Toți cei care știu cum arăta până acum Clasa A de la Mercedes-Benz trebuie să treacă printr-o ședință de ștergere a memoriei. Dacă nu vor să aibă un adevărat șoc la vederea actualei generații, care a păstrat de la vechiul model doar numele. Spațios pentru dimensiunea sa, dar monoton și fără pic de emoție, vechiul A Klasse a trecut printr-o uimitoare metamorfoză devenind, din 2012, un sportiv plin de dinamism și sex-appeal.
E drept că designul exterior a fost catalogat de unii privitori drept o încercare a specialiștilor de la Mercedes-Benz de a-și justifica salariile sau, mai exact, că aceștia au primit câte un bonus pentru fiecare linie adăugată caroseriei. Cert este că noua Clasă A este brăzdată de la un capăt la celălalt de elemente arhitecturale care subliniază individualismul și forța unui vehicul care are drept scop cucerirea unui subsegment dominat autoritar până acum de BMW Seria 1 și Audi A3.
Motivele acestei schimbări radicale a modelului sunt mai mult decât evidente. Dacă luăm ca etalon doar piața europeană a anului trecut, Mercedes-Benz Clasa A a fost preferat de numai 87.981 de persoane, în timp ce BMW Seria 1 a atras 135.087 clienți, iar Audi A3, cu toate variantele sale, aproape 148.400. Și cum Mercedes-Benz nu avea un contracandidat serios pentru aceste două vehicule ale concurenței, iar planurile de viitor ale companiei includ depășirea rivalilor, modificarea radicală a celui mai mic model din gamă a devenit nu doar necesară, ci chiar obligatorie.
Prin urmare, dacă logica transformării Clasei A dintr-un model mic, spațios și versatil, destinat traficului urban, într-un hatchback cu un aspect modern și sportiv este ușor de înțeles, mult mai greu de estimat este rezultatul intrării în luptă directă cu două modele care, cel puțin până acum, își împărțeau cea mai mare parte a clienților din subsegmentul compact premium.
Stabil, dinamic, șic
Pentru a avea șanse în lupta cu BMW Seria 1 și Audi A3, inginerii și designerii de la Mercedes-Benz au burdușit noua Clasă A cu tehnologie și materiale de bună calitate. Doar că atât noile cuceriri tehnologice, cât și eleganța habitaclului sunt prezente și în dotarea rivalilor, iar diferențele de comportament rutier sunt sesizabile doar pentru pasionați. De aici rezultă, probabil, și aplicarea la modelul de serie a mulțimii de idei a designerilor Mercedes-Benz.
După ce am condus aproape 300 de km o Clasă A dotată cu propulsorul 1.8 CDI și transmisie automată, plină de dotări opționale care au inclus, printre aletele, pachet AMG Spor, COMMAND Online și sistem inteligent de iluminare, concluzia este că, pentru achiziționare, este de preferat varianta cu suspensia Confort, mult mai „atentă“ cu pasagerii, iar propulsorul de 1.796 cmc, deși oferă suficientă putere, este destul de gălăgios la turații ridicate și oferă reacții rapide la comenzi doar în momentul setării transmisiei în poziția Sport. În rest, noua Clasă A face exact aceleași lucruri ca și contracandidații săi, poate cu ceva mai mult stil, iar gama de prețuri cuprinsă între 25.978 euro și 34.348 euro va avea cu siguranță darul de a selecta clienții. Audi A3 costă între 24.200 euro și 34.520 euro, iar BMW Seria 1 (cinci uși), între 18.900 euro și 35.400 euro.