Lansat pe piața europeană cu mari ambiții în 2008, primul crossover Renault – dacă nu luăm în calcul varianta cu tracțiune integrală a modelului Scenic –  a beneficiat de un „upgrade” menit să-l facă mai atractiv și mai eficient. Din nefericire, în ciuda unei redesenări complete a părții frontale, aspectul exterior al noului Koleos a rămas la fel de lipsit de personalitate. Cei care pot trece peste acest impediment vor avea însă o surpriză plăcută odată ce apasă butonul care dă viață propulsorului diesel de 2.0 litri.

Confort și reale valențe off-road

De fapt, ce s-a schimbat la noul Koleos? Ei bine, în exterior avem de a face cu o nouă grilă, oglinzi retrovizoare cu semnalizatoare integrate și cu o nouă gamă de jante și culori. În habitaclu, sunt puține schimbări de substanță, însă este de remarcat atenția pentru detalii și noua gamă de tapițerii. Cea mai importantă modificare este însă mai puțin vizibilă. Vehiculul proiectat în Franța, dezvoltat în Japonia și asamblat în Coreea este acum  propulsat de un diesel de 2.0 litri care dezvoltă 150 CP sau 175 CP, cu varianta mai puternică având un consum urban, anunțat de producător, de numai 7,5 litri /100 km față de cei 8,2 litri /100 km afișat de varianta anterioară. Pe lângă economia de carburant, rezultă și o scădere a emisiilor de CO2 de la 174 grame de CO2/km la 166 grame de CO2/km, care poate fi extrem de importantă atunci când vine vorba despre plata taxei pe poluare.

În privința dotărilor, Renault Koleos nu este deloc zgârcit. Versiunea 4×4 Dynamique 2,0 dCi – 175 CP testată de Capital se poate mândri cu şase airbaguri, ESP (controlul traiectoriei) cu HSA (asistenţă la urcarea în pantă) şi HDC (control la coborârea în pantă), tempomat-limitator de viteză, frână de parcare electrică, aer condiţionat cu reglare automată, radio CD MP3 Bluetooth şi RCA jack, geamuri electrice faţă şi spate, volan îmbrăcat în piele, oglinzi retrovizoare reglabile şi rabatabile electric, proiectoare de ceaţă, închidere centralizată şi demaraj cu card. Din păcate, unele dintre elementele de comandă ale acestor sisteme sunt amplasate în locuri dintre cele mai ciudate.

De exemplu, butonul pentru încălzirea scaunelor se află  sub nivelul acestuia, ascuns într-un colț,  găsirea și memorarea unei noi frecvențe a radioului este simplă doar dacă utilizezi satelitul de lângă volan, în timp ce același demers încercat din butoanele de pe consolă  poate da mari bătăi de cap.

În trafic, noul Renault Koleos are un comportament surprinzător. În sensul pozitiv. Confortul este la cote superioare, în ciuda unui spațiu destul de limitat pentru picioarele pasagerilor din spate, dieselul de sub capotă trimite către habitaclu doar o doză infimă de sunete chiar și la turații ridicate. Aceeași uzină de forță asigură o propulsie remarcabilă pentru masa de circa două tone a vehiculului.

Pe teren accidentat, Koleos pare să se simtă chiar mai bine decât pe șosea, aici făcându-se simțită experiența celor de la Nissan, care au împrumutat vehiculului Renault o parte din tehnologia prezentă pe X-Trail. De asemenea, unghiurile de atac (27 grade) și degajare (31 grade) sunt extrem de permisive.
Fabricat la uzina din Busan a diviziei Renault Samsung Motors, Koleos are, pe piața din România, un preț de pornire de 27.550 de euro. Acesta este valabil pentru versiunea Dynamique cu propulsor de 175 CP și cutie de viteze manuală. Versiunea de top, Privilege 2.0 dCi – 150 CP, cutie automată costă, cu taxe incluse, 30.600 de euro.