În al patrulea trimestru din 2011, veniturile din operaţiunile europene au crescut cu 11,4% în ultimul trimestru al anului trecut comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010 pentru un grup de 39 de companii americane incluse în indicele bursier S&P 500.
Americanii au fost surprinşi de puterea de care a dat dovadă Europa, comentează Pravda. Veniturile din Europa ale producătorului de echipamente grele Caterpillar Inc, de exemplu, au crescut cu aproape o treime. HarleyDavidson a raportat o cotă de piaţă record în al patrulea trimestru. McDonald’s a înregistrat în Europa venituri mai mari cu 9% faţă de anul precedent, în condiţiile în care avansul la nivel mondial a fost de 10%, motiv pentru care în 2012 compania intenţionează să deschidă încă 150 de restaurante în Europa şi să le renoveze pe cele existente.

Cu toate acestea, chiar dacă anumite companii americane continuă să investească cu succes în Europa, sunt şi situaţii în care firmele au fost prinse în furtuna crizei datoriilor. Ford Motor, de exemplu, a raportat pierderi pentru cel de-al patrulea trimestru şi a prezis o scădere a vânzărilor în acest an.

DuPont a ieşit pe plus în al patrulea trimestru, dar compania a observat o scădere a cererii pentru produse chimice. "Aşteptările noastre privind Europa nu sunt mari", a recunoscut CEO-ul DuPont, Ellen Kullman, la o întâlnire cu investitorii.

Dificultăţile din Europa pot fi uşor de depistat în exemplul unei companii. La United Technologies, vânzările aparatelor industriale de aer condiţionat au crescut cu 8%, creştere pusă pe seama dorinţei de a îmbunătăţi eficienţa energetică. În acelaşi timp, cererea pentru frigidere industriale a scăzut cu 10%.

Vânzări constante au fost observate numai în Germania. În ţările mediteraneene – Spania, Italia şi Portugalia – rezultatele au fost sub aşteptările antreprenorilor americani. "Partea de sud a Europei este îngenuncheată, în timp ce nordul se ţine bine", le-a spus CEO-ul Caterpillar investitorilor. El este unul dintre cei care cred că Europa a alunecat sau va aluneca în curând în recesiune. Acest punct de vedere este împărtăşit şi de directorul executiv al General Electric: "Ne pregătim pentru o recesiune – asta e ceea ce aşteptăm."

Analistul Citigroup Deane Dray spune că media europeană a profiturilor întreprinderilor industriale a fost de 19 la sută. În acest moment, spune el, produsele scumpe, cum ar fi motoarele de aeronave, se vând cel mai bine, în timp ce achiziţia de produse mici este pusă în aşteptare.