Chiar dacă anul trecut s-a plătit cu aproximativ un milion de euro mai mult pentru deszăpezire, în condițiile în care ninsorile au fost mult mai reduse în toate cele trei luni de iarnă, față de perioada sezonului rece parcursă în prezent, contractele pentru această iarnă ar putea crește odată cu un noul val de ninsori şi viscol.

Pentru a limita închiderea drumurilor naționale și autostrăzilor, oficialii CNAIR au cumpărat 100 de autofreze de curăţat zăpada şi şapte vehicule echipate pentru intervenţii speciale pe timp de iarnă, în valoare de 146,6 milioane lei, sprijinul Comisiei Europene fiind de 85%. În această iarnă, în zonele unde este cel mai mare pericol de înzăpezire oficialii CNAIR au distribuit 59 de autofreze. Chiar dacă au contracte de deszăpezire de zeci de milioane de euro și autofreze performante, Autostrada Soarelui a fost închisă cel puțin o săptămână, de la începutul anului. Mai mult, odată cu prima ninsoare, contractele de deszăpezire s-au dublat. Dacă până la prima ninsoare, deszăpezirea costa circa 143 milioane lei, din 9 ianuarie, lucrările pe timp de iarnă au ajuns să coste 269 milioane lei, (aproximativ 60 milioane euro). Pe motiv că nu s-au prezentat firme la licitaţiile organizate de CNAIR, majoritatea contractelor de deszăpezire au fost atribuite prin procedură de urgenţă, fără licitaţie publică. Cel mai probabil, valoarea contractelor de deszăpezire se modifică odată cu a treia ninsoare anunţată în perioada următoare.

Contracte acord-cadru de deszăpezire 2016-2020 de peste 280 milioane euro

Anul trecut, fosta conducere a CNAIR a încheiat contracte acord-cadru de deszăpezire pentru perioada 2016-2020 în valoare de peste 281 de milioane de euro. Majoritatea contractelor de întreţinere pe timp de iarnă au fost semnate cu firme abonate la banul public. Cel mai mare pericol de înzăpezire îl prezintă autostrada Bucureşti-Constanţa, drumurile din judeţul Constanţa, DN 2 Urziceni-Râmnicu Sărat, DN 23 Brăila-Focşani şi şoseaua care leagă Râmnicu Sărat de Brăila.

Pentru Autostrada Soarelui, drumul cu cel mai mare pericol de înzăperire din România, oficialii CNAIR au reuşit să semneze contracte de deszăperire cu patru zile înainte de încheierea anului trecut. Mai exact, deszăpezirea pe A2, tronsonul de autostradă între Bucureşti-Lehliu, ar trebui efectuată de asocierea Tel Drum, Fincodrum şi Viabild Cons VT. Aceste firme au câștigat contractul, pe data de 27 decembrie 2016, cu o oferta de 5,47 milioane lei. Restul autostrăzii, porţiunea Lehliu-Cernavodă-Constanţa ar trebui deszăpezită de firmele Tramenco şi Itaro pentru aproximativ 16,2 milioane lei.

Cod roşu de viscol – deszăpezirea costă peste 11 milioane euro  

În judeţele Buzău, Brăila, Ialo­miţa, Vrancea, Constanţa, Călă­raşi, Tulcea, unde a fost cod roşu de viscol şi ninsoare abundentă, CNAIR are contracte de deszăpezire 2016-2017 de peste 11 milioane euro. Pentru Secţia de Drumuri Naţionale Buzău, oficialii CNAIR au încheiat acord-cadru cu asocierea Athos Com-Riposta Trans-Ady Comservice, iar valoarea contractului subsecvent este de circa 8,4 milioane lei. Drumurile Naţionale din adminstrarea SDN Brăila ar trebui deszăpezite de Rad Trans-Florconstruct pentru 5,6 milioane lei. Secţia de Drumuri Naţionale Constanţa are contract de deszăpezire cu firme Diferit, în valoare de circa 11,8 milioane lei. 

În judeţul Tulcea, drumurile naţionale sunt deszăpezite de Agro Trans şi Petroconstruct Group pentru aproximativ 7,8 milioane lei. Societatea Oyl Company Holding se ocupă de deszăpezirea drumurilor naţionale din Ialomiţa, iar valoarea contractului este de circa 6,1 milioane lei, în Vrancea, drumurile naţionale sunt deszăpezite de Florcontruct pentru 6,3 milioane lei, iar în Călăraşi, SC AgroTrans NMI are un contract de puţin peste 4,7 milioane lei pentru întreţinerea pe timp de iarnă a drumurilor naţionale.