Despre ce este vorba? Un magnat chinez s-a gândit să cumpere niște teren în Islanda să facă un hotel: mai precis, 300 de km pătrați, conform informațiilor publicate de Financial Times.

Huang Nubo, investitor imobiliar și fost oficial guvernamental chinez dorește să realizeze un proiect turistic care să cuprindă un hotel și un teren de golf.

Locuitorii și unii oficiali ai statului islandez se întreabă de ce este nevoie să cumperi 0,3% din suprafața totală a țării ca să construiești o clădire. "Gurile rele" spun că în spate se ascund interesele geopolitice ale Chinei, Islanda având o poziție strategică la Atlantic, între Europa și America de Nord.

Ögmundur Jónasson, unul dintre oficialii statului islandez care vor trebui să aprope tranzacția, nu vede cu ochi buni prezența chinezului acolo: "China a fost foarte activă în achiziționarea de terenuri oriunde în lume, așa că trebuie să fim atenți la ramificațiile internaționale", a spus el pentu FT.

Un lucru remarcat de jurnaliștii de la FT este că Huang Nubo a lucrat la Departamentul Central de Propagandă.

Valoarea tranzacției este de 8,8 milioane de dolari.
Chinezii, stăpâni la greci

Compania de stat chineză COSCO a semnat un acord pe 35 de ani pentru închirierea facilităților celui mai mare port european de pasageri, Pireu. Promisiunea chinezilor? Până în 2015, portul va putea prelua 3,7 milioane de containere anual, față de 800.000 în prezent. În plus, băncile chineze au pus la dispoziția companiilor maritime elene 267,8 milioane USD pentru achiziționarea de noi nave. Cu o condiție: vapoarele să fie fabricate în China. Premierul Wen Jiabao a promis și un fond de cinci miliarde de dolari, destinat companiilor din Grecia, pentru investiții. 
…și la unguri
China ar putea să construiască o bază aeriană la unguri în valoare de 100 de miliarde de forinți, echivalentul a 372,5 milioane de euro. Asta pe lângă împrumut de un miliard de euro, prin cumpărarea de obligațiuni emise de guvernul de la Budapesta.
Chinezii sunt foarte interesați de aeroport, care va fi realizat pe bazele unui fost aeroport militar din Vestul Ungariei (lângă localitățile Vát și Porpác). Aerportul este unul dintre proiectele strategice ale Chinei din zona noastră, însă nu a fost semnat deocamdată niciun acord.
Frate cu Beijingul, până trecem criza
Departe de a fi doar ajutoare dezinteresate, investițiile chineze în statele europene sunt menite să sprijine intrarea produselor chineze în Europa, dar și să asigure autorităților de la Beijing un sprijin în cadrul conferințelor mondiale care au pe agendă politici de mediu, economice sau militare. Conform Newsweek, și alte state tânjesc după ajutorul chinez: Belgia a tras nădejde că Geely va cumpăra fabrica Opel din Antwerp, după cum reprezentanți români, polonezi, unguri, sârbi și bulgari bat tot mai des la porțile guvernului chinez solicitând investiții. Deși Germania și Franța nu văd cu ochi buni implicarea Chinei în soluționarea crizei din Europa, echilibrul temporar pe care banii „noului bancher european“ l-ar putea asigura monedei euro, după modelul american, fac ca guvernele acestor state să accepte tacit ajutorul Chinei.
Chinezii cumpără Ungaria bucată cu bucată China intră agresiv în cea mai bogată țară arabă