Cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării şi membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate îşi pot exercita dreptul de vot, la alegerile parlamentare, la orice secţie de votare din străinătate, pe baza unui act de identitate şi a unui document ce atestă reşedinţa în străinătate, chiar dacă acest document a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie.

Potrivit unei decizii a Biroului Electoral Central, documentul care atestă reşedinţa în străinătate poate fi prezentat biroului electoral al secţiei de votare din străinătate în original, în copie sau în format electronic, după caz.

Alegătorul cu reşedinţa în străinătate care deţine un document ce atestă reşedinţa în străinătate al cărui termen de valabilitate a expirat în perioada 1 martie – 6 decembrie 2020 îşi poate exercita dreptul de vot.

În cazul în care, conform comunicării Ministerului Afacerilor Externe către toate secţiile de votare din străinătate, prevederile legislaţiei statului care a emis documentul ce atestă reşedinţa sunt mai favorabile, acestea se aplică cu prioritate.

Până cel mai târziu cu 48 de ore înaintea primei zile a votării, MAE întocmeşte şi aduce la cunoştinţă publică lista documentelor ce atestă reşedinţa în străinătate ale căror termene de valabilitate au expirat anterior datei de 1 martie 2020 şi care sunt considerate valabile de statul emitent.

Condiţia prezentării unui document ce atestă reşedinţa în străinătate nu se aplică în cazul candidaţilor – dacă aceştia candidează în circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reşedinţa în afara ţării, personalului misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare, secţiilor consulare şi institutelor culturale din străinătate, militarilor, poliţiştilor şi personalului civil român din instituţiile sistemului de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională trimişi în misiune în teatre de operaţiuni din străinătate, precizează BEC.

Alegătorii care stau la rând la ora 21:00 vor putea vota până la ora 23:59

De asemenea, Biroul Electoral Central a emis luni o decizie privind unele măsuri pentru exercitarea dreptului de vot.

Conform procedurii stabilite, în ziua votării, la ora 21,00, doi membri ai biroului electoral al secţiei de votare, desemnaţi prin decizie a acestuia, verifică dacă în sediul secţiei de votare sau în afara acestuia se află alegători care stau la rând pentru a-şi exercita dreptul de vot. În cazul în care la ora 21,00 în sediul secţiei de votare sau în afara acestuia nu se află alegători care stau la rând pentru a-şi exercita dreptul de vot, cei doi membri ai biroului electoral încheie un proces-verbal constatator în acest sens, pe care îl predau preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare.

Dacă la ora 21,00 în sediul secţiei de votare şi/sau în afara acestuia se află alegători care stau la rând pentru a-şi exercita dreptul de vot, cei doi membri ai biroului electoral numără alegătorii aflaţi la rând la ora 21,00, înmânează bonuri de ordine, pe care s-a aplicat ştampila de control a secţiei de votare sau echivalentul acesteia, consemnează numărul acestora într-un proces-verbal constatator şi rămân în afara localului de vot pentru a monitoriza ordinea de acces în cadrul acestuia.

Sursa foto: INQUAM Photos, Alexandra Pandrea