Acestea nu vor fi însă mai fi fezabile în anul 2100 și asta din cauza lipsei unor resurse naturale dincolo de 2050, arată o analiză publicată de The Conversation. Anul trecut, în iunie, Parlamentul European a votat pentru interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu ardere internă în Europa începând cu 2035. Această măsură face parte din obiectivele europene de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu 55%, până în 2030 și neutre în carbon până în 2050. Prin această decizie, politicile europene promovează vehiculul electric ca soluție pentru reducerea emisiilor în sectorul transporturilor.

În ultimii ani, vânzarea de vehicule electrice a crescut rapid, reprezentând aproape 10% din vânzările totale de mașini din Europa. În timp ce această schimbare pare că ia viteză, s-ar putea dovedi una mult prea simplă în raport cu probleme planetare atât de complexe, arată publicația.

Emisiile depind direct de nivelul de emisii al mixului de energie electrică

Din punctul de vedere al mediului, mai multe studii au comparat emisiile mașinilor cu ardere internă cu cele ale echivalentelor lor electrice. În timpul utilizării unei mașini electrice, emisiile depind direct de nivelul de emisii al mixului de energie electrică utilizat pentru încărcarea vehiculelor. În cazul Franței, o mare parte a energiei electrice provine din surse cu emisii scăzute de carbon ca urmare a utilizării semnificative a energiei nucleare, ceea ce nu se întâmplă în toate țările europene.

Cu toate acestea, construcția vehiculelor electrice, în special fabricarea bateriilor, emite niveluri ridicate de emisii, iar beneficiile de mediu pot fi compensate doar dacă mașina este condusă suficient de mult. Acest lucru contrazice argumentul pro utilizare restrânsă, care este o pârghie majoră pentru atenuarea schimbărilor climatice.

Vehiculele electrice par a fi eficiente în reducerea amprentei naționale de carbon

Metodele de contabilizare a carbonului nu sunt adaptate soluțiilor care au ca rezultat poluarea emisă în alte țări. Conform acestor tehnici, VE par a fi eficiente în reducerea amprentei naționale de carbon. Pe lângă provocările climatice, interzicerea vânzării vehiculelor cu ardere internă în 2035 trebuie să răspundă la problema calității aerului în majoritatea marilor orașe ale lumii, cu impact asupra economiei locale și a sănătății publice.

Sectorul transporturilor este o sursă majoră a acestei poluări, iar VE reprezintă o soluție alternativă care poate contribui la reducerea acestor emisii. O reducere care este, totuși, atenuată de eliberarea de particule legate de abraziunea anvelopelor și drumurilor, care rămâne ridicată. Multe orașe europene obligă proprietarii celor mai poluante mașini să cumpere mașini mai noi, sau chiar vehicule electrice, care emit mai puțini poluanți locali.

Pierderi fiscale legate de petrol și subvenții pentru vehicule electrice

Transformarea complet electrică a parcurilor de vehicule până în 2035 va revoluționa întregul sistem economic de infrastructură rutieră. Odată cu reducerea consumului de combustibili fosili, vor scădea și veniturile din taxa pe consumul intern francez pe produse energetice (TICPE). Această taxă a generat 33,3 miliarde de euro în 2019 și este vitală atât pentru bugetul național, cât și pentru cel al autorităților locale.

Înlocuirea TICPE cu o taxă pe energie electrică ar putea compensa o parte din pierderile fiscale, dar ar afecta toate gospodăriile. Sistemul de subvenții în vigoare (bonusuri și bonusul de conversie) a contribuit puternic la nivelul actual de utilizare a vehiculelor electrice, dar urmează să devină din ce în ce mai costisitor.

Piețe tensionate și costuri incerte

Guvernul francez va trebui să vină cu contribuții semnificative pentru a sprijini afacerile și persoanele fizice în această transformare. Rămâne de văzut ce alegeri politice vor fi făcute pentru a redistribui acest cost în rândul contribuabililor. În ciuda instalării de noi generatoare electrice, creșterea cererii va crește foarte mult factura de energie electrică a gospodăriilor franceze, mai ales dacă sectorul rezidențial folosește și energie electrică pentru încălzire.

La scară globală, litiul și multe alte metale au devenit resurse strategice pentru mobilitatea electrică. Cu toate acestea, cererea mare și dezechilibrul geografic al zăcămintelor și exploatării vor genera tensiuni care vor slăbi oferta și vor împinge și mai în sus prețurile materiilor prime.