Suntem in plin sezon publicitar. Dupa un octombrie bun, sub aspectul investitiilor publicitare, a venit un noiembrie si mai bun. In noiembrie, Mos Craciun a venit in publicitate. Este generos cu cadourile si e un mesager al promotiilor pentru marci variate, de la copii la adulti. “Greul” a fost dus in continuare de TV si radio. Revistele au tinut trendul, in special datorita lunarelor. Aici, cresterea fragmentarii a condus si la cresterea rate-card-ului (si a numarului de pagini), dar nu stiu daca aceasta s-a reflectat si in volumul net de incasari.



Televiziunile cele mari (dar si puii, gen Antena 3 sau AXN) au reusit o crestere importanta de audienta (14%), care a dus la cresterea audientei livrate (GRPs 30”) cu 15%. In comparatie cu presa, aceasta performanta a televiziunilor s-a reflectat in mod cert in veniturile nete ale statiilor. Probabil, luna noiembrie va fi cea mai buna luna a anului 2005 pentru TV. S-a inregistrat un consum crescut de TV datorat sezonalitatii, interesului pentru evenimente gen crima din Primaverii, performantelor fotbalului romanesc, a miscarilor de grila la Prima TV si de cele zece zile de campanie aniversara ProTV.




Dupa o perioada de relativa liniste, piata de telefonie s-a zburlit un pic, cu o campanie complet surprinzatoare pentru Connex-Vodafone. As fi remarcat lungimea de 60” a spotului, daca n-ar fi fost campaniile cu spoturi de 60”, si peste 60”, de la BCR (care vine cu puternice campanii de imagine atat pe partea de servicii bancare, cat si de asigurari) pana la Peroni, berea premium de la Ursus Breweries. Connex-Vodafone urca pe pozitia a treia in topul TV clienti, dupa cei doi monstri sacri: P&G si Unilever. Serviciile mobile de telefonie au detronat si berea, dupa luni de pozitii dominante in topul celor mai mediatizate categorii, pentru ca si Zapp e in plina campanie TV. Nu am insistat prea mult pe campania Connex-Vodafone, desi e prima marca a lunii noiembrie ca expunere TV, poate si pentru ca am avut asteptari mai mari de la campanie, cel putin din punct de vedere media. si nu ma refer la investitii. Poate la anul!… Ma intorc la categorii si mentionez biscuitii, care au intrat direct in top 15 in luna octombrie, iar in noiembrie au ocupat locul 4 pe TV: marca LU (Danone), Merlin (Elite), Ulpio (Supreme/Primola) si Romdil.




Au fost probleme de incarcare a spatiilor de publicitate TV in special in prime time. si la radio ne-am strecurat mai greu, de unde si cresterile relativ mici la aceasta medie. si autobuze sa vrei sa inchiriezi pentru publicitate nu prea mai gasesti, in conditiile unui parc auto RATB relativ generos. Colac peste pupaza, metroul a fost in greva. In plus, si gonflabilele au avut probleme de locatii in Bucuresti. Eu il inteleg pe domnul primar al Sectorului 1 sau pe cei de la Teatrul National sa se supere pe “tigania” din fata cladirii ilustrei institutii culturale (care nu are nimic dea face cu bunul gust si decenta), dar chiar sa le interzica? Un filtru calitativ este important, dar nu pot agrea masurile radicale.




Sfarsitul lui noiembrie a adus date noi pe radio, acestea fiind precedate de un comunicat de presa al Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA), probabil pentru a evita scandalul comunicatelor contradictorii de la principalii jucatori. Miscarile din luna noiembrie au provocat insa scandalul de saptamana trecuta dintre cei doi principali jucatori de sport din presa scrisa: Gazeta Sporturilor si Pro Sport, care se bat in cifre, care de audienta, care de tiraj, care pe marketing, care pentru flexibilitate la vanzari si proiecte speciale, care cu echipa, care cu formatul. Fiecare are dreptate pe cate o bucatica, fiecare poate fi numarul 1. Provocarea adevarata pentru cei doi competitori este care va reusi sa se detaseze, in acest moment cei doi fiind periculos de apropiati. Trendurile spun cateva lucruri, dar asteptam SNA-ul sa ne confirme la numarul de cititori si profilul acestora, caci pentru agentii si clientii de publicitate acestea sunt principalele criterii.

Superlativele lunii noiembrie:

• Programul cu cea mai mare audienta: meciul de fotbal sahtior – Rapid (TVR1), 17,1%.

• Cel mai vizionat “divertisment”: “Din Dragoste” (Antena 1), 14,2%.

• Cel mai vizionat film: “Foc Incrucisat” (Pro TV) – 10,1% (ProTV continua sa fie statie de filme.)

• Cel mai vizionat film non-ProTV: “Mumia” (Antena 1) – 6,8%.

• Cel mai vizionat meci de Divizia A: Steaua – Sportul Studentesc, 10,7%.