În anul 2011, China a adăugat nu mai puțin de 11.000 de km de autostradă rețelei pe care o are. În total, chinezii au dat în folosință anul trecut la 74.000 de km de drumuri, șosele și autostrăzi și au făcut lucrări de reabilitare pe alți 190.000 de km.

În anul 2011, investițiile totale în autostrăzi și infrastructura civilă aviatică a fost de 1,49 de mii de miliarde de yuani.

Care este prețul plătit de chinezi pentru a avea o rețea de aproape 100.000 de km de autostradă pe care Roubini le numește "autostrăzi spre nicăieri"?

Cei de la Caixin, un portal chinezesc de analize în limba engleză, au realizat un material în care prezintă dezastrele economice ale investițiilor uriașe în infrastructură: credite neperformante date de bănci, care acum au expunere mare și îndatorare excesivă a firmelor care construiesc autostrăzi. Mecanismul nu se oprește aici. După ce companiile s-au îndatorat, autoritățile au preluat o mare parte din datoriile companiilor, dar aceasta a dus la acumularea de datorii ale "guvernelor" locale.

Multe companii sunt puternic îndatorate și își duc traiul de azi pe mâine doar datorită subvențiilor pe care le mai primesc de la stat.

Iunie 2011: Autorităţile locale chineze aveau datorii de 1,6 trilioane de dolari

Autorităţile locale chineze au adunat datorii de 1.600 de miliarde de dolari, arătau datele Agenţiei naţionale de audit chinete, publicate în luna iunie a anului trecut, o sumă care ar putea pune în pericol băncile locale în caz că debitorii nu-şi vor putea plăti datoriile.

Jiabao: Datoria Chinei este "în întregime sigură şi controlabilă"

Guvernele locale, care nu au voie să se împrumute direct de la bănci, au înfiinţat mii de vehicule de investiţii pentru a finanţa proiectele de infrastructură şi alte proiecte. Dar există temeri că eforturile Beijingului de a ţine sub control inflaţia şi preţul proprietăţilor prin restricţionarea creditării şi majorarea ratelor dobânzilor ar putea duce la incapacitatea de plată şi destabilizarea economiei chineze.

Încetinirea creşterii economiei Chinei ar putea determina autorităţile de la Beijing să relaxeze şi mai mult politica monetară şi politicile fiscale, ceea ce ar putea stimula economia începând cu trimestrul al doilea din 2012, apreciază unii analişti.

Scăderea investiţiilor străine este o sursă de îngrijorare pentru oficialii chinezi, în condiţiile în care ritmul de creştere economică a încetinit în ultimele trei trimestre, iar mulţi analişti se aşteaptă ca în 2012 PIB-ul Chinei să înregistreze o creştere mai mică de 9%, ceea ce ar fi pentru prima dată după 2001.

Datoria guvernului chinez este ‘în întregime sigură şi controlabilă’, a afirmat premierul chinez Wen Jiabao, adăugând că proiectele importante vor continua să primească finanţare pentru a evita "riscurile sistemice".

Oficiul de audit de la Beijing a anunţat luna acesta că a găsit unele fonduri gestionate necorespunzător, de 530,9 miliarde de yuani (84 miliarde de dolari), ce implică datoriile guvernelor locale. La sfârşitul lui 2010 valoarea datoriilor guvernelor locale se ridica la aproximativ 10.700 miliarde de yuani, sau un sfert din PIB-ul Chinei în 2010, dar analiştii cred că cifra reală ar putea fi mult mai mare.

Autostrăzi spre nicăieri

"Nu există țară ca a noastră care să construiască autostrăzi de la o localitate la alta și care să distrugă pașii firești ai dezvoltării unui sistem de transport", spunea la finalul anului trecut Lu Dadao, un expert chinez în rețele de transport, care adăuga că "prea multe autostrăzi au complicat sistemele socio-economice".

"Multe dintre noile autostrăzi au un trafic mult sub așteptări dar costurile de întreținere sunt foarte mari", spune Yan Ji, director de investiții la HSBC Jintrust Fund Management Co, fapt ce se vede și din imaginile de mai sus.

China nu este doar țara care a făcut prea multe autostrăzi. Este și țara care își tot alimentează bula imobiliară construind clădiri masive pe o piață imobiliară care dă semne de oboseală.
Nouriel Roubini, profetul crizei: China se pregăteşte de prăbuşire

Roubini a spus că estimează că 30% din creditele băncilor chineze vor deveni neperformante, ceea ce va cutremura din temelii sistemul bancar chinez.