TAROM este probabil unul dintre cele mai bune exemple de companie națională unde anumite grupuri de interese au grijă ca operatorul aerian să nu devină performant și profitabil. „Căpușarea“ TAROM din ultimii ani de către grupuri din cadrul operatorului aerian, ce au acționat fără nici cea mai mică opoziție din partea celor responsabili de managementul companiei, arată cum un brand al României a fost dirijat spre imense pierderi finaciare. Chiar și șansele de readucere a TAROM pe linia de plutire sub un management privat sunt limitate. Șefii operatorului aerian sunt obligați să lucreze în condiții legislative ce par a fi fost create doar pentru a conduce compania națională aeriană spre faliment și să încurajeze dominația neamurilor și clanurilor din întreaga structură a operatorului aerian.

O încercare de a salva TAROM de la faliment s-a produs la începutul anului când șefii operatorului aerian au transmis Ministerului Transporturilor un plan de management, valabil pentru doi ani, unde sunt fixați indicatori de perfomanță și un plan de investiții valabil doi ani. Principalele măsuri care vor fi implementate în cei doi ani se referă, printre altele, la schimbarea flotei, creșterea productivității, modernizarea sistemului adminstrativ, schimbarea imaginii companiei, îmbunătățirea produselor și serviciilor la bord.

De asemenea, oficialii TAROM analizează oportunităţi de utilizare a activelor operatorului aerian şi de valorificare mai eficientă a forţei de muncă ultracalificate pe care o deţine compania. Implementarea noului plan înseamnă angajarea de oameni calificați la departamentul tehnic. „Managementul va analiza transformarea anumitor departamente în centre de profit, trebuie maximizate beneficiile aduse de apartenenţa companiei la SkyTeam, vor fi introduse noi platforme IT şi va fi analizată posibilitatea utilizării la nivel maxim a activelor aflate în proprietatea companiei. Board-ul companiei a cerut simplificarea structurii organizatorice, a proceselor și metodelor. Compania trebuie pregătită pentru viitor, se începe cu armonizarea flotei“, ne-au declarat oficiali din Ministerul Transporturilor. Potrivit acestora, o altă măsură constă în identificarea salariaților angajați pe relații, fără a avea pregătirea necesară. „Nu pot să fie opt sau 10 angajați rude în cadrul TAROM. Se va realiza o evaluare a tuturor angajațiilor, iar remunarațiile vor fi stabilite în funcție de anumite criterii de performanță. În prezent, criteriile sunt foarte generale, angajații de la tehnic trebuie să repare o aeronavă. Nu se impune un termen să pui un șurub sau o piesă. Nu se poate face performanță dacă se schimbă o piesă cel puțin trei ore“, ne-au explicat oficiali din Ministerul Transporturilor.

Se schimbă grila salarială

Planul de management vizează și creșterea gradului de vânzare online a biletelor. În documentul parafat de oficialii TAROM sunt anumite măsuri prin care se va reorganiza departamentul comercial. „Este nevoie de oameni cu experiență pentru vânzare, marketing și întreținerea aeronavelor. În ultimii 7 ani, sute de oameni au plecat de la tehnic din cauza salariilor. O altă problemă indentificată este birocratia, o companie de stat cum este TAROM trebuie să funcționeze ca o societate privată. În plan sunt prevăzute și majorări salarile în funcție de criteriile de performanță. Anul acesta se va aproba o grila salarială nouă“, ne-au mai spus oficiali din cadrul MT.

Aeronavele se vând pe bucăți sau de transformă în „Air Force One“

Principalul obiectiv al managementului TAROM, transmis Ministerului Transportului prin planul de management, este schimbarea flotei începând din vara acestui an. Conform oficialilor Ministeruilui Transporturilor, planul de management prevede ca avioanele AirbusA 310, să nu mai zboare începând cu luna octombrie. „Începând cu în octombrie, construcția planului de management și a bugetului TAROM este fără cele două avioane Airbus A310. Din luna octombrie, TAROM nu mai operează aceste două aeronave. Avioanele Airbus A310 se înlocuiesc cu altele noi. În flota TAROM vor exista două aeronave cu vechime de 3 ani. Aeronavele sunt pentru mediu și lung curier, nu sunt excluse variante precum modele Airbus A330, Boeing sau 737-800“, spun sursele.

