Instituţia vrea să modifice fundamental cadrul de reglementare privitor la tranzacţiile contractelor bilaterale. Printr-un proiect de regulament ce urmează să fie promovat până la finele anului, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) încearcă încă o dată să fenteze tranzacţiile cu energie prin OPCOM.

Ultimele luni ale fiecărui an produc agitaţie în rândul „băieţilor deştepţi“, aceasta fiind perioada în care se încheie contractele de achiziţie de energie electrică pentru anul următor. Astfel, până la sfârşitul lunii noiembrie, ANRE trebuie să stabilească cantităţile de energie şi preţurile ce vor fi prevăzute în contractele reglementate. Mai exact, Autoritatea trebuie să stabilească ce cantităţi de energie va furniza fiecare producător pe piaţa reglementată şi la ce preţ. În funcţie de acestea, producătorii îşi fac calculele privitoare atât la cantităţile pe care le pot oferi la tranzacţionare pe piaţa concurenţială anul viitor, cât şi la veniturile pe care le pot bugeta. Cu alte cuvinte, aceasta este perioada în care furnizorii de energie electrică îşi întocmesc portofoliile de contracte de achiziţie de energie pentru anul 2008.73-7588-1.jpg

Cu totul „întâmplător“, ANRE a venit exact acum cu un proiect de regulament ce ar urma să modifice fundamental cadrul de reglementare privitor la tranzacţiile contractelor bilaterale. Astfel, „Regulamentul pieţei de contractare prin licitaţie a energiei electrice“, propus de instituţia menţionată, aduce, odată cu schimbarea cadrului de reglementare, inclusiv modificarea celor două produse de tranzacţionare administrate de Operatorul Pieţei de Energie Electrică (OPCOM), Piaţa Centralizată a Contractelor Bilaterale (PCCB) şi cea cu Negociere Continuă (PCCB-NC). Practic, termene precum contracte bilaterale sau piaţă centralizată nu se mai regăsesc în acest document.

Idei puţine, dar fixe

Mai mult, conform proiectului de regulament, aşa cum este el formulat, poate deveni operator al pieţei de contractare prin licitaţie (OPCL) orice agent economic, neexistând nici o specificaţie privind obligativitatea licienţierii acestuia de către ANRE sau respectării legislaţiei elaborate de Autoritate. Ceea ce înseamnă că, prin acest document, se deschide drumul şi altor instituţii, precum Bursa Română de Mărfuri (BRM), către tranzacţiile cu energie. Asistăm la un dèja-vu, după ce la începutul acestui an s-a consumat un întreg scandal în jurul existenţei mai multor burse de energie. Disputa s-a dus între OPCOM şi BRM, fiind alimentată de ANRE prin reprezentantul său, actualul vicepreşedinte Nicolae Opriş, care a susţinut oportunitatea existenţei mai multor burse de energie. O poziţie cu atât mai surprinzătoare cu cât aceasta înseamnă compromiterea unuia dintre obiectivele prioritare pe care România şi le-a asumat, anume cel de realizare a unei burse de energie regionale, la Bucureşti.

Cert este că, la momentul actual, BRM nu are licenţă de operare pe piaţa angro de energie, putând efectua tranzacţii numai pe segmentul en-detail, adică poate intermedia contracte de vânzare-cumpărare numai pentru energia destinată consumatorilor finali. De ce revine problema operatorilor de pe piaţă? Pentru că o instituţie precum BRM oferă exact ce îşi doresc „băieţii deştepţi“, negocierea directă, „faţă în faţă“, între cumpărător şi vânzător, a preţurilor şi cantităţilor.

Dacă mai ţinem cont de faptul că promovarea regulamentului în discuţie desfiinţează practic Ordinul nr. 408/2006, avem imaginea exactă a modului cum intenţionează ANRE să se deruleze tranzacţiile pe piaţa de energie. Amintim că, prin Ordinul nr. 408, cei cinci mari producători, Hidroelectrica, Nuclearelectrica şi cele trei complexuri energetice, sunt obligaţi să vândă energia produsă numai prin OPCOM.

Nu există nici o raţiune a schimbărilor pe care le preconizează ANRE având în vedere performanţele înregistrate de platformele administrate de OPCOM. În 2007, s-a tranzacţionat pe PCCB un volum de 8,2 TWh, reprezentând 15,53% din consumul naţional prognozat. Normal ar fi ca ANRE să încerce să îmbunătăţească mecanismele de tranzacţionare deja existente şi să pregătească funcţionarea viitoarei burse regionale.