Aşa arată bursa de un an de zile pe toate meridianele. Cine a simţit mirosul de caşcaval, dar a preferat să spună „pass“, a ocolit-o. Cine a fost lacom şi a vrut mai mult, a picat în ea fără şanse de scăpare. Pentru ca unii să câştige la bursă şi în orice piaţă, alţii trebuie să piardă. E simplu şi nu ţine seama de cine eşti. Dar mai grav este cånd cumperi în trend descendent („averaging down“), în ciuda faptului că nu există semne de redresare. Una din tehnicile analiştilor fundamentali, pentru a te atrage să cumperi în scădere, este să-ţi arate că acţiunile X şi Y au un PER mai mic decåt cel de acum cåteva luni. Dacă priveşti superficial, intri în capcană.

Dacă te gåndeşti că PER a scăzut în principal din cauza preţului şi că acest trend mai poate continua, atunci stai deoparte, pentru că le poţi cumpăra mai tårziu, la un PER şi mai scăzut. O tehnică banală pentru a evalua piaţa bursieră şi la îndemåna tuturor este Regula 20: din 20 scazi rata inflaţiei şi o compari cu PER-ul pieţei. Cum arată în Romånia? 20-8,61 â 11,39 comparat cu PER piaţă (din raportul lunar al BVB) care era de 12,58 în iunie 2008. Pånă la 11,39 mai aşteptăm, iar dacă inflaţia devine şi mai ridicată, atunci aşteptăm şi mai mult pentru a cumpăra.

Unii analişti vor spune: „De ce 20 şi nu 30 avånd în vedere că suntem o emergentă?“ Cine vrea să afle răspunsul poate altera regula după bunul plac. Dar cine are curajul acum? În plus, cu Regula 20, piaţa SUA şi altele în Europa devin mai atractive pentru riscul investitorilor. Scăderea din iulie 2007 nu mai este o corecţie a trendului ascendent început în 2000, ci un prim segment descendent al unui trend cu acelaşi caracter. Din această cauză, pentru ca preţurile să crească, este nevoie de energie suplimentară la cumpărare. Volume de 4-5 milioane de euro/zi nu vor genera niciodată suplimentul de vitamine. Piaţa are nevoie de volume zilnice de 15-20 de milioane de euro, săptămåni şi luni bune la rånd, pentru ca ascensiunea să depăşească gravitaţia şi lipsa cumpărătorilor. De unde vin banii?

Sursa: http://ta.educofin.com119-17390-2.jpg