Odată cu scăderea prețului petrolului, aeronavele Airbus A310 au început să zboare pe profit. „Chiar dacă produc bani, cele două avioane nu mai rămân în flota TAROM. După luna octombrie, cele două avioane AirbusA 310 trebuie să intre în revizie. Reparațiile și reviziile costă foarte mult“, ne-au mai explicat oficialii MT. O soluție referitoare la cele două Airbus-uri constă în transformarea lor în avioane prezidențiale. „Luăm în calcul inclusiv varianta de a face un avion pentru șeful statului și unul pentru Guvern“, ne-au mai explicat oficialii MT. Odată cu schimbarea flotei, conducerea TAROM pune în aplicare noua strategie. „Planul TAROM este să aibă o flotă intercontinentală pentru zboruri către, SUA, China sau Canada“, ne-au precizat oficialii MT. România nu are drept de survol deasupra Rusiei, acord fără de care nu poate zbura către China.

Prin noul plan de management se are în vedere și restructurarea orarului, a rețelei de rute și renunțarea la anumite rute neprofitabile. „Oamenii nu vor să zboare la ora 3 dimineața. Platforma IT și website-ul vor fi modificate. Se are în vedere controlul achizițiilor și centralizarea acestora“, ne-au dezvăluit sursele.

Anchetă pentru dispariția a peste 150 milioane de euro

Paralel cu finalizarea planului de management, oficialii TAROM au cerut departamentului de control să verifice modul prin care în perioada 2011-2012 sau cheltuit peste 670 milioane de lei din conturile TAROM. „În 2010, fosta conducerea a TAROM a cheltuit 300 milioane de lei din conturile TAROM pentru diverse achiziții la preț triplu. Bănuim că au fost achiziții inclusiv în scop personal. Un calcul simplu arată că aproximativ 250.000 de euro/zi s-au cheltuit din conturile TAROM. În 2011, s-au cheltuit 210 milioane de lei din conturile TAROM, iar în 2012, peste 130 milioane de lei, cash, s-au evaporat din conturi“, ne-au spus surse din cadrul TAROM.

Anul trecut, conturile TAROM au crescut cu aproximativ 200 milioane de lei. Risipa de zeci de milioane de euro/anual de la TAROM se răsfrânge și asupra serviciilor prestate de compania aeriană. În ultimele luni, avioanele TAROM au înregistrat tot mai multe întârzieri la plecare. „Avem o problemă majoră cu serviciul de aprovizionare. Un exemplu concret este scadența pentru un motor de avion Boeing 737 clasic, în loc să fie schimbat cu 1 milion de euro, preferăm, să îl reparăm cu 2 milioane de euro. Dacă se întrețin anumite componente, costurile cu aprovizionarea cresc de 10 ori. Serviciul de aprovizionare trebuie să caute pe piața mondială cel mai bun preț și cele mai avantajoase condiții“, ne-au mai precizat sursele din cadrul TAROM.

130 de milioane de lei s-au evaporat din conturile Tarom în anul 2012

Dan Costescu: «Reforma trebuie accelerată»

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a declarat că la TAROM este o analiză managerială mai complexă. „Trebuie stabilită o strategie pentru ceea ce se face în continuare, pentru că ei au o mulțime de aspecte: au flotă foarte veche, au dimensionarea nepotrivită a personalului. Acolo o să am niște întâlniri săptămâna viitoare chiar și cu membrii CA. Decizia despre flotă nu este așa de simplă. Nu vreau să îmi propun doar să reînnoiesc flota, pentru că înainte de a trece la reînnoirea flotei trebuie să îmi stabilesc o strategie comercială, să știu unde vreau să zbor în următoarea perioadă. Nu pot pur și simplu să vreau niște avioane noi și apoi să mă întreb ce fac cu ele, așa cum ne-am pricopsit cu aceste Airbus 310 și după aceea ne-am dat seama că nu sunt potrivite nici pentru rutele lungi pentru care le-am luat. Deci, ca să nu punem căruța înaintea cailor, trebuie, practic, în afară de problemele lor de management, situație pe care se va lua o decizie cât mai rapid, partea de reformare și de continuare a reformei în TAROM, de accelerare a ei – pentru că ar fi incorect să spunem că nu s-a făcut nimic; au fost unele progrese, poate că nu au fost cu ritmul potrivit, și asta vom vedea, dar această reformă trebuie accelerată pentru că a fost o perioadă propice și acum, de departe, am fi așteptat o redresare mai vizibilă, având în vedere situația favorabilă care a fost cu prețul kerosenului și cu toate celelalte aspecte de emulație pe piața aviației“, a spus ministrul transporturilor.

Acest articol a fost publicat în al treilea număr al revistei Capital, din 18-24 ianuarie 2016