După regula nescrisă „când vrei să îngropi ceva, creezi o comisie”, deputații europeni au aprobat crearea acestei comisii de anchetă, cu 354 de voturi „pentru”,  229 „împotrivă” și 35 de abțineri.

Conform biroului de presă al Parlamentului European, noua comisie va investiga posibilul eșec al Comisiei Europene de a verifica ciclurile de testare, posibilul eșec al Comisiei Europene și al autorităților din statele membre de a lua măsuri potrivite și efective pentru a supraveghea aplicarea legii și a interzice explicit „echipamentele de protecție”, posibilul eșec al Comisiei Europene de a introduce teste care să reflecte condițiile reale de condus, posibilul eșec al statelor membre de a lua măsuri privind penalități efective, proporționale și descurajante aplicabile producătorilor care încalcă legea, și dacă Comisia Europeană și statele membre au avut dovezi privind utilizarea ”echipamentelor de protecție” înainte de izbucnirea scandalului la 18 septembrie 2015.

Decizia vine în urma descoperirii în SUA a faptului că grupul Volkswagen a utilizat anumite software pentru a minimiza emisiile de NoX în cursul testelor. Parlamentul a votat o rezoluție în octombrie prin care cerea o investiție privind rolul și responsabilitatea Comisiei Europene și al statelor membre, cerându-le să spună public ce știau despre aceste încălcări ale legii și ce măsuri au luat.