Managementul CFR Marfă a elaborat o listă cu măsurile de restructurare, incluzând reducerea cheltuielilor de personal, pentru a readuce compania pe profit în 2014 şi a preveni acumularea de arierate. Autorităţile s-au angajat să sprijine managementul CFR Marfă în procesul de restructurare, şi bugetul companiei pentru 2014 include aceste măsuri. În cazul în care restructurarea nu va avea efectele dorite, autorităţile au fost de acord să exploreze şi alte variante pentru ca procesul de restructurare să avanseze.

Punerea în aplicare cu succes a planului va necesita un puternic de sprijin din partea Guvernului, ca acţionar unic al societăţii, consideră reprezentanţii FMI. Dacă o astfel de susţinere se dovedeşte a fi prea dificilă politic, autorităţile ar trebui plaseze voluntar CFR Marfă în proces de insolvenţă.

Săptămâna trecută, capital.ro informa că Dan Șova, ministrul Transporturilor, a anunțat, într-o confereință de presă, că Angajamentul faţă de Fondul Monetar Internaţional (FMI) de a reduce cu 2.500 numărul de angajaţi la CFR Marfă trebuie respectat. "Bugetul de venituri şi cheltuieli este aprobat la capitolul salarii fără 2.500 de angajaţi. Acesta este un angajament al României faţă de Fondul Monetar Internaţional. El va trebui respectat. Ceea ce spun liderii de sindicat este că între timp, faţă de momentul la care s-a discutat acest lucru, CFR Marfă ar fi încheiat contracte noi şi că nu ar mai fi necesară disponibilizarea celor 2.500 de oameni integral, ci mai puţini. Aceasta este poziţia sindicatelor. Nu am aceaşi poziţie pentru că este un angajament asumat faţă de Fondul Monetar Internaţional, dar discuţiile vor continua zilele următoare. Nu s-a ajuns încă la o concluzie", a declarat Dan Şova.

În ceea ce privește reluarea procesului de privatizare, noul ministru declara că "se reia privatizarea CFR Marfă, dar mi-e greu să vă spun când, ca termen, dacă se reia într-o lună sau în două. Ce pot să vă spun e că privatizarea nu va mai fi făcută la Ministerul Transporturilor, ci de către noul Departament de Privatizare care se înfiinţează în subordinea Ministerului Economiei şi care va avea atribuţii de instituţie publică implicată, deci fără a prelua atribuţiile de acţionar. Se creează astfel o unitate specializată de oameni care se pricep la privatizare. În Ministerul Transporturilor nu sunt oameni specializaţi în privatizare (…) Anul acesta va fi reluată privatizarea CFR Marfă (…) Cred că ar trebui mers cu strategia de privatizare a CFR Marfă şi în CSAT, ţinând cont de faptul că este o instituţie strategică".

Anul trecut, Grampet a fost declarat câştigător al privatizării CFR Marfă, proces care a eşuat în toamnă, întrucât nu au fost îndeplinite condiţiile suspensive din contractul de privatizare.

Grampet, prin compania Grup Feroviar Român (GFR), ar fi trebuit să plătească până la 14 octombrie 2013 toată suma licitată, de 202 milioane de euro, iar statul, prin Ministerul Transporturilor, ar fi trebuit să îndeplinească anumite obligaţii legate de diminuarea capitalului social al CFR Marfă şi de obţinerea acordului din partea băncilor care au creditat compania de stat.

Tranzacţia nu avea nici avizul Consiliului Concurenţei la acea dată, astfel că procesul a fost declarat eşuat, iar statul român s-a angajat la acel moment să scoată din nou la privatizare CFR Marfă în 2015.

La începutul lunii februarie, fostul ministru al Transporturilor Ramona Mănescu declara într-un interviu acordat Capital că CFR Marfă nu va intra în insolvență, așa cum se spunea anul trecut în situația în care privatizarea nu va reuși. "O privatizăm; am reluat imediat procesul după ce s-a încheiat cel anterior, nu aveam niciun motiv să intrăm în insolvență. Există premisele ca CFR Marfă să reușească. Vrem să securizăm contractele pe care le are și să câștigăm altele noi. CFR Marfă trebuie să-și păstreze poziția pe piață", spunea Ramona Mănescu.

"Așa cum am negociat cu FMI, data până la care trebuia încheiată privatizarea este luna mai 2015. Și acest termen l-am negociat foarte dur cu FMI, care își dorea un termen mai scurt. Au înțeles argumentele: o privatizare în grabă nu poate fi una bună, drept pentru care ne trebuie timp. La finele anului trecut, le-am prezentat un plan și ei au înțeles că noi luăm foarte în serios această privatizare, iar pașii pe care îi facem sunt foarte importanți pentru succesul acestei privatizări. Luna mai 2015 mi se pare un termen rezonabil și nu mai trebuie să ne grăbim"., mai spunea Ramona Mănescu.