Piaţa publicităţii online din Romånia traversează un moment istoric odată cu lansarea primelor date demografice din Studiul de Audienţă şi Trafic pe Internet (SATI).

„Pentru mine, este certificatul de creştere a internet publishingului“, afirmă Claudiu Şerban, director general adjunct al Ringier Romånia. Ca proiect al Biroului Romån de Audit al Tirajelor (BRAT), SATI beneficiază de sprijinul tuturor membrilor acestei organizaţii, care grupează 89 de companii active în industria de media.
Pånă de curånd, SATI nu oferea decåt date de trafic (adică numărul de vizite pe un site şi de afişări ale paginilor acestuia etc.); de acum, lucrurile s-au schimbat radical. „Dacă pånă acum indicatorul utilizat era cel de «client unic», unde un client era un calculator sau un browser de pe care a fost accesat un site, acum introducem un indicator nou, cel de «vizitator pe săptămånă» al unui site“, explică Arina Ureche, director general al BRAT. „Vizitatorii site-urilor sunt acele persoane care au accesat un site, ca medie săptămånală.“
În unele privinţe, efectul acestor date (care includ, pe långă segmentările pe sexe, nivel de educaţie, categorii de vårstă şi de venit, şi informaţii referitoare la preferinţele de consum şi intenţii de cumpărare ale internauţilor) se va face simţit imediat: „Va fi foarte uşor pentru agenţii să îşi facă planning-ul de media, iar pentru clienţi să ştie cine şi cåţi sunt consumatorii“, explică Şerban.

Al doilea efect va fi, probabil, majorarea bugetelor de publicitate investite în mediul online; clienţii au la dispoziţie date de încredere referitoare la profilul publicului site-urilor romåneşti, ceea ce va consolida, cu siguranţă, creşterea naturală a pieţei publicităţii pe internet.

Anul acesta ar fi al optulea în care publicitatea web din Romånia afişează creşteri substanţiale, spune Călin Rotăruş, managing director al ARBOinteractive, divizia de internet a regiei de vånzări ARBOmedia. De la un nivel de circa 8,5 milioane de euro în 2007, piaţa ar putea ajunge în acest an la 15-16 milioane, afirmă acesta. În epoca de pionierat a internetului romånesc, creşterile explozive se datorau, povesteşte Rotăruş, fie nivelului foarte jos de la care am plecat, fie expansiunii conexiunilor la internet în bandă largă, fie, ulterior, politicilor de marketing ale filialelor locale ale multinaţionalelor. Acum, factorul de impulsionare a pieţei va fi de natură internă.

Cine va cåştiga? În primul rånd, membrii SATI, desigur, deoarece site-urile vor putea vinde publicitate precis targetată. În al doilea rånd, spune Rotăruş, mai multe categorii de site-uri – în afara celor de sport, pentru femei sau financiare, de exemplu – vor intra în planurile de media ale clienţilor. Iar în al treilea rånd, afirmă oficialul ARBOinteractive, audienţa totală (reach-ul) va conta din ce în ce mai mult, din cauza măririi bugetelor alocate internetului de marii clienţi, sume care nu vor putea fi absorbite de site-uri mici; prin urmare, capacitatea de a furniza audienţe de, să zicem, 200.000 sau 300.000 de persoane va avantaja site-urile mari de la noi (e drept, care se numără deocamdată pe degetele unei måini) 

Veniturile cresc pe net

Marele perdant al competiţiei de pe piaţa de media, afirmă Claudiu Şerban, va fi presa scrisă. „Publisherii nu îşi vor compensa pierderile de cotă de piaţă pe segmentul de presă tipărită cu ce vor cåştiga drept cotă de piaţă pe internet. Dar, atenţie, vorbim de pierderi de cotă de piaţă, nu de venituri; chiar dacă scade cota de piaţă a presei scrise, în termeni reali, veniturile cresc! Deci nu văd o problemă a publisherilor – decåt dacă discutăm de cota lor de piaţă şi de interesul de a contracara expansiunea televiziunii. Asta, în Romånia; în alte ţări, internetul ajunge deja la cote foarte mari. În Marea Britanie sau Norvegia este vorba de 15%.“