Capital: Nu credeți că Ford vine prea târziu cu Focus Electric? Există deja constructori care au încercat, cu mai mult sau mai puțin success, această piață.

Samardzich: Ford nu vine prea târziu în segmentul mașinilor electrice. Suntem pe locul doi în clasamentul mondial al vânzărilor de astfel de vehicule. Imediat după Toyota. Dezvoltăm modele alimentate cu energie electrică de foarte mult timp. În privința pieței europene am intrat destul de recent cu acest tip de propulsie cu noul Focus. Vom aduce în curând, anul viitor, și noul C-MAX energy, care este un plug-in hybrid, urmat destul de repede de un Mondeo.

Capital: Credeți că europenii sunt acum pregătiți să cumpere mașini electrice?

Samardzich: În această afacere a mașinilor electrice este extrem de important cât de dispuși sunt consumatorii să accepte astfel de produse. Acesta este un factor decisiv atunci când te gândești să intri pe o piață. Pentru vehiculele complet electrice infrastructura este, încă, o problemă. Fără aceasta, clienții nu se pot simți confortabil atunci când cumpără un astfel de vehicul. Eu trăiesc în Koln și, chiar dacă vreau să mă deplasez cu un Ford Focus Electric, nu am unde să îl încarc. O problemă similară este vizibilă în toate orașele europene. Cred că deși avem și noi, și alți concurenți, niște produse electrice foarte interesante trebuie ales timpul potrivit pentru a le aduce pe o anumită piață. Noi am decis că acesta este un astfel de moment. Unul care să permită clientului să aibă puterea de a alege. Altfel, oricât am spune noi potențialilor cumpărători că o mașină electrică este potrivită pentru ei nu am avea cum să îi convingem. Clientul, în funcție de nevoile sale, trebuie să poată merge la un showroom și să aleagă o mașină potrivită. Fie că este alimentată cu benzină, diesel, hibridă sau electrică.

Capital: Puțini știu însă că pot cumpăra un Ford Electric.

Samardzich: Dacă europenii nu știu că noi avem de vânzare un Ford electric înseamnă că trebuie să lucrăm mai mult în departamentul de marketing. Mesajul trebuie să fie mai direct.

Capital: Presupunând că află, nu credeți că prețurile acestor mașini sunt încă prohibitive?

Samardzich: După infrastructură, prețul este a doua problemă atunci când vorbim de mașini electrice. Nu este deloc ieftin un astfel de vehicul. Ce nu știu clienții este că o mare parte din preț este generată de costurile bateriei. Cu cât încerci să faci un astfel de model să aibă o autonomie mai mare cu atât prețul lui crește pentru că trebuie să pui mai multe baterii. Cum recuperezi, ca producător, prețul pe care îl plătești furnizorului de baterii este o adevărată provocare. Prețurile mașinilor electrice ale prezentului sunt undeva între 25.000 și 40.000 e euro și aste este o sumă prea mare pentru mulți oameni.

Capital: Din câte știu Focus Electric nu este un model cu totul nou. Practic, ați amplasat doar baterii și un motor electric pe un model convențional. Alte companii au dezvoltata astfel de mașini de la zero.

Samardzich: Noi nu am mers pe calea aleasă de alți producători, aceea de a dezvolta de la zero un vehicul electric. Am preferat să transformăm un Focus convențional într-unul electric. Astfel putem fabrica toate variantele, fie că e vorba de modele diesel, pe benzină sau electrice, în toate uzinele unde producem modelul Focus. Dacă cererea se modifică în anumite momente ne putem adapta foarte ușor grație acestui sistem de producție. Această strategie ne ajută să fim suficient de flexibili pentru a îndeplini rapid dorințele clienților și, de asemenea, să facem mașini al căror cost nu este majorat de procesul de dezvoltare al unui întreg vehicul. De altfel, studiile noastre ne arată că nu toți cumpărătorii de vehicule electrice vor ca mașina lor să „strige” sunt diferit. Mulți vor ca mașina lor să aibă exact atributele unui Focus sau C-Max convențional, de exemplu,dar cu avantajul unui model electric în privința costurilor de utilizare.