de lei, reprezentând cel mai mare nivel din piaţa de profil“, a spus Dan Constantinescu, managing director al societăţii, adăugând că structura volumelor a fost dominată de leasingul de vehicule (59%), urmat de cel pentru echipamente (38%) şi de cel pe real estate (3%). „Primele trei luni ale acestui an au fost bune, puţin peste aşteptările noastre. Pentru 2009, estimăm o creştere a ponderii echipamentelor şi imobiliarelor în portofoliul nostru“, a adăugat Dan Constantinescu. În ceea ce priveşte leasingul auto, în cazul Unicredit Leasing finanţarea de autoturisme a suferit o reducere de aproximativ 40% în portofoliul societăţii comparativ cu începutul anului trecut, în timp ce vehiculele comerciale au crescut ca pondere. „Anul acesta, numărul de autoturisme ce ne-au fost returnate de clienţii care nu şi-au mai putut plăti ratele a fost de 30 de unităţi. Din păcate, ritmul s-a dublat faţă de 2008“, a mai spus Dan Constantinescu.

151-27811-21studiudepiata2.jpgUn alt jucător important de pe piaţă, BRD Sogelease IFN, filiala de leasing financiar a BRD – Groupe Société Générale, a încheiat, în 2008, peste 3.400 de contracte, cu o valoare a bunurilor finanţate de peste 237 de milioane de euro. Structura portofoliului societăţii era, la 31 decembrie 2008, următoarea: autovehicule comerciale (41%), autoturisme (15%), echipamente de construcţii (18%), echipamente industriale, medicale şi agricole (20%), echipamente IT (5%) şi sectorul imobiliar (1%). Deşi acest an va fi afectat de situaţia economică actuală, Jean-Claude Boloux, directorul general al BRD Sogelease, este optimist, precizând că reprezentanţii societăţii pe care o conduce îşi vor concentra atenţia cu preponderenţă asupra sectoarelor medical şi agricol. „Ne vom adapta produsele în aşa fel încât să ne sprijinim clienţii, pentru a-i ajuta să-şi continuie activitatea în mod cât mai eficient. Vom fi foarte atenţi la toate evoluţiile din piaţă în perioada următoare şi vom încerca să identificăm noi oportunităţi de business“, a spus Jean-Claude Boloux. „Echipamentele vor face în continuare obiectul interesului nostru şi vom acorda o atenţie mai mare promovării leasingului operaţional, prin intermediul companiei noastre BRD Sogelease Asset Rental, aceasta fiind o alternativă de finanţare extrem de eficientă“, a completat el.

151-27809-21_key_12.jpgNumărul tot mai mare al maşinilor care ajung în spaţiile de depozitare ale societăţilor de leasing i-a determinat pe reprezentanţii acestora să găsească soluţii pentru rezolvarea acestei probleme. „Suntem permanent lângă clienţii noştri şi ne străduim să găsim soluţia potrivită pentru fiecare, astfel încât să-i ajutăm să treacă de această perioadă. Noi avem toată deschiderea pentru a găsi soluţii, dar cu siguranţă şi clienţii trebuie să dorească acest lucru“, spune Dan Constantinescu. „Recuperarea creanţelor se face conform contractului, cu sprijinul colegilor noştri. Pentru anumite cazuri, apelăm la partenerii noştri  avocaţi. Bunurile recuperate sunt depozitate şi valorificate pentru recuperarea pierderilor“, a încheiat el.

151-27808-21_danconstantinescu_12.jpg«Numărul de autoturisme returnate în acest an de către clienţii care nu şi-au mai putut plăti ratele a fost de 30 de unităţi, ritmul dublându-se faţă de 2008.»
Dan Constantinescu, managing director, UniCredit Leasing Corporation

Vedetele finanţărilor în leasing

Chiar dacă în ultimul trimestru al anului trecut finanţările pentru achiziţia de autovehicule a scăzut brusc, reprezentând 52% din totalul pieţei, leasingul auto a rămas şi în 2008 principala afacere a companiilor de profil, cu o pondere de 71%. Leasingul de echipamente a reprezentat 22%, iar cel imobiliar 7% din întreaga piaţă.

151-27807-21_lexusscmare.jpg