IMM-urile vor putea depune proiecte de finanțare pentru digitalizare de până la 100.000 de euro, de la 15 februarie 2023, ora 10:00, termenul fiind prelungit, pentru a doua oară, cu încă două săptămâni. Ultima cerere va putea fi înregistrată pe 18 aprilie 2023, ora 24.00. Cererile de finanțare vor fi transmise on-line, prin utilizarea platformei https://proiecte.pnrr.gov.ro.

Termenul inițial a fost amânat pentru a doua oară de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), după ce au apărut mai multe probleme în derularea programului privind aceste oportunități de finanțare, schimbându-se inclusiv sursa inițială de finanțare față de proiectul inițial apărut în 2020.

Prin urmare, sesiunea de înscrieri în cadrul Programului va debuta pe 15 februarie, ora 10.00, Trebuie spus că mult așteptatul program a mai suferit și în trecut amânări, încă de la apariția acestei oportunități de finanțare, în 2020, când, de altfel, a fost și schimbată sursa de finanțare.

Condițiile au fost modificate

În etapa următoare, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene  urmează să publice cuvenitele modificări în conținutul ghidului specific. Se vor face actualizări esențiale atât în etapa de pregătire a proiectelor, cât și în cea de evaluare, contractare și implementare. Mai exact, se aduc clarificări în ceea ce privește fluxurile financiare din cadrul proiectelor (inclusiv numărul de cereri de transfer), precum și precizări suplimentare privind formulele de calcul – inclusiv actualizarea documentului excel cu formulele de calcul.

În plus, va fi pusă la dispoziție metodologia privind încadrarea întreprinderilor în categoria IMM, precum și metodologia privind îndeplinirea criteriilor DESI – Indicele economiei și societății digitale – în urma implementării proiectului de digitalizare. Nu în ultimul rând, va fi prezentat și modelul orientativ al Contractului de finanțare.

Una dintre condițiile esențiale impuse celor care vor să beneficieze de acest ajutor nerambursabil este ca solicitanții să aibă calitatea de întreprinderi mici, mijlocii sau microîntreprinderi (IMM-uri), înființate până cel târziu la data de 31 decembrie 2021. Totodată, solicitantul trebuie ca, la finalul implementării proiectului, să aibă mai mult de jumătate din angajați care să folosească, în scopuri de afaceri, calculatoare conectate la internet (câte un user diferit pentru fiecare angajat care utilizează computerul).

În plus, trebuie și ca vânzările on-line să fi reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală, iar vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web (raportat la perioada de depunere a proiectului) etc.

Specialiștii de la Quartz Matrix au explicat ce ar trebui să includă proiectele depuse de companii pentru a beneficia la maxim de finanțare, dar și pentru a avea un punctaj cât mai bun.

Companiile trebuie să decidă ce activitate vor să automatizeze

Pentru folosirea cât mai eficientă a fondurilor, companiile trebuie să decidă care sunt departamentele în care activitatea ar putea fi automatizată sau eficientizată cu ajutorul tehnologiei.

,,Soluțiile pentru digitalizare îmbunătățesc procesul de luare a deciziilor și oferă contextul scalării cu ușurință a afacerii. De exemplu, în domeniul producției și în industrie, în general, sistemul de management energetic Enef – pentru eficiență energetică sau KMR –  sistemul de management al mentenanței, pot reprezenta investițiile ideale pentru reducerea costurilor și creșterea productivității.

Pentru zona office sau de retail poate fi necesar un refresh al echipamentelor, astfel încât să aibă certificări ecologice și companiile să devină, astfel, mai sustenabile. De asemenea, trebuie avute în vedere soluțiile de securitate cibernetică și achiziționarea de servere performante care să găzduiască în siguranță informațiile valoroase ale companiei și clienților săi. Ca un efect al pandemiei, multe business-uri au adoptat o modalitate de lucru hibridă – de la birou și de acasă – motiv pentru care aparatura performantă pentru conferințe – căști, microfoane, display-uri interactive, laptopuri, stații de calculator moderne – poate fi adăugată pe lista de echipamente achiziționate prin PNRR”, a exemplificat Mihai Suchar, directorul general Quartz Matrix, companie cu experiență în proiecte de digitalizare și în implementarea de proiecte IT&C.

