Poate că partea cea mai grea a recesiunii a luat sfârșit, dar încă nu se știe cu exactitate de unde va veni următorul val de creștere. În multe industrii, răspunsul poate fi economiile emergente, care, potrivit unui raport al FMI, numai în acest an vor înregistra o creștere de 5,5 procente. Într-adevăr, până în 2025, orașele cu piețe emergente, precum Shanghai, Mexico City și New Delhi, vor furniza aproape jumătate din PIB-ul mondial, prezice FMI.

Dacă oportunitățile se află în astfel de destinații sau mai aproape de casă, cel mai probabil creșterea va veni din dezvoltarea de produse sau servicii noi. Potrivit unei cercetări realizate de Wipro și Forbes Insights, la nivel mondial, circa 68% din directorii executivi consideră că inovația este mai importantă acum decât a fost înainte de recesiune. Vreo 80% susțin că urmărirea și monitorizarea performanței în domeniul inovării este inadecvată, a descoperit consultantul în management Arthur D. Little în cel de-al 8-lea studiu al său Global Innovation Excellence Study.

Crucial pentru succesul inovației și al noilor programe va fi modul  în care acestea vor fi gestionate, managerii de proiect având un rol deosebit de important. Conform Project Management Institute (PMI), între 2010 și 2020, vor trebui create la nivel mondial aproximativ 15,7 milioane de roluri noi de management de proiect, doar pentru a ține pasul cu cererea.

Cu toate acestea, așa cum stau lucrurile, multe organizații sunt slab pregătite pentru a face față acestui lucru. Cercetarea realizată de PMI sugerează că, în 2012, numai 62% din proiecte și-au atins obiectivele de business inițiale, înregistrând astfel o scădere de la 72% în 2008. Adesea, acest lucru se întâmplă din cauza lipsei de investiții în dezvoltarea proceselor de managementul proiectelor și abilităților individuale. Conform cercetării PMI, organizațiile care dispun de un proces intern pentru dezvoltarea profesioniștilor în proiecte raportează o rată de succes de 69%, comparativ cu 57% dintre organizații care nu și-au pus la punct asemenea sisteme. De asemenea, în timp ce 70% din proiectele care folosesc practici formalizate de management de proiect au rezultate pozitive, procentajul scade la 47% în cazurile în care acestea lipsesc.

Dezinteresul poate costa companiile

„Organizațiile nu își pot permite să ignore acest lucru“, spune Alan Garvey, director Europa, Orientul Mi­jlociu, Africa (EMEA) și Asia, la compania de training și consultanță în managementul proiectelor ESI International. „Fără procesele și oamenii necesari, aceste proiecte, precum și întreaga strategie de business, ar putea eșua chiar în momentul în care organizațiile au nevoie ca ele să producă rezultate.“ Dar potrivit ultimului sondaj anual al ESI, „The Global State of the PMO“, doar 30% din organizații au oferit sau intenționează să ofere traininguri de soft skills profesioniștilor în managementul proiectelor în 2013, comparativ cu 41% în 2012, în timp ce doar 37% au declarat că organizația lor de management de proiect a întâmpinat probleme în acest an, față de 56% în 2012.

„Susținerea învățării și efortul de a măsura impactul formării asupra performanțelor de la locul de muncă sunt indicatori-cheie pentru gradul de sănătate al managementului de proiect“, susține Garvey. „Cu cât  funcția de management de proiect este mai implicată în pavarea unui drum în carieră pentru profesioniștii în managementul proiectelor, cu atât îi este atribuită mai mult valoare.“ Conform cercetării PMI, organi­zațiile care sunt capabile să combine excelența în im­plementarea tactică a proiectelor cu alinierea la strategia de business finalizează cu succes proiectele în 90% din timp, în comparație cu doar 34%  pentru cele care nu reușesc acest lucru. În ciuda acestui fapt, în 2012, aproximativ 40% dintre profesioniștii în managementul proiectelor au raportat că organizația lor a anulat sau întârziat proiecte și trainingurile de dezvoltare profesională din cauza condițiilor economice. „Acum este momentul ca organizațiile să se gândească la creșterea capabilităților de management de proiect“, conchide Garvey. „Cei care sunt capabili să dezvolte manageri și să pună în aplicare procesele corecte pentru a-i sprijini își vor îmbunătăți în mod semnificativ șansele de reușită în proiectele pe care le realizează, precum și strategia de business. Cu această poziție, organizațiile vor putea să profite de noile oportunități pe măsură ce economia globală se reface.“

ESI International oferă o gamă de servicii de instruire și consultanță în managementul proiectelor și are parteneriate pe termen lung cu mai mult de 35 la sută din cele mai mari companii din lume. În fiecare săptămână, peste 2.000 de persoane participă la unul dintre cursurile sale.

Pentru mai multe informații: http://www.esi-intl.co.uk/

"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 39 a revistei Capital din săptămâna 30 septembrie – 6 octombrie 2013"