„Nu mă puteți acuza de favoritisme. Sunt indignată, lividă”, a răspuns Angela Merkel în timpul dezbaterii cu Martin Schulz la acuzația că a cedat prea mult în fața producătorilor auto germani. Totodată, cancelarul a menționat că o industrie care susține 800.000 de locuri de muncă nu trebuie „demonizată”. Cu mai puțin de trei săptămâni înaintea turului de scrutin, Merkel încearcă să liniștească atât militanții ecologiști cât și angajații din industria auto germană și proprietarii de vehicule diesel în urma scandalului Dieselgate, devenit o miză foarte importantă în campania electorală. În singura dezbatere televizată cu Martin Schulz, cancelarul german și-a exprimat revolta față de șefii marilor companii auto care „au subminat” un stâlp al economiei germane. În urma întâlnirii de la începutul lunii august, cele trei mari grupuri auto germane, Volkswagen AG, BMW AG și Daimler AG au promis modernizarea a cinci milioane de vehicule diesel comercializate deja pe piața din cel mai puternic stat european. Totodată, în Germania vor fi oferite bonificații susținute de producători pentru înlocuirea mașinilor poluante cu unele noi, electrice sau cu tehnologie hibrid.

Pe lângă acuzele venite din partea adversarilor politici într-un moment foarte sensibil, Angela Markel trebuie să găsească soluții pentru a opri autoritățile locale din multe orașe în demersul lor de a interzice accesul mașinilor poluante în aglomerările urbane. „Toți ne opunem interzicerii unor vehicule cu anumite tipuri de motoare. Vrem să epuizăm  toate opțiunile pentru a evita astfel de interdicții. Dar ceasul ticăie și știm cu toții că este nevoie de un efort mai mare pentru a depăși situația”, a declarat Merkel. Drept răspuns, primarul orașului München, Dieter Reiter, a susținut că „avem nevoie de soluții rapide, cel puțin în Bavaria. În caz contrar, instanțele vor interzice motoarele diesel”. În același timp, Winfried Kretschmann, reprezentantul provinciei Baden-Wuerttemberg – locul în care se produc vehicule Mercedes-Benz și Porsche – a cerut ca și producătorii auto străini să suporte aceleași consecințe cu cei germani pentru a putea continua să-și vândă produsele în marele stat european.