Cum se vor împărți banii

Distribuția fondurilor pentru IMM-uri se va face astfel: ȋntre 20.000 și 30.000 euro pentru o microîntreprindere; ȋntre 20.000 și 50.000 euro pentru o întreprindere mică; ȋntre 20.000 și 100.000 euro pentru o întreprindere mijlocie.

De asemenea, 10% din totalul cheltuielilor eligibile reprezintă cofinanțare și trebuie asigurată de beneficiari, din fonduri proprii, iar 90% este valoarea asistenței financiare nerambursabile.

Cum facem strategia înainte de a depune proiectul?

Companiile eligibile care doresc să depună un proiect pentru digitalizarea IMM-ului prin PNRR trebuie să analizeze care sunt nevoile actuale, sau pe termen mediu și lung legate de dezvoltarea business-ului. Pentru un punctaj cât mai bun, focusul trebuie să cadă pe tehnologiile ce vor ajuta compania să îndeplinească, la finalul implementării proiectului, cel puțin 6 dintre criteriile de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI). De exemplu, să utilizeze IoT, să utilizeze servicii de cloud computing, să realizeze vânzări din comerț electronic, sau să utilizeze una sau mai multe rețele de socializare.

,,Dincolo de ghidul solicitantului, criterii de eligibilitate, punctaje și coduri CAEN, companiile trebuie să aibă o strategie proprie, astfel încât să beneficieze de întreg potențialul fondurilor accesate prin PNRR. De aceea, consultanții specializați în tehnologie fac diferența – pentru că soluțiile tehnologice sunt extrem de variate. Managerii trebuie să aibă în vedere aspecte legate de achiziționarea unor noi tehnologii adaptate obiectului de activitate, dar și de îmbunătățirea competențelor angajaților pentru utilizarea respectivelor tehnologii. Indiferent de mărimea și de domeniul afacerii, digitalizarea e astfel în strânsă relație cu eficientizarea costurilor și sustenabilitatea business-ului. Cu alte cuvinte, ajută compania să devină mai competitivă și mai atragătoare pe piață. Cu o miză atât de importantă, recomandăm atenție sporită în alcătuirea listei echipamentelor și tehnologiilor necesare”, a completat Mihai Suchar.

Digitalizarea și sustenabilitatea companiilor. Cum scad costurile?

Digitalizarea are implicații directe în reducerea costurilor companiei. De exemplu, în ceea ce privește productivitatea, prin tehnologii digitale este redus semnificativ timpul în executarea proceselor, sunt eliminate sau înlocuite sarcini. Găzduirea informațiilor în cloud determină reducerea la jumătate a costurilor, comparativ cu gestionarea tradițională a infrastructurii fizice. Prin automatizarea sarcinilor din fiecare departament, întregul proces poate deveni mai fluid și mai eficient. Digitalizarea contribuie favorabil și la gestionarea stocurilor sau la eficiența energetică prin soluții precum QLeap ce determină scăderea costurilor legate de utilități și mentenanță cu până la 11%. Fiecare soluție tehnologică are beneficii indiscutabile, mai ales dacă implementarea este realizată din timp și cu sprijinul specialiștilor.

Quartz Matrix este o companie românească de tehnologie și servicii, prezentă de 28 de ani pe piața Business-to-Business din România, cu peste 3.500 de proiecte de anvergură implementate în România în domeniile IT, cloud, electric, electronic, educațional, securitate la incendiu, dezvoltare software și mentenanță.

Quartz Matrix implementează de aproape 3 decenii proiecte și soluții inovative în domenii de tehnologie avansată, remarcându-se ca pionieri în IoT (Internet of Things) și Industry 4.0 în România, scrie infofinaciar.ro