Recentul acord Air France-KLM şi Delta Airlines ascute lupta pentru supremaţia pe rutele transatlantice. Ce câştigă pasagerii din România?

Oficialii Air France au declarat că sinergiile de costuri între compania franco-olandeză şi cea americană vor creşte profiturile fiecăreia cu 150 de milioane de dolari până la finele lui 2010. Noua colaborare pune însă în pericol gradul de ocupare al celorlalte companii aeriene care operează zboruri transatlantice. Statistica rezervărilor de bilete la marii operatori precum Lufthansa şi British Airways (BA), arată că aproximativ 50% din pasageri au ca destinaţie finală New York. „Londra este de tranziţie, mulţi pasageri care călătoresc pe ruta Bucureşti – Londra se îndreaptă, de fapt, către New York. Raportul este de 50%-50% în perioada mai-septembrie, în restul anului procentul transferurilor fiind mai mic, de circa 30%“, explică  Christian Fornaschon, commercial manager South East Europe al companiei British Airways. Potrivit acestuia, BA are o cotă de piaţă de 20-30% pe zborurile către New York. O situaţie similară se regăseşte în cazul Lufthansa, care consemnează, la rândul său, un procentaj ridicat al transferurilor către continentul nord-american.  SUA este al zecelea mare investitor în România, nu mai puţin de 4.538 de companii cu capital american fiind prezente pe plan local.

161-31046-17_airfrance_22.jpg„Un zbor direct către New York nu poate fi decât în avantajul lor: câştigă timp şi nu riscă să piardă zborul de conexiune“, spune Simona Veţeleanu, director general al agenţiei Travel Bizz, printre ai cărei clienţi se numără companiile americane Microsoft şi Citibank. Peste 20% din biletele vândute de către agenţie în 2008 au fost cu destinaţia New York, un procentaj de 70% reprezentându-l clienţii corporate.  „Pasagerii vor beneficia de mai mult de 40 de conexiuni convenabile prin hub-ul JFK, pe care Delta îl deţine la New York, către destinaţii de afaceri şi agrement precum Chicago ori San Francisco“, explică Alexandru Dobrescu, director general Air France-KLM România şi Moldova. „Evident, clienţii cu destinaţia New York sunt cei mai câştigaţi, întrucât au parte de un zbor direct, cu o durată de zece ore“, adaugă acesta.

Direct, mai repede şi mai ieftin

161-31047-17_delta_22.jpgÎn prezent, o cursă Bucureşti-New York cu compania Lufthansa, costă 745 de euro, iar durata zborului variază între 14 şi 18 ore, în funcţie de conexiune. Aceeaşi cursă, operată cu Delta, costă 498 de euro, iar timpul de zbor este de puţin peste zece ore. „Această ofertă specială este o oportunitate pentru pasagerii care doresc să călătorească cu singura cursă non-stop din România până în SUA“, spune Corina Enciu, manager comercial Delta în România. Pentru moment, cursa va fi efectuată de patru ori pe săptămână, până la sfârşitul lunii octombrie, oficialii companiei menţionând că evaluează posibilitatea prelungii zborurilor pe tot parcursul anului.