Atitudinile românilor cu privire la propunerea de a închide magazinele

Cel mai recent studiu derulat de Reveal Marketing Research și-a propus să identifice atitudinile și percepțiile românilor cu privire la propunerea micilor comercianți de a închide supermarket-urile și hypermarket-urile în weekend.

Magazinele fizice continuă să fie preferatele românilor pentru cumpărături, 90% dintre români obișnuind să își facă cumpărăturile din supermarket-uri și hypermarket-uri

Conform rezultatelor celui mai recent studiu realizat de Reveal Marketing Research, magazinele fizice rămân preferatele românilor atunci când vine vorba de cumpărăturile pentru uz casnic.

Studiu închiderea magazinelor
Studiu închiderea magazinelor/SURSA FOTO: Reveal Marketing Research

Așadar, 90% dintre români declară că obișnuiesc să își facă cumpărăturile din supermarket-uri și hypermarket-uri. În topul preferințelor consumatorilor mai regăsim piețele (51%) și magazinele de cartier/ din proximitate (42%). Ca tendință, putem observa că atât persoanele mature peste 55 ani (66%), cât și bărbații (56% bărbați vs. 47% femei), preferă într-o măsură semnificativ mai mare să își facă cumpărăturile mergând la piață, acest aspect putând fi influențat de obiceiurile tradiționale de cumpărare și de dorința de a achiziționa produse proaspete și locale.

Pe de altă parte, doar un procent de 14% dintre români obișnuiesc să își facă cumpărăturile plasând comenzi online, în special cei cu venituri mari de peste 8.000 RON (20%).

36% dintre români își fac cumpărăturile atunci când au nevoie de produse, indiferent de ziua săptămânii. În același timp, 33% dintre aceștia optează mai degrabă pentru zilele lucrătoare, iar 31% preferă să facă achiziții în weekend.

”Este remarcabil să constatăm că, în pofida creșterii popularității cumpărăturilor online, supermarket-urile și hypermarket-urile rămân principalele alegeri pentru cumpărăturile de produse destinate uzului casnic, oferind experiențe de cumpărături considerate a fi cele mai de încredere. De asemenea, datele studiului relevă și faptul că românilor le place flexibilitatea când vine vorba de procesul de achiziție, cei mai mulți declarând că preferă să își facă cumpărăturile atunci când au nevoie, indiferent de ziua săptămânii. Această nevoie de flexibilitate și adaptabilitate poate fi un răspuns la ritmul de viață alert și la nevoile diverse ale consumatorilor, reflectând dorința acestora de a-și gestiona timpul eficient și de a avea acces rapid la produsele necesare”, menționează Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

Doar 3 din 10 români ar fi de acord cu închiderea magazinelor

În prezent, 85% dintre români declară că au auzit de propunerea micilor comercianți de a închide magazinele sau de a stabili un program redus până la prânz. Bărbații sunt în mai mare măsură familiarizați cu subiectul (89% bărbați vs. 82% femei).

Pe de altă parte, un sfert dintre tinerii  cu vârste între 18-24 ani (26%) declară că nu au auzit de această propunere. Procentul este comparativ cu cel de 15% înregistrat la nivelul întregului eșantion.

Măsurând percepțiile românilor referitoare la acest subiect, 41% iși manifestă mai degrabă dezacordul referitor la această inițiativă. Cei care nu sunt de acord sunt în special:

  • bărbații (45% bărbați vs. 36% femei)
  • și cei cu venituri mari, peste 8.000 RON (45%).

Doar 33% dintre români declară că ar fi de acord cu acestă inițiativă.  Persoanele cu vârste între 35-44 ani (39%) se diferențiază ca fiind cele mai dispuse să sprijine o astfel de schimbare.

În același timp, 26% din respondenți sunt nehotărâți în privința inițiativei. S-a înregistrat o pondere semnificativ mai mare în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 (40%).

Cum ar proceda românii dacă magazinele ar fi închise în weekend?

În scenariul în care magazinele ar fi închise în weekend, cei mai mulți dintre români declară că s-ar adapta și ar fi atenți să achiziționeze din timpul săptămânii tot ce au nevoie (64%). Aici intră în special cei cu vârste peste 55 ani (70%).

28% declară că ar merge la un magazin deschis din proximitate, în mai mare măsură cei între 18-24 ani (45%). Această categorie de vârstă recunoscută pentru dorința de a avea acces imediat la soluții rapide, adaptate la ritmul lor de viață activ.

Pe de altă parte, 8% dintre români ar comanda online, în special tinerii între 25-35 ani (13%). Ei sunt adesea mai familiarizați și cu utilizarea internetului și a platformelor de comerț electronic.