Din 2007, de când a aderat la Uniunea Europeană, România a primit, anual, subvenţii de zeci de milioane de euro pentru animale, cu scopul de a încuraja fermierii să se dezvolte în zootehnie. Subvenţiile totale pentru ovine şi caprine au crescut de la un an la altul. Potrivit Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), în primul an de la aderare, pentru un efectiv de 4,3 milioane de ovine şi caprine fermierii români au primit, în total, 150 de milioane de lei. În 2009, acest sprijin ajunsese la 44 de lei per animal, de la 35 de lei în 2007, ceea ce înseamnă o valoare totală de 280 de milioane de lei. Cel mai mare sprijin pentru ovine şi caprine a fost alocat în 2013, când fermierii au primit în total 344 de milioane de lei. Odată cu creșterea numărului de animale, subvenția per unitate a început să scadă. Astfel, anul trecut fermierii au primit doar 28,08 lei/animal, însă, subvenţia totală a ajuns la 275 milioane de lei pentru un efectiv de 9,8 milioane de capete. Cea mai mare parte din subvenţii a fost alocată crescătorilor de ovine care au încasat circa 241 milioane de lei (54,3 milioane de euro). În opinia analiştilor din piaţă, circa 50% din numărul total de ovine subvenţionate sunt vândute pe piaţa locală, în timp ce restul iau calea exporturilor către ţări precum Libia, Iordania, Grecia şi Italia.

Exporturile, pe val

Conform datelor transmise de Institutul Naţional de Statistică la solicitarea Capital, exporturile totale de ovine vii au ajuns, în 2014, la o valoare de 163 de milioane de euro, în creştere cu 8,6%, faţă de valoarea din 2013. Din suma totală, 72% provine din vânzările de ovine cu o vârstă de peste un an.  O creștere importantă a fost înregistrată la exporturile cu produse din carne de oaie. Acestea au crescut anul trecut cu aproape 78%, ajungând la circa 17 milioane de euro.

Un motiv pentru care ovinele româneşti ajung la străini este faptul că, în ţara noastră, consumul de  carne de oaie este scăzut. „Românii sunt mari consumatori de carne de porc, aceştia consumă carne de oaie doar în perioada sărbătorilor pascale”, susține Dragoş Frumosu, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară.

Preţurile cresc înainte de Paşte

Carnea de oaie se vinde la abator cu circa 20-25 lei pe kilogram, iar în viu cu 10 lei pe kilogram. În schimb, carnea de oaie comercializată în supermarketuri este mai scumpă cu 15-20% faţă de cea vândută la abator, spune Dragoş Frumosu. În această perioadă, preţul cărnii de miel ar putea creşte cu 20%, deoarece există o cerere mare din Grecia, înainte de Paşte. În 2014, şi exporturile de miei, cu vârsta de până într-un an, au crescut. Circa 18,9 milioane de kilograme de carne de miel au fost exportate, în valoare de 45 de milioane de euro, ceea ce a însemnat o creştere de 11,3 % faţă de 2013.

În ciuda faptului că avem suficientă producţie, unele lanţuri de magazine preferă să comercializeze carne de miel din import deoarece aceasta este mai ieftină decât cea autohtonă. „Lipsa de organizare în asociaţii, subvenţiile prea mici, TVA-ul de 24% fac ca produsele agroalimentare româneşti să fie mult mai scumpe decât cele din import“, ne-a mai spus preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Industria Alimentară. El a subliniat faptul că nivelul TVA, de 24%, este cel care ţine preţurile produselor româneşti la un nivel ridicat. În opinia sa, dacă taxa pe valoare adăugată nu se va reduce, mulţi producători din industria alimentară se vor confrunta cu mari probleme în perioada următoare, unii aflându-se deja la un pas de faliment.