Controverse privind viitoarea magistrală de metrou M6 din Bucureşti, care ar urma să meargă spre Aeroportul Otopeni! Licitaţia pentru proiectarea şi execuţia structurilor de rezistenţă dintre staţiile 1 Mai şi Băneasa ar fi fost câştigată de o asociere ruso-turcă.

O asociere dintre o companie din Rusia şi una din Turcia ar urma să lucreze la metroul bucureştean

Este vorba despre asocierea Esta Construction LLC (Rusia) – Doğuş İnşaat ve Ticaret A.Ş (Turcia), care ar fi obţinut peste 97 de puncte dintr-un total de 100 şi ar urma să fie declarată câştigătoare a licitaţiei ce vizează proiectarea şi execuţia structurilor de rezistenţă pentru tronsonul 1 Mai – Tokio/Băneasa, relatează Economica.net.

O companie din Rusia care să fie implicată în România într-un proiect de această anvergură vine într-un moment sensibil, în contextul tensiunilor militare de la frontierele dintre Rusia şi Ucraina, precum şi expulzările de diplomaţi din ultima perioadă. Există însă şi o problemă de ordin legal privind compania rusească.

Recent, a fost modificată Legea Achiziţiilor Publice pentru limitarea accesului la licitaţii pentru proiectele de infrastructură. Noile prevederi blochează de la participarea la licitaţii de infrastructură majoră a companiilor din ţări cum ar fi Rusia sau China.

Ce condiţii trebuie să îndeplinească un operator economic pentru a participa la licitaţii în România?

Pentru a participa la la licitaţii de infrastructură majoră în România, o companie trebuie să provină din ţări care sunt:

  • stat membru al Uniunii Europene;
  • stat membru al Spațiului Economic European (SEE);
  • țări terțe care au ratificat Acordul privind Achizițiile Publice al Organizației Mondiale a Comerțului (AAP), în măsura în care contractul de achiziție publică atribuit intră sub incidența anexelor 1, 2, 4 și 5, 6 și 7 la Apendicele I al Uniunii Europene la acordul respectiv;
  • țări terțe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană;
  • țări terțe care nu intră sub incidența pct. (iii), dar care sunt semnatare ale altor acorduri internaționale prin care Uniunea Europeană este obligată să acorde accesul liber la piața în domeniul achizițiilor publice.

În cazul companiei din Turcia, situaţia legală este în regulă, această ţară fiind considerată în curs de aderare la UE, însă Rusia nu se încadrează în niciuna dintre condiţiile enunţate mai sus.

Ce experienţă în construcţii are compania din Rusia?

Potrivit site-ului propriu, ruşii de la Esta Construction LLC au participat la numai două proiecte de infrastructură, respectiv aerporturile Gagarin şi Domodedovo. Un alt proiect important al companiei a fost stadionul echipei de fotbal Kuban Krasnodar, însă restul portofoliului companiei pare să fie format în special din centre comerciale, hoteluri, cazinouri și școli.

Compania rusească are o filială în România, însă a participat la licitaţia pentru Magistrala M6 cu o firmă înregistrată în Cipru.

Sursă foto: INQUAM Photos, Octav Ganea