Un număr de 51 de autobuze electrice de 12 metri vor fi cumpărate de Ministerul Dezvoltării, care este pregătit să ofere până la 141 de milioane de lei(30 de milioane de euro) pentru ele, ceea ce face ca prețul pe unitate să fie de 588.000 de euro, de peste două ori mai mult decât varianta medie pe motorină . Anunțul a fost publicat în Sistemul Electronic al Achizițiilor Publice în 18 decembrie, ofertele sunt așteptate până în 17 ianuarie.

Contractul pe care Dezvoltarea îl propune ofertanților este împărțit în patru loturi, pentru fiecare municipiu: 20 la Constanța, 13 la Alba -Iulia, 9 la Ploiești, 9 la Buzău, plus stații de încărcare aferente.

“Autobuzele electrice vor fi de tip solo (nearticulate), cu planșeu jos (podea integral coborâtă), facilități pentru accesul nelimitat al persoanelor cu mobilitate redusă (rampă-kneeling), fără etaj… Caroseria va fi garantată la coroziune minim 8 ani. Ea va fi prevăzută cu minim 3 uși de acces cu funcționare automată pentru călători, situate pe partea dreaptă, cu câte 2 foi fiecare ușă având o lățime de minim 1.200 mm. Caroseria va fi garantată împotriva fisurării, deformării, ruperii pe toată durata de viață a autobuzelor electrice (15 ani)… Autonomia autobuzelor electrice va fi de minim 60 km în condițiile în care funcționează sistemul de încălzire sau climatizare la capacitatea maximă de utilizare a instalației de răcire/încălzire și cu încărcare maximă de persoane”, este descrierea din Caietul de Sarcini a produsului dorit de minister pentru orașele reședință de județ din provincie.

În stabilirea câștigătorului, autoritatea contractantă va acord un punctaj de 80% pentru oferta financiară, 10% pentru garanția extinsă și 10% pentru numărul total de călători transportat. Banii provin din fonduri europene nerambursabile.

Achiziția de autobuze electrice se poate extinde în toată țara. Bani sunt

Achiziția de autobuze electrice pentru municipalități din România face parte din programul guvernamental Măsuri privind mobilitatea urbană, finanțate în cadrul POR 2014-2020 prin Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii reduse de carbon, Obiectivul specific 3.2 – Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă și prin Axa prioritară 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile. În total, 1,4 miliarde de euro – bani europeni sunt disponibili în cadrul acestui program. Solicitanții eligibili sunt 39 de municipii reședința de județ, iar pentru Obiectivul specific 3.2, solicitanții eligibili sunt toate celelalte orașe și municipii din România, inclusiv Municipiul București și municipiul reședință de județ Tulcea.

 

În iunie, Guvernul  emis o ordonanță care stabilea cadrul instituţional pentru participarea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) la pregătirea și implementarea unor proiecte, în parteneriat cu autoritățile publice locale, ce au ca obiect dotarea unităților administrativ-teritoriale cu mijloace de transport. Este vorba despre tramvaie, troleibuze, autobuze electrice, inclusiv puncte de reîncărcare și alte echipamente, utilizate pentru prestarea serviciului de transport public local și de autobuze școlare de tip Euro 6, utilizate pentru transportul elevilor din învăţământul preuniversitar de stat.

 

Proiectele vor fi finanțate cu fonduri din cadrul Programului Operațional Regional 2014-2020 și se implementează în baza acordului de parteneriat, încheiat în condițiile legii între MDRAP, ca lider de proiect, și unitățile administrativ-teritoriale care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate specifice.

MDRAP, în calitate de lider al parteneriatului poate organiza şi poate derula procedurile de atribuire a contractelor de furnizare a mijloacelor de transport și a echipamentelor pentru unitățile administrativ teritoriale partenere, în condițiile legii.

Ordonanța a fost necesară în condițiile în care transportul public de persoane trebuie să preia într-o proporție mult mai mare nevoile de mobilitate ale populației din orașele din România, contribuind astfel la diminuarea traficului și reducerea emisiilor de carbon. Prin urmare, autoritățile publice locale trebuie susținute în procesul de îmbunătățire a serviciului de transport public, avându-se în vedere faptul că, în lipsa acestui suport, infrastructura specifică a fost deteriorată și diminuată în ultimii 25 de ani.

La Sibiu, deja s-au achiziționat primele autobuze electrice în cadrul acestui program. Urmează atribuire și la Suceava.