Presedinte si director general al companiei de telefonie mobila cu cei mai multi clienti de pe piata romaneasca , canadianul de 50 de ani a reusit sa raporteze pe primele noua luni ale lui 2002 un profit brut in valoare de 172,8 milioane de dolari, ceea ce reprezinta o crestere de 24% fata de perioada similara a anului trecut. Un rezultat suficient de bun pentru actionarii din Canada sau Marea Britanie (Vodafone si TIW). In plus, Lattimore a mai castigat recent si razboiul cu principalul creditor al companiei – Banca Europeana de Reconstructie si Dezvoltare – pe care l-a convins sa mai imprumute MobiFon cu inca 300 milioane de dolari.
„Am reusit sa avem profit in primele noua luni, desi ne-am lovit de cateva obstacole: la inceputul acestui an, Zapp s-a lansat pe piata, iar Dialog, din aprilie, se bucura de o marca cu recunoastere internationala (Orange). si cu toate acestea, am crescut. Pe masura ce devenim mai mari, suntem si mai profitabili”, spune Lattimore. El crede ca principala arma a succesului MobiFon este aceea ca detine cei mai multi dintre abonatii care platesc lunar facturi mari. Potrivit analistilor, chiar daca peste 4,5 milioane de romani folosesc serviciile de telefonie mobila, batalia operatorilor se poarta doar pe 20-25.000 dintre acestia, care aduc peste 60% din incasari.
Trecerea de la o companie cu cifre explozive, reflectand venituri sau abonati, la una cu un management pragmatic, care vede mai degraba profitul, nu a fost usoara. si totusi, in ciuda atingerii unor parametri de profitabilitate tot mai imbucuratori MobiFon a trecut in ultimul timp, prin momente in care s-a vorbit despre o criza de imagine care, de cele mai multe ori, are la baza o criza de identitate. tinta campaniilor de publicitate nu a mai fost la fel de clara ca inainte, iar bugetele alocate promovarii serviciilor au fost mult mai mici in 2002, comparativ cu anii anteriori.
Ted Lattimore vorbeste insa despre atingerea unei mase critice de clienti, in sensul in care un numar mai mare de abonati ajuta la cresterea eficientei si ridica nivelul profitabilitatii pana la peste 20% din cifra de afaceri.
„Atingand masa critica de clienti, costurile au scazut. In aceste conditii, chiar daca veniturile scad, diminuarea simultana a costurilor ne-a permis obtinerea unui EBITDA mai bun”, spune Lattimore. Practic, in ultimii doi ani, costurile per abonat ale Connex au scazut, extinderea bazei de clienti fiind astfel mai putin costisitoare. De asemenea, din perspectiva noilor clienti, valoarea unui abonament este mai mica decat era in urma cu doi ani. Media lunara a veniturilor companiei obtinute de la un client pe primele noua luni ale anului trecut a fost de 14,45 dolari fata de 14,12 dolari in aceeasi perioada a acestui an.
Practic, desi baza de clienti s-a extins, venitul mediu pe abonat a scazut. Cu alte cuvinte, cresterea numarului de clienti s-a realizat prin cumpararea de servicii preplatite (de tipul Connex GO sau Kammarad), a caror valoare este scazuta. In prezent, acest segment de utilizatori reprezinta 65% din total. In ciuda acestui aspect, cresterea bazei de clienti este absolut obligatorie pentru obtinerea eficientei si, prin aceasta, a profitabilitatii.
Pe de alta parte, atragerea clientilor de servicii preplatite, care, in general, cumpara un telefon pentru a fi apelati este, totusi, un pas important.

Venitul pe salariat este mai mare decat in Canada

Cresterea eficientei si a profitabilitatii de la MobiFon s-a reflectat si asupra cheltuielilor cu personalul. In prezent 1.600 de angajati permanenti deservesc 2,5 milioane de clienti ceea ce inseamna obtinerea unui venit de aproape 200.000 de dolari pe salariat.
„Venitul per salariat este foarte bun. In comparatie cu Canada, de exemplu, acest parametru este mult mai bun, pentru ca operatiunile de acolo implica costuri ridicate din cauza de dimensiunilor mari ale tarii”, spune Lattimore. In urma cu doi ani planul de restructurare al companiei a implicat reducerea personalului cu mai mult de 200 de persoane. Lattimore vorbeste si despre faptul ca ritmul de dezvoltare al tehnologiei GSM a facut ca numarul mare de angajati sa nu mai fie necesar.
Legat de problemele financiare ale actionarului principal, operatorul canadian TIW, presedintele Connex, spune ca acestea nu au afectat activitatea companiei pe care o conduce. Motivul principal: profitabilitatea MobiFon. „Profiturile ne-au permis sa dispunem de fonduri proprii pe care le-am reinvestit in companie. Totodata, am platit dividende. Deci TIW primeste ceva de la noi, fara ca noi sa primim ceva de la TIW”, comenteaza Lattimore.

Ted Lattimore despre:

Cosmorom: „Este victima problemelor pe care le are RomTelecom. Le va fi greu sa revina in conditiile in care atat companiile mici, cat si cele mari devin mai puternice, iar oportunitatile de pe piata se imputineaza.”

Zapp: „Sunt inca mici, insa investesc mult in promovare. Nu cred ca atrag noi clienti prin oferta de date, ci datorita tarifelor foarte mici, lucru pe care nu il critic deloc. „

Orange: „Este un competitor bun. Sunt mari, sunt cunoscuti, sunt profesionisti si ne tin in permanenta in priza.”

Liberalizare: „Ne vom misca incet si nu vom face o miscare irationala, nebuneasca. O modificare concreta va consta in faptul ca apelurile internationale vor fi efectuate si de alti operatori, nu doar prin RomTelecom, asa cum s-a intamplat pana acum.”

Structura pietei de telefonie mobila din Romania

MobiFon in cifre
Venituri 2002*    311,5 mil. USD
Venituri 2001        260,7 mil. USD
EBITDA 2002*    172,8 mil. USD
Dividende 2001    27,6 mil. USD
Numar abonati        2,4 milioane
Venituri pe un client    19 USD
Datorii totale        267,7 mil. USD
*cifrele pe 2002 se refera la primele noua luni ale anului; sursa: MobiFon

Ce a facut competitia:
Orange Romania
Venituri 2002*    289 mil. euro
Venituri 2001        281 mil. euro
Numar abonati        2,1 milioane
Cosmorom
Venituri 2001        20,8 mil. USD
Pierderi 2001        50,7 mil. USD
Numar abonati        40.000