„În acest moment, exportul reprezintă 10% din cifra de afaceri, dar sperăm să ajungem la 20%, mai ales că tocmai am intrat şi pe piaţa din Rusia şi Ucraina, care au un potenţial extraordinar. Ruşii îşi doresc foarte mult gemuri şi compoturi de la noi. În rest, avem cumpărători tradiţionali din Austria, Germania, Italia, Spania, Anglia, Canada şi Israel. Exportăm mai ales suc de mere în Austria şi Germania şi magiun în Austria şi Israel. Aceste două produse merg în proporţie de 80% către export”, a spus Dan Mutu, director general Râureni.
Familia Dan şi Dorina Mutu, proprietarii grupului de firme Annabella, a preluat în 2008 fabrica de conserve de la Râureni cotra sumei de 4,5 milioane euro. A vândut toată instalaţia la fier vechi, a încasat un miliard lei pe ea şi a început investiţia în echipament nou. „Am investit 5 milioane euro în fabrica de la Râureni, iar acum producem la standarde europene”, a spus Dan Mutu.
Cifră de afaceri de peste şase milioane euro
Cifra de afaceri a fabricii de la Râureni estimată pentru acest an este de peste şase milioane euro, în condiţiile în care anul trecut a fost de cinci milioane euro.
„În 2009 şi 2010 am derulat investiţii, abia anul acesta le-am finalizat şi acum lucrăm la capacitate normală. Prin investiţiile făcute am modernizat echipamentele, am diversificat portofoliul de produse, ajungând la peste 50 de sortimente, am schimbat ambalajul şi etichetele”, a precizat Mutu.
Conservele de legume reprezintă 47% din cifra de afaceri a fabricii, oţetul – 18%, gemurile – 16%, compotul – 9%, dulceaţa – 8%, iar siropul – 2%.
„Ne-am extins la nivel naţional, colaborând cu toate marile lanţuri de magazine. Produsele noastre pot fi găsite pe rafturile tuturor hipermarketurilor”, a spus directorul general.
În plus, grupul deţine 35 de magazine proprii, toate în judeţul Vâlcea, urmând ca până la finalul anului să mai deschidă încă patru. Cifra de afaceri a magazinelor este de 40 milioane euro.
Produse naturale, de provenineţă autohtonă
Familia Mutu se bazează foarte mult pe faptul că produsele produse la Râureni sunt naturale, făcute pe baza unor reţete tradiţionale. În plus, românii au început să se orienteze tot mai mult către produsele autohtone.
„Folosim legume şi fructe produse în România, doar în cazul în care nu găsim suficientă amterie primă pe piaţa autohtonă apelăm la importuri, aşa cum a fost cazul anul acesta când a trebuit să cumpărm ceva vişine din Ungaria pentru că la noi nu prea s-au făcut. Faptul că folosim produse româneşti ne avantajează pe piaţă pentru că românii şi-au schimbat obiceiurile de consum şi se uită mai mult către alimentele autohtone”, a spus Mutu.
Totuşi, obiceiul românilor este de a se uita în primul rând la preţ, acesta fiind criteriul de bază în alegerea produselor. „Deşi dulceaţa este produsul nostru de bază, aceasta este pe penultimul loc în clasamentul vânzărilor. Cel mai bine se vând castraveţii în oţet, gemul de caise şi zacusaca. Avem două perioade de vârf a vânzărilor: lunile noiembrie şi decembrie, înaintea Crăciunui şi lunile februarie-aprilie, înaintea Paştelui. Vânzările din cele două perioade reprezintă 60% din vânzările anuale de conserve de legume şi fructe”, a spus directorul general Râureni.
45% din piaţă, reprezentată de importuri
În lipsa unor statistici oficiale, piaţa de conserve de legume şi fructe este estimată de oficialii Râureni la 150-200 milioane euro, din care 45% o reprezintă produsele importate.
„Cota noastră de piaţă este de 5%. Principalii noştri competitori sunt Marathon, cu brandul Olympia, precum şi fabricile de la Feteşti şi Buftea. Deşi nu există date sau statistici oficiale, piaţa este în scădere. Pe fondul unui an agricol bun, mulţi oameni şi-au făcut conserve în casă. Totuşi, potenţialul pieţei este foarte mare, mai ales că în mediul urban s-a renunţat la conservele făcute în casă”, a mai arătat Dan Mutu.
Grupul de firme Annabella are peste o mie de angajaţi, dintre care 350 lucrează la fabrica de la Râureni. Dan Mutu spune că în aceşti ultimi trei ani de criză a angajat peste 300 de persoane şi va continua să facă angajări.