Andrew și Michael B. sunt doi frați, australieni, care călătoresc mult prin toată lumea și „vânează cele mai «cool» concerte“. În România, ei vin cel puțin o dată pe an tocmai pentru „deschiderea pe care românii o au către acest tip de divertisment“. Așa i-au văzut pe Roger Waters, Sting sau Bon Jovi. Și, de fiecare dată, au apelat la o agenție de turism, având un buget de aproximativ 250-300 de euro fiecare pentru cazarea la hotel (două nopți) și intrarea la concert.

Andrew și Michael fac parte dintre cei aproximativ un milion de turiști străini care vizitează, anual, Bucureștiul și pentru care agențiile de turism pregătesc pachete speciale. Iar anul acesta, spun ei, se pregătesc pentru concertul pe care Robbie Williams îl va susţine în Piaţa Constituţiei din Bucureşti, pe 17 iulie. Cu o scurtă precizare: nici nu a fost anunțat bine concertul lui Robbie Williams, la finele lui februarie, că a și fost stabilit un record: în 11 minute, s-au epuizat toate biletele promoţionale puse în vânzare, iar în primele 90 de minute s-au vândut 21.500 de tichete. Fiind considerat unul dintre punctele cheie pe harta divertismentului din Capitală, în 2015, perioada în care va avea loc acest eveniment este și cea mai solicitată pentru agențiile de turism. Și nu este singurul nume care va crește, cu siguranță, vânzările touroperatorilor pentru pachetele care vizează Capitala: pe lista lor se mai află și Anastacia, Cannibal Corpse, Pink Martini sau Nightwish.

Concert plus mini-vacanță

Matematic, în cele mai multe cazuri, agențiile de turism și-au făcut calcule care cuprind inclusiv prețul biletului. Pentru Robbie Williams, de exemplu, un pachet promovat de Prestige Tours ajunge la 279 euro de persoană, cazare la hotel de patru stele, între 17 și 19 iulie, cu mic dejun inclus. În afară de biletul pentru concert, acest tarif mai acoperă un tur de oraș și o cină cu mâncare tradițională. Bineînțeles, turiștii străini pot opta pentru un bilet la  Golden Circle (80 euro), Diamond Circle (90 euro) sau VIP (110 euro).

„Noi vindem pachete mai speciale. De exemplu, la cerere, efectuăm pachete care să includă bilete la concertele moderne, însă mulți turiști străini ne cer bilete la operă. Prin urmare, pachetele create pentru ei includ astfel de bilete“, spune Maria Goicea, manager Cocktail Holidays. Altfel spus, un pachet („Bucharest city break“) de trei nopți pornește de la 182 euro, cazare în cameră dublă, cu biletul concertului inclus în preț. În acest caz, biletul de avion se cumpără separat. „Pentru turiștii care sosesc în România, având alt tip de program, le sugerăm și evenimentele culturale, folclorice din orașele sau zonele în care călătoresc“, adaugă Maria Goicea.

La fel funcționează lucrurile și în cazul unor concerte desfășurate în alte orașe, Clujul fiind foarte activ cu astfel de evenimente. „Targetăm turiștii străini, amatori de concerte, cu Untold Festival Cluj, unde sunt așteptați peste 300.000 participanți. Ca organizare, vor fi peste zece scene și aproximativ 150 de artiști.  În relația cu turiștii străini, social media are un rol decisiv. Am pus la bătaie 125 de camere în urmă cu câteva săptămâni și am vândut deja servicii turistice în valoare de peste 50.000 de lei. Am primit cereri inclusiv din Bulgaria, Ungaria și Polonia“, spune Mădălin Măncilă, director de dezvoltare Accent Travel& Events. Potrivit lui, astfel de evenimente „gigant“, care reușesc să aducă artiști precum Amin van Buuren, Avicii, John Newman, David Gueta sau Dimitri Vegas au un impact destul de mare asupra publicului.  Nu e de mirare că anul trecut numărul turiştilor străini care au ales o formă de cazare în România a fost de 1,911 milioane, iar totalul cheltuielilor efectuate de aceştia a depăşit 5,09 miliarde de lei, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Pentru anul acesta, având în vedere și dinamica pe care o dau unele evenimente, este estimată o creștere de circa 10 procente.

