Nu s-ar zice că reducerile de început de an ale retailerilor cresc spectaculos valorile în cifrele jucătorilor din piață. Deși industria de mobilier „stă încă bine“, după cum se exprimă aceștia, grosul vânzărilor nu reiese din reduceri, ci din piesele „grele, inovatoare, care schimbă tendințele și liniile principale în materie de amenajări interioare“. Dar și din export, mai ales când în spatele unei rețele de magazine se află un mare producător.

„În anii următori, vom asista la o ușoară creștere a pieței de mobilă. Odată ce economia va începe să își revină, consumatorul va începe să cheltuiască mai mult. Cum, până acum câțiva ani, achiziția de mobilier nu s-a numărat printre prioritățile cumpărătorilor, în prezent văd un interes mult mai mare în această zonă. Și la nivel european se înregistrează același trend“, spune Lars Lund, Country Manager kika Croația, Serbia și România. Acesta crede că nu vor fi schimbări majore pe piața de retail de mobilier, însă vor fi schimbări la nivelul serviciilor din industrie. În sensul că, în afară de produsele care sunt oferite ca retail pe piață și care cântăresc mult în decizia de cumpărare și restul serviciilor sunt parte din acest proces și din ce în ce mai importante pentru clienți, de la consiliere de design până la livrare și montare.

Piața, între marii și micii jucători

În acest context, probabil că principalele companii din industria locală de mobilier vor fi în continuare cele deja știute: Elvila, Mobexpert, IKEA, Simex, Lemet (cu brandul LEM‘S), kika și alții, mai mici sau mai mari, care vor împărți și anul acesta o piață estimată la 800 milioane de euro. Un studiu realizat de compania de cercetare Euromonitor arată că, în 2008, IKEA avea o cotă de piaţă de 10% sau, altfel spus, aproape jumătate din cât avea liderul de piaţă Elvila (21,1%). În aceeași perioadă, cota de piaţă a grupului Mobexpert era de 18,7%.Restul era împărțit între alți mari producători care dezvoltau și rețele proprii, dar și jucători mici, fără un nume cunoscut în piață. De atunci, lucrurile s-au mai schimbat.

În 2012, piaţa locală de mobilier a înregistrat o uşoară creştere; după doi ani mai dificili, s-a apropiat de 750 milioane de euro. Retailerul suedez IKEA a continuat să câștige teren, apropiindu-se de o cotă de piaţă de 11,6%. În tot acest timp, Elvila şi Mobexpert au scăzut la 16,9% şi respectiv 15,3% din piaţă locală. Lucrurile s-au menținut aproximativ la același nivel anul trecut, suprize fiind așteptate anul acesta din partea „altor internaționali“, precum retailerul suedez de mobiliă JYSK, care are planuri de extindere pe termen mediu: vrea să ajungă la o reţeaua de 100 de magazine în România, de la 14 pe care le deţine în prezent.

„În ultimii ani, retailul local de mobilier a avut un ritm accelerat de dezvoltare. Mare parte din jucătorii de pe această piață au mizat pe extinderea rețelelor de magazine. Anul acesta ritmul deschiderilor va fi mai scăzut, producătorii urmând să se orienteze spre dezvoltarea gamelor de produse. În cazul nostru, strategia de extindere a ajuns la maturitate. Chiar dacă vom avea și în 2014 deschideri de magazine, suntem interesați în primul rând în a consolida ce am dezvoltat în anii anteriori“, spune Alexandru Rizea, proprietarul fabricii de mobilă Lemet din Câmpina. Acesta consideră că, „cel mai probabil“, piața nu va înregistra schimbări semnificative nici în 2014, așteptându-se la o creștere similară celei din 2013. „Încă de anul trecut am putut observa o schimbare a comportamentului de consum. Am identificat un interes crescut pentru produsele premium și de lux, ceea ce înseamnă că în 2014 vom avea un consumator mai educat, care în decizia de achiziție va pune pe primul loc calitatea, nu prețul mic“, adaugă Rizea.

O piață dificilă, dar interesantă

Grosso modo, piaţa internă este încă dificilă față de ceea ce își  doresc producătorii de mobilier, reiese din datele Asociației Producătorilor de Mobilă (APMR). Dar, în același timp, rămâne o „piață interesantă“, în ciuda diminuării de 1,7% înregistrată în primele zece luni din 2013, față perioada similară din anul anterior. „Analizând în detaliu consumul pe piața locală, observăm că diminuarea pe total cu 1,7% a provenit din consumul autohton de mobilier, care s-a redus cu 17,1%, în timp ce consumul realizat din importul de mobilier a crescut cu 11,6%“, explică Aurica Sereny, președinte APMR. Nu același lucru se poate spune despre export, care înregistrează anual creșteri, printre principalele țări consumatoare de mobilier românesc aflându-se Germania. Cu alte cuvinte, dintr-o producție anuală de 1,8 miliarde de euro, aproximativ 80% merge la export. Iar în afară de Germania, printre partenerii importanți ai producătorilor locali se mai află și companii din fosta Uniune Sovietică, Franța, Italia sau Marea Britanie.

Comisia Națională de Prognoză estimează, în analizele pentru perioada 2013-2014, că în anul 2013 mobila va înregistra o creștere a exportului mai mare decât industria prelucrătoare în ansamblu, care va avea o creștere a exporturilor cu circa 8%. Cu o precizare: România a ocupat în 2012 locul 13 în lume în topul exportatorilor mondiali de mobilă, între cele 70 de state analizate de institutul CSIL din Italia. De asemenea, livrările externe de mobilă ale României au fost de 1,4 miliarde de euro în 2012. Totodată, țara noastră se află pe locul 49 la consum, pe 28 la producţie şi pe 42 la import.

Și în online se fac vânzări

În altă ordine de idei, un rol important l-a avut și retailul online. Chiar dacă nu se poate spune că sumele înregistrate pe acest segment sunt spectaculoase, există și aici o afacere. „Vânzările din ultimele luni au crescut constant, procentajul variind între 20% și 40%“, spun reprezentanții site-ului de flash sales home&deco Homeycomb.ro. Cu mențiunea că acesta oferă reduceri de până la 70% la diferite produse, unele fiind chiar branduri, de la canapele, fotolii și birouri până la dormitoare pentru copii și somiere. „Astfel, un client al site-ului poate achiziționa măsuțe de cafea începând de la 69 de lei până la 1.249 lei, birouri cu prețuri cuprinse între 179 lei și 1.459 lei sau canapele între 899 lei și 12.000 lei“, mai spun reprezentanții Homeycomb.ro. Potrivit lor, anul trecut a fost înregistrată o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro. „Conceptul de flash sales se bazează pe o cantitate limitată de produse, oferite pe o perioadă determinată de timp, cu un discount foarte mare. Avem buyeri specializați care caută în toată lumea produsele ce urmează să fie incluse în campaniile zilnice“, subliniază Cristina Miu, director Homeycomb.ro.

Mai departe, rămâne de văzut dacă piața locală de mobilier va ajunge la un consum de 790-800 milioane de euro anul acesta sau dacă va stagna la 775 miloane de euro. Oricum ar fi, diferența nu este mare.

 

775 milioane de euro, consumul total de mobilier estimat pentru 2013, la nivel local