In biroul lui Cristian Rotaru Segall functioneaza incontinuu trei televizoare pe trei posturi diferite: TV Romania 1, Pro TV si Antena 1. Cand nu bate tara in lung si-n lat, in cautare de viitoare vedete, directorul de la Show-Biz urmareste ca un elev silitor programele difuzate de principalele noastre canale de televiziune. Asa a intuit intr-o zi, stand cu ochii holbati pe micul ecran, potentialul de exceptie care zacea neslefuit intr-un reporter local al Pro TV Oradea, in al carui buletin de identitate era inscris numele Cristian Tabara. Increzator in intuitia sa, Cristian Rotaru Segall a batut in usa biroului sefului companiei pentru care lucreaza, Adrian Sarbu, si peste cateva luni Cristian Tabara a rasarit in postura de „stea” pe cerul televiziunii Pro TV.
Producatorii au facut pace cu Show-Biz
Decorul format de cele trei televizoare este completat de o multime de fotografii agatate pe toti peretii biroului. Sunt fotografii cu actualii si fostii clienti ai firmei Show-Biz. Printre ei, Horatiu Malaele, Mircea Albulescu, Costel Constantin, Valentin Uritescu, Stelian Nistor, Emil Hossu, Catalina Mustata, Dan Tufaru si Constatin Cotimanis. Pana in 1997, anul in care s-a infiintat Show-Biz, Cristian Rotaru Segall se putea lauda ca este coleg de breasla cu actorii ale caror fotografii ii tapeteaza acum biroul. Dupa absolvirea Universitatii de Teatru si Film in 1984, la clasa profesoarei Sanda Manu, s-a supus regulilor acelor timpuri. Rand pe rand, a fost angajatul teatrelor din Suceava, Iasi si Craiova, pentru a ajunge in cele din urma la Teatrul Evreiesc de Stat din Bucuresti. A jucat si in filme.
Cu aceasta experienta acumulata pe scena si in fata aparatului de filmat, Cristian Rotaru Segall s-a hotarat dintr-o data sa treaca in culisele show-business-ului autohton. „Pentru a deveni impresar iti trebuie o doza de nebunie coroborata si cu un pic de altruism. Fara combinatia asta miraculoasa risti sa te imbeti foarte usor cu apa rece. Miscandu-te mereu printre vedete exista posibilitatea ca la un moment dat sa spui ca si tu esti o vedeta, ceea ce este total fals”, incearca fostul actor sa defineasca noua sa meserie. El lucreaza conform unui concept care contrazice butada prafuita potrivit careia actorii se impart in doua categorii: cu talent si fara talent. Conceptul sau este pragmatic: „In lume este promovata cota actorului, asa numitul box-office. Astfel, exista actori cotati la doi dolari si actori de 20 de milioane de dolari.”
Aparitia acestei firme a suprins pe multa lume, incepand cu producatorii romani, agentiile de publicitate, casele de productie de film si terminand chiar cu actorii. Au fost necesare numeroase discutii (munca de lamurire) cu actorii vizati de firma pentru ca acestia sa intre in noul sistem relational. Astfel, actorul a fost plasat in postura de „miza” disputata intre producator, care ii promite din cand in cand „marea cu sarea”, si impresar, care il invata sa evite ofertele (de munca) ce nu tin cont de calitatea actului artistic si nici de cota data de propria-i valoare.
Dupa starea de suprindere generala pe care a declansat-o, Show-Biz s-a confruntat cu o reactie de iritare din partea producatorilor, apoi a suportat un razboi declarat din partea acestora. Pana la urma, orgoliile s-au temperat si a fost semnata pacea.
Victor Rebengiuc
a ramas in box-office
Dupa sase luni de la infiintare, compania avea sub contract, in regim de exclusivitate, aproximativ 600 de actori. Astazi, firma condusa de Rotaru Segall are 150 de contracte ferme cu titlu de exclusivitate pentru actori, contracte de proiect cu 2.000 de clienti si alte 4.000 de contracte cu figuranti specializati. Contractul de impresariat include obligatii si drepturi pentru ambele parti. Astfel, impresarul trebuie, printre altele, sa-si instiinteze partenerul aflat sub contract ca intentioneaza sa semneze, in numele sau, o colaborare cu un anumit producator si sa-i ofere acestuia amanunte despre afacerea in cauza cu 48 de ore inaintea parafarii documentului. De asemenea, impresarul joaca si rolul de sfatuitor. La randul sau, actorul e obligat sa-si ingrijeasca sanatatea, evitand situatiile periculoase ce ar putea aparea in viata sa de zi cu zi. Tot el, actorul, are si obligatia de a recunoaste si de a respecta regulile pe care impresarul si le-a asumat in numele sau in relatia cu producatorul. Pentru serviciile oferite, Show-Biz percepe (termenul pare cam dur pentru sensibila lume a actorilor, dar acestea sunt afacerile!) un comision de 10 – 20 % din suma cu care va fi platit actorul de catre producator. Exista insa si cazuri, precizeaza Rotaru, cand comisionul sau este platit direct de catre producator. Si exceptiile nu se opresc aici. De exemplu, Show-Biz a primit in 1998 o oferta pentru Victor Rebengiuc, actor aflat sub contract, de 10 milioane de lei pentru 16 zile de filmare. Directorul Rotaru nu a fost de acord cu acest onorariu situat sub box-office-ul de atunci al marelui actor. De aceea a propus producatorului un milion de lei pentru fiecare zi de filmare. La randul sau, producatorul a replicat ca nu are acesti bani si a amenintat ca renunta la Victor Rebengiuc. Atunci, Rotaru a venit cu o solutie care s-a dovedit salvatoare: partile au incheiat un contract prin care diferenta de 6 milioane de lei era data producatorului cu titlu de gratuitate. In acest mod a fost multumita toata lumea: actorul, pentru ca a jucat si a fost platit, dar si-a pastrat cota, precum si producatorul.
In postura de impresar, Cristian Rotaru Segall crede ca trebuie sa stii sa alegi: sa fii un instrument coercitiv sau sa dai dovada de elasticitate in negocieri. Desi este parte a trustului Mediapro International, firma condusa de Rotaru colaboreaza si cu alte companii concurente, cum ar fi Prime Time Romania, producatorul programului „Surprize, surprize…” si Sarabanda de la TV Romania 1. Show-Biz i-a oferit acesteia figuranti. Firma are contracte de exclusivitate, pe diverse perioade de timp, cu toate vedetele Pro TV. Singura exceptie este Florin Calinescu.
Cristian Rotaru Segall ii asteapta si pe producatorii straini care, in ultima vreme, au patruns cu timiditate pe piata romaneasca. De asemenea, el asteapta si reactia concurentei. Pana acum, el a pregatit aproximativ 65 de impresari. Mai devreme sau mai tarziu, cativa dintre fostii sai elevi vor fi concurenti puternici pentru firma Show-Biz.