Fiecare antreprenor sau patron de firmă a auzit la un moment dat vorba: dacă nu ai site, e ca şi cum nu ai exista. Fie că este vorba de un site de prezentare, fie de un simplu cont pe Face­book, o firmă trebuie să existe și pe web. În ţara noastră, peste patru milioane de persoane accesează zilnic internetul, conform cifrelor Biroului Român de Audit Transmedia (BRAT).
O firmă care are site este mult mai populară, poate fi găsită mai uşor de către clienţi, alţii decât cei pe care îi are, iar pe online programul este non-stop. Dar să îţi faci un site sau un magazin online costă. Greşit! Romtelecom, Ucoz şi ShopMania BIZ sunt doar trei dintre companiile care îţi dau posibilitatea să-ţi creezi propriul site sau să îţi faci un magazin online.
Afacerea ta online, la un click distanţă
Romtelecom Business Solutions a lansat în luna aprilie „afacereataonline.ro“, o platformă care permite crearea de website-uri pentru firmele care nu au prezenţă online şi promovarea bu­s­inessului lor. Platforma a fost lansată după modelul similar din Grecia, Yourbusiness.gr, care a atras în numai câteva luni peste 10.000 de companii. Inițiativa oferă posesorilor de afaceri posibilitatea de a-și dezvolta personal, în cinci pași simpli, website-uri pentru companiile lor, inclusiv un domeniu .ro personalizat, hosting și unelte pentru promovarea și monitorizarea rezultatelor noii prezențe online. Toate companiile românești, clienți Romtelecom sau nu, au acces la toate aceste beneficii. „Platforma poate suporta mii de companii şi sperăm că numărul celor care se vor înscrie în România să fie mai mare decât cel din Grecia“, a declarat Christos Fouskoudis, director business comercial operations în cadrul Romtelecom. Platforma do-it-yourself a fost dezvoltată de către Romtelecom în baza serviciilor și infra­structurii deja existente, precum serverele și platforma BeOnline, unde vor fi găzduite website-urile create de companiile mici și mijlocii. Serviciul este gratuit în primul an, iar apoi se percepe o taxă lunară pentru găzduire. Preţurile încep de la trei euro.  Platforma permite crearea de adrese e-mail pe respectivul domeniu, dar și dezvoltarea și transmiterea de newslettere pentru promovarea afacerii respective și uneltele necesare pentru analiza traficului de pe website-ul creat. Aceasta este una dintre cele mai simple metode de a-ţi crea un magazin online.
La fel de simplu poţi să îţi creezi un magazin online folosind platforma ShopMania BIZ. Lansată în septembrie 2010, aceasta stă la baza a 5.000 de magazine din 17 ţări. Există trei planuri, Basic, care este gratuit şi este recomadat afacerilor mici care vând maximum 50 de produse, Premium, care costă de la 78 lei /1.000 produse, şi VIP, care costă de la 117 lei/10.000 de produse. Cei de la ShopMania îi asigură pe cei care îşi fac un magazin online că primesc optimizare avansată pentru motoarele de căutare, pentru a ajunge în primele pagini ale motoarelor de căutare. Din martie 2011, compania dă celor interesaţi posibilitatea să îşi facă magazin online şi pe Facebook.  Aplicaţia oferită de companie este gratuită şi le permite tuturor deţinătorilor de magazine online să îşi creeze o platformă dedicată de vânzare pe Facebook şi să o integreze pe paginile proprii din cadrul reţelei de socializare.
O altă platformă este Ucoz, lansată în 2005 de către doi antreprenori ucraineni. Aceasta îţi permite să îţi creezi rapid un site, însă pentru modulul magazin online trebuie să plăteşti 5,49 dolari. Pachetele de servicii se împart în Gratuit, Bază (3,09$), Afacere (5,49$), Avansat (6,49$), Premium (8,99$) şi Dezvoltatori (10,99$). Există 250 de teme disponibile, 22 de module, mii de widgeturi şi gadgeturi, domeniu de tip site.ro, Backup, CMS modern şi spaţiu de stocare gratuit şi nelimitat. În prezent, există peste 1,2 milioane de utilizatori activi, 16 limbi disponibile, peste 150 de milioane de accesări zilnice ale site-urilor din sistem.
Ce trebuie să ştii despre magazinele online
Se spune că un magazin online este cea mai simplă afacere posibilă. Nu ai nevoie de sediu, angajaţi sau depozite. Dar lucrurile nu sunt atât de simple. Dacă te hotărăşti să-ţi deschizi un magazin online, trebuie mai întâi să ai un concept cu privire la ce produse şi ce servicii vei vinde, către ce piaţă vinzi produsele, cât de mare e piaţa respectivă şi care e competiţia pe piaţă. În România, comerţul online nu depăşeşte 2% din comerţul tradiţional, ceea ce reprezintă un potenţial imens de creştere. Marius Ghenea, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online, spune că sunt mulţi care se entuziasmează în momentul de faţă la ideea deschiderii unui magazin online, uitând să cuantifice care e nişa sau segmentul de piaţă căruia i se adresează. „Antreprenorii trebuie să se gândească că, timp de 18 luni, trebuie să finanţeze afacerea din propriile lor buzunare sau prin împrumuturi. Aceste lucruri trebuie planificate de la început. Asta e marea problemă, cum faci să finanţezi o asemenea afacere de comerţ online nu doar în ziua zero“, potrivit lui Ghenea.