Masinile de cautare sunt acele site-uri care dispun de o baza de date ce se actualizeaza neincetat cu ultimele noutati de pe Internet. Programele care exploreaza in acest mod web-ul, indexand tot ceea ce e nou, se numesc spidere. Unele motoare de cautare nu dispun insa de spidere, afisand informatia pe baza de categorii, in genul Yahoo!, iar cautarea se face in baza de date cu aceste categorii. Portalurile sunt masinile de cautare ce au evoluat spre site-uri ce pot oferi si alte informatii: cursuri valutare, cotatii bursiere, stiri, meteo, programe tv, servicii gratuite de e-mail si web hosting etc. De aceea, portalurile se mai numesc si „pagini de start in Internet”.
Este totusi greu de deosebit un portal de un motor de cautare, din cauza evolutiei continue a masinilor de cautare catre oferirea altor informatii, devenind astfel mini-portaluri.
Per total, companiile romanesti ofera sase masini de cautare si cinci portaluri, numarul fiind egal cu cel al principalelor servicii de acest gen din lume (motoare de cautare si portaluri internationale, de uz general).
Comparand cu resursele existente in fostele tari din blocul comunist, romanii au de departe cele mai bine puse la punct portaluri si masini de cautare, chiar daca cele mai multe nu sunt comerciale, ci realizate mai mult din dorinta de pionierat. Publicitatea on-line inca nu este atractiva in Romania, in ciuda potentialului real de reclama ce il ofera unele din aceste site-uri.
Un motor de cautare eficient si bazat pe categorii este Click&Go!, gazduit de Verena Internet. Continutul site-ului este prezentat pe baza de directoare, ca la Yahoo!, gasirea unei informatii anume fiind extrem de usoara. Site-ul nu dispune de un spider, bazandu-se exclusiv pe datele pe care le introduc vizitatorii, ceea ce poate fi considerat un minus. Site-ul exceleaza la design si ergonomie, fiind de departe, cel mai usor de folosit motor de cautare din Romania.
Click&Go! evolueaza deja catre un portal in adevaratul sens al cuvantului, pe site fiind prezente stirile zilei, vremea probabila si un motor de chat. Un serviciu gratuit si interesant promovat de Click&Go! este „Promo Click&Go!” sau mai bine zis schimbul de bannere. Ideea este simpla: pentru a nu plati publicitate, un client care si-a inregistrat site-ul la Click! poate promova printr-un banner motorul de cautare (pe site-ul lui), fiind la randul sau prezent in spatiile destinate publicitatii la Click&Go!. Un astfel de lucru atrage mult trafic de ambele parti. Ca publicitate, Click este inscris in reteua ClickAgents (in sistem plata pe click), bannerele acesteia aparand pe site-ul romanesc.
Al doilea site important ce dispune de directoare este Orientation, gazduit de PC-Net. Site-ul a fost o surpriza placuta, informatia fiind densa si la obiect. Site-ul este disponibil si in limba engleza, un lucru esential ce a fost luat in considerare de PC-Net. Orientation mai ofera si topuri lunare de site-uri, liste de discutii, precum si ultimele stiri din tara. Designul este placut, fundalul paginii fiind negru, un lucru totusi putin obisnuit la motoarele de cautare.
Dintre site-urile ce dispun de spidere, foarte interesante sunt Start (gazduit de FX Internet) si Home (gazduit de IMA Infoconsult). Am cautat resursele existente dupa cuvantul cheie „chirurgie”. Start a returnat 302 documente, iar Home, 262, rezultatele fiind prezentate cate zece pe fiecare pagina.
Daca interfata lui Start este cat se poate de „la obiect”, simpla si eficienta, la Home, utilizatorul poate gasi o multime de servicii gratuite. Astfel, sunt prezente ultimele stiri din domeniul IT, cursul valutar, vremea probabila in Bucuresti si alte orase din Romania. Site-ul Home are clar intentia de a deveni un portal. Pe site se mai gaseste un anunt, potrivit caruia serviciile de e-mail si web gratuite se suspenda din cauza prea marii aglomerarii a serverului.
De e-mail gratuit pot beneficia in continuare doar clientii de acces Internet de la IMA Infoconsult. Ca o paranteza, IMA a fost prima firma din Romania care a oferit servicii gratuite de e-mail si web la standarde occidentale. Daca ele vor fi reactivate pentru publicul larg, atunci Home va deveni cu siguranta cel mai accesat portal si motor de cautare din tara. Home este inscris in reteaua publicitara ValueClick.
Din categoria portalurilor, Romania On-Line (ROL) este pana acum cel mai interesant, prin prisma serviciilor oferite. In premiera, prin ROL se pot vedea cotatiile bursiere pentru companiile listate pe RASDAQ si BVB. Exista si un chat, un newsletter, vremea probabila si cursul valutar. Site-ul dispune si de directoare, cu informatii destul de variate si complete. Cele mai interesante la ROL sunt stirile, furnizate de InfoPro, care de altfel pot fi ascultate si on- line prin RealAudio.
Un alt portal este Romanians On-Line, care dispune la randul lui de directoare cu informatii web. Pe langa acestea, se gasesc cam toate serviciile prezente si la ROL. Portalul este intretinut de ByNet. Designul este placut, iar navigarea prin site se face usor si rapid, poate si datorita faptului ca portalul se afla pe un server comercial din SUA.
Nici ROL si nici Romanians On-Line nu ofera servicii gratuite de e-mail si gazduire web.
Deocamdata, in spatiul Internet-ului romanesc, este greu de facut diferenta intre un portal si un motor de cautare. Toate site-urile prezentate mai sus ofera cam aceeasi gama de servicii si merita folosite. Poate ca unele dintre ele se vor stabiliza ori pe servicii de cautare, ori pe oferirea de informatii variate (portal). Incurajarea publicitatii on-line ar putea fi un factor decisiv pe viitor pentru dezvoltarea acestor site-uri, care acum numai comerciale nu sunt. Daca ar fi sa facem o apropiere intre site-urile asemanatoare din afara, Click&Go! si Romanians On-Line ar fi un fel de Yahoo!, iar Start, un fel de Altavista romanesti.     

Radu Lazar