Numărul tot mai mare al practicanţilor de escaladă şi nevoia acestora de a se căţăra indiferent de anotimp i-a determinat pe câţiva pasionaţi să investească în săli specializate.

Cine s-ar fi gândit că pasiunea pen­tru căţărat a unor tineri se poate transforma în timp într-un business? Andreea Co­­păescu şi doi prieteni ai ei s-au gândit, în urmă cu patru ani, să construiască un perete de căţărare în sala de sport a unei şcoli, în ideea de a organiza cursuri de escaladă. Începutul n-a fost uşor, dar, în timp, numărul persoanelor ca­re frecventează sala a ajuns la peste 50 pe zi. „Treptat, ne-am dat seama că, din pasiunea noastră, ne putem câştiga existenţa într-un mod care ne ţine aproape de ­acest domeniu“, povesteşte Andreea Copăescu, Marketing & PR Vertical Spirit, unul dintre cluburile sportive de escaladă din Capitală. Mai mult, la începutul acestui an, fondatorii afacerii s-au decis să caute o hală de mari dimensiuni, întrucât în spaţiul deja existent programul de escaladă este limitat, fără posibilităţi de extindere a suprafeţei pe­reţilor de căţă­rare, iar costurile chiriei sunt mari.

Calcule de rentabilitate

Principala problemă a fost găsirea spaţiului cu o chirie acceptabilă, obstacol de care s-au lovit şi alţi proprietari de astfel de săli. „Încăperea potrivită este greu de găsit pentru că trebuie să îndeplinească mai multe criterii: să fie suficient de înal­tă, să fie poziţionată într-o zonă bună şi să ofere posibilitatea amenajării panourilor“, a explicat Radu Crainic, manager One Move Climbing Gym din Timişoara. Banii necesari deschiderii unei astfel de săli au fost, în cele mai multe cazuri, din surse proprii, dar există împătimiţi ai acestui sport care au optat pentru un credit bancar. Cât priveşte durata de recuperare a investiţiei, aceasta este greu de estimat, dar proprietarii sălilor mizează pe un număr minim de 100 de clienţi lunar.

Opt săli mari în toată ţara. Deocamdată

186-42490-38_alpinism1_cc_47.jpgSegmentul-ţintă pentru această activitate îl reprezintă persoanele cu venituri peste medie, cu studii superioare şi copiii acestora, precum şi clienţii din segmentul cor­porate. „Pentru clienţii companii, noi am dezvoltat o serie de servicii specifice: abonamente corporate, teambuil­din­guri, pereţi portabili şi tiroliană la anumite evenimente, panouri de escaladă la sediile proprii“, a explicat Andreea Copăescu. „Riscurile pe care le pre­zintă acest sport sunt minime“, spune Bogdan Micu, manager Natural High Braşov. „Nu avem încheiate asigurări îm­­potriva accidentelor, fiecare îşi asumă responsabilitatea în scris“, adaugă el. Pentru începători sunt re­comandate cursuri care să îi ajute să cunoască măsurile minime de siguranţă.

Escalada este considerată a fi una din cele mai complexe activităţi sportive, iar numărul de practicanţi a înregistrat creş­teri semnificative în ultimii ani, depăşind 2.000. Mai mult, a devenit sport olimpic, multe ţări occidentale incluzându-o în programa de învăţământ. În prezent, în ţară există opt săli mari de escaladă, în Bucureşti, Timişoara, Iaşi, Piatra-Neamţ, Braşov şi Oradea, conform estimărilor preşedintelui Federaţiei Române de Alpinism şi Escaladă.

Dacă în urmă cu câţiva ani spaţiile destinate escaladării erau folosite doar pentru antrenarea alpiniştilor în sezonul rece, acest sport câştigă tot mai mulţi adepţi, ziduri de căţărare fiind plasate chiar şi pe navele de croazieră.

Spre deosebire de Occident, la noi, escalada este considerat sport extrem pentru societăţile de asigurări, costurile poliţelor fiind mari.
Andreea Copăescu, PR Vertical Spirit

Fişa afacerii

– Valoarea investiţiei se încadrează între 50.000 şi 120.000 de euro, sumă necesară pen­tru închirierea şi amenajarea spaţiului;

– Chiria lunară porneşte de la 2.300 de lei pentru o sală de sport;

– 100-150 este numărul minim de clienţi, în general tineri cu vârste cuprinse între 15 şi 35 de ani;

– Preţul de intrare variază între 16 şi 25 de lei/zi, iar abonamentul lunar este de 60-125 de lei.

Te-ar putea interesa și: