Ministrul Agriculturii Ilie Sarbu a declarat ca ar dori ca in cursul acestei saptamani sa fie emisa o Ordonanta de Urgenta prin care sa intre in vigoare „Codul de bune practici” in comercializarea produselor alimentare. In opinia sa, acest document va veni in sprijinul consumatorilor si al producatorilor, deoarece preturile la mancare ar urma sa scada, ca urmare a eliminarii unor taxe pe care le impun marii retaileri.

„Nu vom ceda nimic. Nu ni se pare corect ca preturile sa fie amplificate fara rost” a precizat ministrul, El crede ca aceasta metoda ii va obliga pe comercianti sa respecte regulile impuse de minister pana la aprobarea unei legi clare in acest domeniu.

Pozitiile partilor
Presedintele Romalimenta Sorin Minea spune ca in cod vor fi sanctiuni si penalitati. Cu toate acestea, nu se asteapta la reducerea preturilor cu circa 30%. „O scadere este imposibila, pentru ca in clipa in care vor creste preturile la materiile prima eu nu pot sa-i pun pe cei de la supermarketuri sa ieftineasca, chiar daca noi am merge pe un adaos comercial zero”, a precizat el.

Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) considera ca actualul proiect al ordonantei este partinitor si incorect, intrucat a exclus toate punctele de vedere ale membrilor asociatiei.

Disputa
Marul discordiei este constituit de taxele pentru prezentarea produselor: o pozitie mai buna in raft, prezenta in cataloage sau reclame, promotii, evidentierea produselor, precum si alte strategii de marketing care tin de comertul cu produse alimentare nu de procesul de fabricatie se taxeaza suplimentar fata de simpla asezare a marfii in raion. Furnizorii de marfa sunt practic nemultumiti de faptul nu pot avea acces la o marketare mai buna a produselor decat contra cost si ar dori ca retailerul sa nu mai taxeze astfel de servicii. Ramane de vazut – daca legea va intra in vigoare – la ce metode vor apela furnizorii de marfa pentru a solicita acces la raftul de la nivelul ochiului (care face produsul mai vizibil), la prezenta produsului lor n catalog sau la evidentierea lui sub o forma sau alta.

 


 

O campanie impotriva comerciantilor a fost dusa la inceputul anilor 1950 de regimul comunist de atunci, care acuza faptul ca intermediarii umfla pretul produselor. Solutia aplicata atunci pentru protectia producatorilor si a consumatorilor a fost infiintarea de magazine tip „aprozar” (de la „aprovizionare cu zarzavaturi”), detinute de stat si anihilarea pentru 40 de ani a comertului liber cu produse alimentare.