Cel mai vândut model Mazda pe piaţa din România îşi aşteaptă clienţii începând cu luna decembrie, la numai câteva zile după lansarea mondială, care a avut loc pe Coasta de Azur.

Impresionanta şosea de coastă dintre Nisa şi Saint-Tropez a fost locul ales de compania niponă pentru a pune la dispoziţia jurnaliştilor din Europa cea de a doua generaţii a modelului Mazda6. Deşi ne aşteptam să conducem un Ford Mondeo cu mici modificări ale designului exterior, am descoperit foarte repede că vehiculul cu care avem de a face este complet diferit. Caroseria are în componenţă o mulţime de linii care aduc aminte de vestitele săbii ale samurailor. Da la curbura capotei motorului până la blocurile optice spate, designerii au reuşit să demonstreze că sloganul „este timpul să fim japonezi“ nu este numai o vorbă în vânt, iar „kizuna“ chiar înglobează legăturile emoţionale dintre maşină şi şofer. Conform oficialilor Mazda Motor Europe, noua Mazda6 a fost dezvoltată pornind de la câteva sute de planşe desenate, dintre care numai două au fost transformate în modele la scară 1/1. Spre deosebire de concurenţii europeni care fac majoritatea simulărilor pe computer, niponii au ales să dezvolte 127 de prototipuri care au fost testate pentru a fi găsită varianta optimă.

Sedanul, 70% din totalul unităţilor comercialitzate

Revenind la design, trebuie spus că, atât în exterior, cât şi în interior, noua Mazda6 moşteneşte aspectul atletic al modelului anterior şi îl transmite într-un mod mai radical. Vehiculul este mai lung, mai lat şi mai înalt, fără ca acest lucru să ducă şi la o creştere a greutăţii. De altfel, inginerii japonezi susţin că modelul este chiar mai uşor decât versiunea anterioară (-25 kg), graţie atât materialelor mai uşoare folosite în construcţie, cât şi soluţiilor moderne de asamblare. Conform celor de la Mazda, în afară de modelul lor şi de Honda Accord, toate celelalte vehicule importante din segment au devenit mai grele odată cu schimbarea de generaţie. Astfel, Alfa Romeo 159 are acum 1.430 de kg faţă de 1.265 la Alfa 156, BMW 3 are 1.360 de kg faţă de 1.310 kg la versiunea anterioară, iar Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Laguna sau Opel Vectra sunt şi ele mai grele. Cum scăderea în greutate poate însemna performanţe dinamice mai bune, actuala Mazda6 are toate şansele să fie mai impetuoasă decât varianta din 2006.

În interior, materialele folosite sunt de o calitate peste medie, mult mai atrăgătoare decât cele prezente în bătrânul Passat şi chiar în noul Mondeo. Planşa de bord este simplă şi logică, fără butoane amplasate inutil, doar de dragul aspectului, iar inovativul sistem Cross-Functional Network (CF-Net) oferă şoferului un acces mai facil şi mai rapid la comenzile audio, de navigaţie, de aer condiţionat, la computerul de bord şi la dispozitivul de conectare prin Bluetooth, toate acestea fiind plasate şi pe volan. Sistemul de navigaţie care poate fi comandat opţional este destul de simplu de utilizat şi extrem de eficient. Din nefericire, în timpul testului, am avut şi o mică surpriză cauzată de faptul că, pe ecran, nordul este poziţionat întotdeauna în partea superioară, ceea ce duce câteodată la senzaţia de mers cu spatele, pentru că direcţia de mers este indicată către podeaua vehiculului.

La sosirea în România, Mazda6 va dispune de trei variante de motoare, toate alimentate cu benzină – 1,8l, 2l şi 2,5l. Conform lui Cristian Rigu, country manager Mazda, un propulsor diesel de 2 litri va fi prezent în gamă începând cu trimestrul I 2008. Tot atunci va intra pe piaţa noastră şi versiunea hatchback, pentru ca în trimestrul II să fie disponibilă şi varianta Sportcombi. Oficialul Mazda consideră că majoritatea celor 400 de unităţi Mazda6 care vor fi comercializate în 2008 vor fi propulsate de motoare diesel (80%). Până atunci însă, clienţii pot opta pentru cele trei motorizări pe benzină în echipare CE, TE, TE Plus, GT şi GTA. Preţurile cu taxe pentru acestea încep cu 19.990 de euro (1,8i CE), pentru 2,0i TE preţurile începând cu 22.990 de euro, iar pentru 2,5i GT, de la 26.390 de euro.

Peste 70% dintre unităţile Mazda6 care vor fi comercializate în 2008 vor fi sedan, 25%, hatchback şi numai 5%, Sportcombi. Având în vedere că pentru modelul CX-7 comezile acoperă deja trei luni, iar Mazda2, abia lansată, va avea 50 de livrări în acest an, este posibil ca şi pentru Mazda6 lista de aşteptare să devină destul de lungă.

Ne place

• designul sportiv şi puternic, cu linii care amintesc de curbura săbiilor nipone
• simplitatea şi farmecul discret al habitaclului
• stabilitatea atât în viraje, cât şi în cazul frânărilor bruşte sau pe suprafeţe ude
• silenţiozitatea rulării, în habitaclu fiind sesizabil numai zgomotul mai mult sau mai puţin discret al motorului
• calitatea materialelor utilizate în interior
• sistemul de deschidere a portbagajului cu buton încorporat în lampa centrală spate
• încrederea pe care o are producătorul în maşină.

Nu ne place

• diferenţa de preţ dintre variantele cu propulsoare de 2 litri şi 2,5 litri, care nu se justifică dacă luăm în calcul doar performanţele
• lipsa motorizărilor diesel încă din momentul lansării
• elementele mici, dar vizibile preluate de la Ford Mondeo
• lipsa conectorului USB pentru medii auxiliare de stocare
• sistemul keyless entry este disponibil numai pentru variantele superioare
• spaţiile de depozitare în habitaclu sunt destul de puţine, din acest punct de vedere ingeniozitatea niponilor părând a fi limitată.