În urmă cu cinci ani, în România nu exista niciun spa. Piaţa a înflorit exact în mijlocul crizei financiare, o treime din cele 15 centre operaţionale fiind inaugurate în ultimele şase luni.

Împachetare cu fân, masaj de relaxare, învelire în extract natural de struguri sau, la alegere, în nămol sau cretă baltică. Cu alte cuvinte, pachetul „La ţară“ din oferta centrului bucureştean Natura Spa. Durata: două ore şi jumătate, preţul: 415 lei. Unul mediu, întrucât, de la terapie la terapie, costurile curelor de relaxare în spa-urile autohtone pot depăşi 200 de euro. Motiv pen­tru care, aşa cum spune Liliana Paraipan, pro­prietara celor două re­prezentanţe Eden Spa (Bucu­reşti şi Sibiu), cli­­­en­tela tipică a unui astfel de centru are venituri peste medie, ocupă po­ziţii de middle şi top management în companii sau sunt oameni de afaceri, notari sau avocaţi.

În ultimul an, centrul din Capitală a avut 3.000 de clienţi, care au solicitat, în medie, 2,5 terapii, iar celui din Sibiu i-au trecut pragul, în cele cinci luni de la deschidere, o mie de oameni. Aşadar, o medie de şapte clienţi pe zi. Spre deosebire de centrele de frumuseţe „obişnuite“, suma lăsată lunar de fiecare client într-un spa variază între 150 şi 700 de euro.

„Într-un spa autentic, cheltuielile se amortizează lent, cu atât mai mult cu cât, din cauza utilizării de ape minerale, intervine elementul coroziv, ceea ce conduce la cheltuieli permanente de întreţinere“,  spune Iulia Belc, directo­rul medical al Ana Aslan Health Spa, prima astfel de unitate din ţară, deschisă în 2004 în cadrul hotelului Europa din Eforie Nord. „Din punctul meu de vedere, adevăratele spa-uri sunt cele dezvoltate în staţiunile balneare, pe lângă izvoare, lacuri cu calităţi terapeutice, departe de toate tipurile de poluare“, continuă ea, intrând astfel într-o dispută care îi macină pe operatorii de astfel de spaţii: câte din centrele a căror denumire conţine cuvântul „spa“ chiar respectă criteriile impuse de această titulatură?

Veniturile anuale ale unui spa: un milion de euro 

„Aş îndrăzni să spun că maximum 15 locuri din ţară îndeplinesc standardele de calitate şi complexitate ale serviciilor pentru un spa modern“, afirmă Liliana Paraipan.

În ceea ce priveşte potenţialul acestui tip de business, lucrurile vorbesc de la sine: luna trecută, de pildă, erau lansate, în aceeaşi zi, două noi centre: Om Shanti Spa & Wellness şi Spa by World Class. Pentru acesta din urmă, „investiţia a fost de aproximativ trei milioane de euro, iar previziunile bazate pe rezultatele de până acum indică recuperarea în maximum trei ani“, spune Mihai Popa, operations manager. De remarcat că sumele alocate de proprietarii acestor afaceri diferă substanţial, la fel şi perioadele de amortizare a investiţiei.

În general, spune Liliana Paraipan, investiţia este de minimum o mie de euro/mp, dar, în funcţie de gradul de lux al finisajelor şi de calitatea echipamentelor, suma se poate dubla.

Potrivit unei cercetări realizate anul trecut de Mondo Spa, firmă de con­sultanţă controlată tot de Liliana Paraipan, un centru de dimensiuni medii, de 400 mp, cu un grad de ocupare de 50% poate ajunge la venituri anuale de circa un milion de euro.

Suntem impli­caţi în trei noi proiecte de centre mari care se vor deschide în in­ter­valul 2009-2010.
Liliana Paraipan, director general

6 mil. de euro este investiţia în Cocor Spa, cel mai mare astfel de centru din România. Unitatea se întinde pe 3.000 mp, cât o jumătate de teren de fotbal.

 Stăpână pe domeniu

160-30750-29lilianaparaipan21.jpgÎNCEPUTURI „Ideea deschiderii unei firme de consultanţă mi-a venit în 2005, când am identificat potenţialul dezvoltării pieţei şi când, în lipsa in­for­maţiilor primare despre spa, am in­vestit în acest domeniu“, spune Li­lia­na Pa­raipan, proprietara firmei de con­­sultanţă Mondo Spa şi a lan­ţu­lui de centre Eden Spa. Astăzi, la patru ani de când a intrat în acest business, se simte „mândră şi parţial responsabilă de avântul pe care această pia­ţă îl cu­noaşte în prezent în România“.

PREZENT Acum controlează două centre, cel din Bucureşti (deschis în 2005, în urma unei investiţii de circa 200.000 de euro) şi unul într-un hotel de cinci stele din Sibiu, lansat în urmă cu cinci luni. Noul spa se întinde pe mai mult de 2.000 de metri pătraţi, iar investiţia necesară a fost semnificativ mai mare: patru milioane de euro. Între timp, a avut şi primul eşec: un centru deschis anul acesta în incinta aparthotelului bucureştean Monte Carlo a fost închis la doar două luni de la inaugurare, din lipsa clientelei.