Directorul general al Scania pentru România şi Bulgaria, Tord Holmstrom ne-a acordat un interviu în care vorbeşte despre scăderea vânzărilor de camioane, problemele clienţilor care au luat maşini în leasing, auditul pe care firma mamă din Suedia l-a făcut aici şi dezvoltarea reţelei de dealeri.

Capital.ro: Cum vedeţi piaţa camioanelor şi cât de mult au scăzut vânzările în acest an?

T.H.: Vehicule comerciale grele au înregistrat o scădere a vânzărilor de aproape 90% între 2007 şi momentul actual. Ma refer la acest interval pentru că efectele crizei economice în piaţă s-au făcut simţite în vara anului 2008.

Drept urmare, primul segment al pieţei care suferă este cel legat de construcţii. Acest segment reprezintă circa 60% din întreaga piaţă. Din păcate, azi vedem foarte puţine semne de iniţiativă care ne-ar ajuta să ne mişcăm într-un mod pozitiv pe acest segment.

Pentru ca piaţa camioanelor să-şi revină, este foarte împortant ca România să investească în infrastructura rutieră. Aceasta ar fi prioritatea numărul unu în acest moment. Drumurile, pentru că starea proastă a drumurilor duce şi la creşterea costurilor de producţie.

Capital.ro: Scania a întâmpinat probleme din partea clienţilor care nu au reuşit să-şi achite ratele de leasing?

T.H.: Avem o companie separată pentru leasing. Este o companie soră, care nu are prea mare legătură cu noi. Pe scurt, şi ei au avut probleme cu reposesia, reprogramarea termenelor de plată, cu firmele care au intrat în restructurare şi probabil cu unele companii care au intrat în faliment.

În luna mai sau iunie am avut o procedură de audit pentru Scania România, din partea companiei mamă, dar acesta nu a fost un audit făcut din pricina unor probleme. A fost analizată expunerea la riscul valutar şi au fost verificate ambele companii din România, pentru a se vedea dacă am reprezentat corect riscul şi expunerea la acesta.

Nu au fost probleme. Nici despre compania de leasing nu am auzit nimic legat de vreo problemă, chiar dacă au unele pierderi în acest moment. Compania noastră de finanţare nu e deloc diferită de orice bancă sau insituţie de leasing, iar toate acestea se confruntă cu aceleaşi probleme.

Capital.ro: Ce se va întâmpla cu soluţiile de finanţare pentru camioane?

T.H.: Întreaga lume a apelat la finanţări nechibzuite în trecut, nu doar la achiziţia de camioane, ci mai ales de case. Acum are loc o corecţie. Dacă piaţa funcţionează corect, va fi o corecţie sănătoasă şi nu se va reveni la o situaţie în care un avans de 5% va fi suficient pentru a primi bani de la o bancă. Acum acest lucru nu mai este mulţumitor, din cauza riscurilor prea mari.

Capital.ro: Când estimaţi că va ieşi din criză piaţa camioanelor ?

T.H.: Sper ca acest lucru să se întâmple chiar mâine, dar în mod realist, sunt de părere că acum suntem cel mai aproape de maximul scăderii în această recesiune.

Deja încep să se vadă din ce în ce mai multe semne pozitive. De aceea, consider că acum este cel mai bun moment pentru investiţii, dacă sunt posibile. Cine îşi permite şi are nevoie de vehicule (comerciale grele – n.r.), în următoarele şase luni ar fi un moment excelent pentru a cumpăra.

Capital.ro: Care este cifra de afaceri la care vă aşteptaţi în acest an?

T.H.:
Urmăm tendinţa pieţei. Vânzările de vehicule noi au scăzut destul de mult comparativ cu anii anteriori. În prezent comercializăm mai multe vehicule rulate decât în anii anteriori. Acest segment a crescut şi, de asemenea, avem unele activităţi de after-sales pe care am reuşit să le menţinem cam la acelaşi nivel de până acum.În ceea ce priveşte operaţiunile noastre de service şi after sales anticipăm atingerea nivelului de 90% din cel al anului 2008.

Probabil, în privinţa cifrei de afaceri vom înregistra o scădere totală de 40% din cauza scăderii vânzărilor de vehicule noi, ajungând astfel la circa 80 de milioane de lei.

Capital.ro: Câte camioane speraţi să comercializaţi în România până la sfârşitul anului?

T.H.: Este foarte dificil de răspuns, pentru că aceasta e întrebarea de un milion de dolari şi anume, ce se va întâmpla cu piaţa totală. Am fi foarte fericiţi dacă am reuşi să comercializăm 50 de unităţi până la sfârşitul anului. Acesta ar fi un rezultat bun.

În prezent, mulţi transportatori se confruntă cu problema unei capacităţi prea mari, din cauza crizei. Aceştia nu au motive de a face achiziţii cu această capacitate suplimentară, dacă vehiculele în cauză nu sunt vechi şi nu ar trebui casate.

Capital.ro: V-aţi fixat o ţintă de cotă de piaţă pentru România?

T.H.: Am dori să ajungem cât mai curând posibil la o cotă medie de 15%, pentru toate produsele noastre. Asta înseamnă că pe segmentul long haulage (vehicule lungi pentru curierat – n.r.) ţintim o cotă de circa 20%. Cota va fi mai mare pe long haulage pentru că suntem cu adevărat puternici pe acest segment.

Atingerea acestei cote de piaţă va fi posibilă printr-un mix potrivit de produse, nu neapărat un model de camion care să propulseze marca înainte.

Capital.ro: Mai aveţi probleme legate de reducerea stocurilor?

T.H.: Am avut probleme cu reducerea stocurilor, la fel ca toată lumea. La începutul anului am avut un stoc foarte mare.

Totuşi, am reuşit să rezolvăm aceste probleme şi să ajungem la un nivel normal, de circa 50 de unităţi. Acesta este suficient pentru a asigura vânzările pentru două luni, dar acest lucru depinde foarte mult de evoluţia pieţei.

Capital.ro: Ce va face Scania în continuare?

T.H.: Ceea ce trebuie să facem, la fel ca şi celelalte companii, este să ne ajustăm ritmul în care ne desfăşurăm activitatea în această perioadă de criză. În acelaşi timp, criza reprezintă un moment de oportunitate. Aşa că vom încerca să profităm de acest moment, pentru a continua să ne dezvoltăm serviciile oferite.

Săptămâna viitoare vom inaugura un nou dealer, în judeţul Cluj, a cărui investiţie se ridică la aproximativ 3 milioane de euro. Vom continua să lucrăm cu dealerii noştri şi îi vom ajuta să se dezvolte.

Încercăm să fim mult mai activi, să batem la fiecare uşă şi să convingem clienţii că a cumpăra ieftin nu e întotdeauna cea mai bună soluţie.

DETALII
Citeşte şi Camioanele aşteaptă ieşirea din tunelul crizei abia peste 2 ani
Citeşte şi Scania deschide două noi centre în România, deşi estimează scăderea cifrei de afaceri
Citeşte şi Scania se pregăteşte să iasă din criză şi lansează noua serie R