Piața concertelor nu a ajuns la maturitate

De altfel, făcând o comparație cu celelalte state vest-europene, industria concertelor din România nu a ajuns încă la maturitate, unul dintre motive regăsindu-se în puterea de cumpărare a românilor. „Există cerere pentru un astfel de divertisment, însă puterea de cumpărare încă nu şi-a revenit în urma crizei, fapt pentru care publicul optează pentru show-urile mult mai accesibile financiar“, declara Laura Coroianu, Managing Partner Emagic. Iar despre 2014 se spune că a fost unul dintre cei mai slabi ani pentru industria concertelor, multe dintre spectacolele pe care s-au bazat organizatorii fiind amânate. „Principalul motiv este că artiștii care ies în turneu sunt puțin numeroși, iar cei care ies susțin mai puține concerte și cer onorarii imense pentru piaţa românească. Exemple concrete sunt Rolling Stones sau Justin Timberlake. Show-urile de o asemenea anvergură nu se pot susține fără implicarea solidă a sponsorilor, iar sponsorii nu mai alocă aceleași bugete ca până înainte de criză (așa a fost posibil să vină Rolling Stones în România, datorita Vodofone, sau Muse, datorită Orange)“, a declarat Sorina Burlacu, director general Events, într-un interviu anterior pentru Capital. Anul trecut, nici vecinii noștri nu au avut o ofertă spectaculoasă. La Sofia au urcat pe scenă Roger Waters, Offspring, Thirty Seconds to Mars, Iron Maiden sau Tori Amos, în timp ce la Budapesta, în afară de Festivalul Sziget care a adus pe scenă mai mulți artiști, în concerte separate au apărut Robbie Williams, Peter Gabriel, Andre Rieu, Iron Maiden, James Blunt și Kylie Minogue.

Care au fost cei mai buni ani pentru piața concertelor din România:

Dacă 2014 a fost considerat unul dintre cei mai slabi ani pentru piața românească a concertelor, totuși, din 2007 și până acum doi ani, trupele și artiștii care ne-au vizitat au dus încasările din bilete la sute de milioane de euro.

2013 În urmă cu aproape doi ani, au concertat în România Roger Waters cu The Wall, Depeche Mode, Vaya con Dios, Joe Cocker, Rammstein, Tom Jones, Andrea Bocelli, Iron Maiden, Joe Satriani sau Texas.

2012 Iubitorii muzicii i-au putut vedea pe Red Hot Chilli Peppers, Lady Gaga, Guns n’Roses, Linkin Park, The Cranberries, Evanescence, Pink Martini, Lara Fabian, Pulp, Roxette, Steve Vai sau Manowar.

2011 Au apărut atunci pe scenele autohtone Bon Jovi, Sting, Shakira, Alice Cooper, Manu Chao, Tom Jones, House of Pain, Judas Priest, The Prodigy, Whitesnake ori Roxette.

2010 Fanii din România i-au putut (re)vedea în carne şi oase pe AC/DC, Metallica, Aerosmith, Guns n’Roses, Bob Dylan, Eric Clapton, Elton John, Chris Rea, The Cranberries, Rammstein, Serj Tankian, Slayer, Anthrax, Megadeth, Morcheeba sau Faithless.

2009 În plină criză i-am putut asculta pe Madonna, Sting, The Killers, Moby, Duffy, Placebo, Morcheeba, Santana, Vaya con Dios, Tiesto, Primal Scream, Franz Ferdinand, Leonard Cohen, Faith No More, Manowar ori Michael Bolton.

 

Te-ar putea interesa și: