Într-un film cu succes de box office, un personaj îi dă o replică eroului principal preocupat de provenienţa unui echipament militar: „American sau rusesc, în ziua de azi nu mai contează, totul e fabricat în China“. Nimic mai adevărat dacă privim economia mondială în ansamblu, dar nu mai puţin adevărat este faptul că, măcar teoretic, cumpărând produse autohtone poţi ajuta economia să iasă din criză. Americanii, francezii sau nemţii chiar pun în practică această teorie, iar acum, în plină criză economică, consumatorii din ţările respective sunt bombardaţi cu campanii de genul „cumpără produse naţionale ca să salvezi X locuri de muncă“.

Ce parere au producatorii locali despre o campanie de incurajare a consumului de produse romanesti?

Ioan Popa, manager general, Transavia: “In condiţiile în care o parte semnificativa a produselor din carne de pasare ce ajung pe piata romaneasca este reprezentata de importurile de carne congelata de pui, este necesar un program care sa prezinte in primul rand dezavantajele importurilor si pericolul care il reprezinta pentru sanatatea consumatorilor. Este foarte importanta sprijinirea producatorilor nationali, majoritatea tarilor din comunitatea europeana si cateva tari din proximitatea noastra au introdus astfel de programe nationale pentru incurajarea consumului de bunuri realizate pe piata lor interna, in contextul crizei financiare si nu numai.”

Sava Elena, Director de Marketing, Rombat: “Un astfel de program ar ajuta toti producatorii autohtoni, insa credem ca nu ar fi singura solutie necesara. Consumatorul are nevoie de un produs de calitate dar si de un pret accesibil, raport pe care l-am supus mereu atentiei cand a fost vorba de bateriile Rombat. In realitate problema nu se afla doar la consumator, ci din pacate tine de fiecare producator in parte si de lipsa unor pachete de legi, care sa usureze producatorilor autohtoni sa tina pasul cu produsele de import.”

Radu Georgescu, presedinte GECAD Group: “Fiecare companie privata are un buget de marketing pentru promovarea brandurilor/produselor/serviciilor proprii care au impact direct asupra vanzarilor. O campanie de promovare a unei industrii sau a unui sector economic nu o poate sustine decat Guvernul. Motivele principale sunt cele legate de managementul campaniei si de finantarea ei. Companiile private pot sprijini aceasta initiativa daca si statul dovedeste ca poate sa o gestioneze intr-un mod profesionist.”

Prodlacta: “In perioada de criza toate tarile incearca sa isi creasca nivelul economiei prin toate posibilitatile. Un program national ar incuraja consumatorul roman sa caute produsele locale in magazine si mai ales ii va convinge sa le consume in continuare. Pentru producatori romani, chiar pe fondul unui curent de opinie favorabil, lupta la raft a ramas la fel de disputata si multe branduri internationale sar la gatul productiei autohtone sa o sugrume.”

Janina Dumitru, PR manager, Fares: “Noi intelegem faptul ca pentru reducerea efectelor si depasirea crizei e necesar sa avem un real suport intern, realizat prin consum de produse romanesti. O campanie de genul acesta trebuie realizata coerent, sa nu esueze precum programul “Fabricat in Romania”- initial o idee nobila si generoasa. In tari foarte dezvoltate precum Germania si Franta, consumul de produse nationale este o practica curenta, pe cand in Romania pozitia producatorilor autohtoni de ceaiuri nu este puternica in marile retele comerciale, Fares fiind singura companie locala de ceaiuri cu prezenta semnificativa pe acest segment.”

Eugen Achim, director general, Vedda: “Un astfel de program de comunicare prin care se sprijina consumul produselor “made in Romania” ar fi binevenit. Mai multe produse romanesti consumate inseamna locuri de munca si resurse romanesti valorificate.”

Citiţi şi:

Cumpărând «româneşte», salvaţi un milion de slujbe