anuntat masuri restrictive fata de publicitatea stradala, desi reprezentantii firmelor de outdoor spun ca ar fi o masura gresita. Campania electorala a adus haos in Timisoara, la capitolul publicitate stradala mobila. Au aparut cu duiumul bannere deasupra tuturor strazilor principale din oras. Reclamele electorale au fost insa putine in comparatie cu restul reclamelor, impresia generala fiind ca firmele au profitat din plin de interesul partidelor ca in campanie sa nu existe reguli stricte. Cele mai multe au fost legate direct de pomi, astfel incat la primele furtuni au aparut probleme serioase. Vantul puternic a smuls bannerele cu crengi cu tot. Unele au cazut ude peste reteaua de alimentare cu curent electric a transportului in comun. In mai multe locuri din oras s-au produs scurt-circuite la liniile de alimentare a troleibuzelor, echipele de interventie ale Regiei Autonome de Transport Timisoara (RATT) reusind cu greu sa gestioneze situatia. Ultimul incident de acest fel a determinat conducerea municipalitatii sa anunte masuri restrictive in domeniul publicitatii stradale mobile. Aglomerarea de bannere vine pe fondul lipsei unui regulament, clar de publicitate stradala. Dupa ce Primaria si Camera de Comert au ajuns la o formula de regulament in 2003, dupa luni de negocieri, o Hotarare de Guvern din vara acestui an a dat peste cap lucrurile, stabilind alte conditii. Arhitectul-sef al orasului, Radu Radoslav, spune ca s-a ajuns aici din cauza faptului ca noul regulament privind publicitatea stradala, conform Hotararii de Guvern, nu a fost votat in Consiliul local. S-a propus, doua luni la rand, votarea unui nou regulament, dar proiectul a cazut de fiecare data. Firmele au profitat din plin de situatie, orasul fiind impanzit in special cu bannere, numarul celor cu reclame obisnuite depasind cu mult pe al celor cu publicitate electorala. “S-a formulat un nou regulament care a fost insa respins de doua ori in Consiliul local. Consilierii nu au vrut sa-l treaca. Asa am intrat in campania electorala fara un nou regulament si situatia a scapat de sub control. Noi nu am mai dat autorizatii, dar au fost montate bannere si panouri mobile. Cred ca sunt 500 in tot orasul”, declara Radu Radoslav. Arhitectul-sef recunoaste ca in privinta publicitatii stradale mobile situatia a scapat total de sub control in special in ultima luna. Hotararea de Guvern din vara a bulversat piata de publicitate timisoreana, care avea contracte semnate pentru tot anul. Hotararea prevedea si interdictia de a lega bannere de pomi. Radoslav a mai spus ca dupa alegeri situatia va fi reglementata. Pana atunci, viceprimarul Timisoarei, Adrian Orza, a anuntat ca incidentele provocate de vijelii vor determina inasprirea regulilor in domeniu. Orza a stabilit ca momentan RATT sa faca inventarul bannerelor amplasate deasupra arterelor pe care circula mijloace de transport in comun alimentate electric, urmand ca apoi sa se stabileasca masurile ce vor fi luate. Culita Chis, seful Biroului Transporturi din cadrul municipalitatii, spune insa ca angajatii regiei de transport au demontat fara formalitati bannerele amplasate deasupra retelei de alimentare. Conform declaratiei acestuia, s-au descoperit 40 de bannere care riscau sa provoace accidente, pentru ca erau legate de pomi deasupra retelei electrice.
Publicitarii locali se tem de noile reguli
Inasprirea conditiilor de amplasare a publicitatii stradale mobile nu este vazuta cu ochi buni de reprezentantii firmelor din domeniu. In opinia acestora, incidentele provocate de furtuni sunt doar un pretext pentru punerea in practica a unei politici restrictive, pe care municipalitatea o pregatea de mult timp. “Timisoara este un oras dezvoltat economic. Aici se fac afaceri si trebuie sa fie reclame cat mai multe”, spune Radu Lambrino, manager la o firma specializata in publicitate outdoor. “Executivul municipalitatii trebuie sa inteleaga acest fenomen ca pe o sursa de venit, nu sa incerce blocarea lui. De doi ani de zile nu au fost probleme cu bannerele si panourile mobile. Conditiile au fost lejere. Problema a inceput sa apara cand s-a umplut piata si s-au inghesuit. Primaria ar trebui sa gaseasca solutii sa ramana piata dezvoltata si sa incaseze bani de pe urma ei”, continua el. In opinia lui Lambrino, regulile trebuie sa vizeze doar integrarea publicitatii stradale in specificul urbanistic al fiecarei strazi, astfel incat sa nu afecteze aspectul orasului. Lambrino a mai aratat ca inflatia de bannere se datoreaza faptului ca aceasta este cea mai ieftina forma de publicitate stradala din Timisoara. “Pretul pentru un banner este cam jumatate din acela pentru un panou luminos. Firmele locale prefera acest fel de publicitate pentru ca este mai ieftin. De aceea avem in oras o suta de statii ale transportului in comun cu panouri luminoase pe care nu isi fac reclama decat companiile nationale sau multinationale. De aceea sunt perioade in care aceste statii stau fara publicitate, in timp ce orasul e plin de bannere”, a mai spus Lambrino.

Publicitatea stradala in Timisoara
· Cele mai mari companii multinationale de publicitate stradala care activeaza in Timisoara: Euromedia, News Outdoor si Churchill Media. Pe langa acestea exista opt companii locale importante, la care se adauga cele nationale.
· Negocierea primului regulament in domeniu, votat in 2003, s-a facut intre Directia Urbanism si Directia Economica a municipalitatii timisorene si membrii Sectiunii 12 a Camerei de Comert locale, sectiune care cuprinde 30 de firme din domeniu.
· Publicitatea mobila era inclusa in categoria “activitati promotionale”. Pentru acest tip de reclama, perioada maxima de amplasare era stabilita la 90 de zile. Acordul municipalitatii se elibera in maximum cinci zile si trebuia innoit la fiecare 30 de zile.
· Potrivit estimarilor autoritatilor, in Timisoara sunt aproximativ 500 de bannere si panouri mobile. Reprezentantii pietei de publicitate locala nu sunt de acord cu restrictiile impuse de administratia timisoreana. Ei spun ca furtunile sunt doar un pretext pentru a pune in aplicare masuri restrictive pe care municipalitatea le avea de mult “la sertar”.