Românii importă din Germania o maşină la fiecare cinci minute, conform mobile.de, cel mai mare site de anunţuri auto din această ţară. Faptul a determinat compania germană deţinută de eBay să lanseze site-ul mobile.ro, în care investeşte peste un milion de euro.

Pentru managementul mobile.international GmbH, companie care aparţine eBay, cel mai mare site de licitaţii online din lume, intrarea pe piaţa din Romånia a fost una din priorităţile strategice în 2008. „Din perspectiva vånzărilor auto internaţionale, Romånia este o piaţă foarte atractivă pentru noi, fiind a doua ţară ca importanţă. Conform studiilor noastre, 35% din autovehiculele listate de către dealeri pe mobile.de ajung în străinătate, multe dintre acestea în Romånia. În plus, aveţi şi o piaţă interesantă din punctul de vedere al vånzărilor interne“, a declarat pentru Capital Peter Schmid, directorul general al companiei.

Compania germană a decis intrarea pe piaţa autohtonă în urma mai multor studii, printre care şi unele realizate de The Economist, care arată că vånzările auto din Romånia au crescut, în medie, cu 30% pe an în ultimii cinci ani şi că vor continua să avanseze în următorii cinci ani, în medie, cu peste 11% pe an. În plus, studiile arată că numărul romånilor care utilizează platforme de tranzacţionare online în mod curent creşte foarte repede. „Interesul manifestat deja pentru site-ul nostru şi pentru a găsi autovehicule din Germania în vederea importului în Romånia arată că există o cerere semnificativă din partea unui număr mare de utilizatori“, spune Peter Schmid. „Suntem foarte mulţumiţi de rezultatele lansării mobile.ro în ceea ce priveşte traficul: acesta creşte foarte repede şi deja am depăşit un milion de pagini vizualizate pe zi. O treime din utilizatorii romåni de internet a folosit deja mobile.de sau mobile.ro“, adaugă Schmid.

Iar acest rezultat, obţinut la numai cåteva săptămåni de la lansare, este impresionant, avånd în vedere că cel mai vizitat site romånesc din domeniul auto, autovit.ro, are aproape două milioane de afişări pe zi, deşi a fost lansat în urmă cu mai mulţi ani.

O piaţă în creştere cu 40% pe an

Val Voicu, directorul general al agenţiei de publicitate online AdEvolution, susţine că anul viitor este posibil să asistăm la o restructurare a site-urilor de anunţuri auto, ca efect al crizei economice care, probabil, va schimba preferinţele unor consumatori în favoarea autovehiculelor second-hand. În plus, consideră acesta, este posibil ca ierarhia celor cåteva zeci de site-uri autohtone din domeniul auto să se modifice. „Mobile.ro are la bază o reţetă de succes, romånii cunosc foarte bine mobile.de, iar eBay are resurse materiale şi umane pentru a face ca site-ul să devină numărul unu în Romånia“, consideră Val Voicu.

Deşi nu au dorit să dezvăluie care este nivelul exact al resurselor alocate site-ului romånesc, reprezentanţii mobile.international GmbH au declarat pentru Capital că este vorba de o sumă de peste un milion de euro şi că, în acest moment, site-ul are zece angajaţi care se ocupă de vånzări şi de relaţiile cu clienţii, în timp ce managementul este asigurat, încă, din Germania. Însă, compania intenţionează să aloce resurse suplimentare şi să angajeze mai mulţi oameni, în funcţie de succesul pe care îl va avea portalul.

„Lansarea site-ului romånesc a constituit o decizie pe termen lung. Acum, ne interesează în primul rånd să ne creştem cota de piaţă în råndul consumatorilor şi al dealerilor. Deşi anticipăm un potenţial de vånzări în următorii ani, anul acesta şi următorul ne vom concentra asupra atragerii interesului consumatorilor şi al dealerilor“, spune Peter Schmid.

Constantin Ferşeta, directorul de marketing al Neogen, consideră că piaţa romånească a anunţurilor online pentru vånzări de autovehicule va avea în acest an o creştere de aproximativ 40% faţă de nivelul de anul trecut, iar ritmul se va menţine şi în 2009. În prezent, pe toate site-urile sunt publicate aproximativ 80.000 de anunţuri de vånzare pe lună, din care 21.000 numai pe site-urile Neogen.

Despre lansarea mobile.ro, Constantin Ferşeta spune că este bine-venită, pentru că va ajuta la dinamizarea pieţei de profil. Cu siguranţă, jucătorii autohtoni vor trebui să reacţioneze la mişcarea nemţilor, care vin cu o reţetă de succes, dar şi cu o bază de date impresionantă de anunţuri din Germania.

„Credem că piaţa romånească online în domeniul auto-moto este încă într-un stadiu incipient de dezvoltare. Jucătorii actuali nu oferă, încă, o foarte bună experienţă clienţilor. Credem că noi putem îmbunătăţi experienţa utilizatorilor şi că vom fi capabili să oferim cel mai atractiv stoc şi cele mai bune opţiuni de vånzare în Romånia în următorii doi ani“, spune Peter Schmid.

Un lucru este cert: atåt în Romånia, cåt şi în alte ţări emergente, internetul devine tot mai important în procesul de achiziţie al automobilelor. Un studiu publicat săptămåna trecută de compania de consultanţă Capgemini arată că 88% dintre persoanele care îşi cumpără o maşină folosesc internetul ca sursă primară de informare, în timp ce, în urmă cu zece ani, numai 11% dintre cumpărători foloseau internetul în procesul de achiziţie al unui autovehicul. Mai mult, peste 50% dintre persoanele care au participat la studiul Capgemini au declarat că este probabil să cumpere online piese şi accesorii auto.

132-21411-26_peterschmid_44.jpg«Romånii importă o maşină la fiecare cinci minute din Germania. Aproximativ 35% din autovehiculele listate de către dealeri pe mobile.de ajung în străinătate, multe dintre acestea în Romånia.»
Peter Schmid, director general, mobile.international GmbH

Obiectiv: 1.200 de dealeri auto, clienţi

REZULTATE mobile.de a avut 47 de milioane de vizite şi 1,6 miliarde de afişări în septembrie 2008.

LANSAREA mobile.ro a avut loc pe 1 octombrie 2008, după o perioadă de şase luni de pregătire. Site-ul se adresează atåt dealerilor, cåt şi persoanelor fizice. Dealerii au posibilitatea să testeze site-ul gratuit timp de două luni, după care pot publica anunţuri plătite.

PREŢUL de pornire plătit de dealeri  va fi de 20 de euro pentru publicarea a 50 de anunţuri. Serviciul este şi va fi gratuit pentru anunţurile persoanelor fizice.

STRATEGIE Compania germană estimează că în Romånia sunt 4.000 de dealeri auto, iar dintre aceştia 92% au auzit de mobile.de. Obiectivul mobile.ro este să aibă 1.200 de dealeri-clienţi pånă la sfårşitul anului 2009.