Noile norme privind asigurările RCA nu aduc schimbări majore, dar unele prevederi şi o mai strictă supraveghere a pieţei s-ar putea resimţi printr-o creştere semnificativă a tarifelor
În cele din urmă, din noile norme privind asigurările de răspundere civilă auto a dispărut obligativitatea specificării unei marje de profit, aşa cum se vehicula într-o primă variantă, tarifele trebuind calculate la fel ca anul trecut. Adică, astfel încât asigurătorii să garanteze permanent acoperirea obligaţiilor ce decurg din contractele de asigurare, rezervele tehnice de daună, precum şi cheltuielile de funcţionare, ceea ce este echivalent cu o marjă de profit de cel puţin 0%.
Numai dacă s-ar respecta această prevedere tarifele medii pe RCA ar trebui să crească cu peste 40%, pentru a fi acoperită rata combinată a daunei. Un studiu care include toate ţările membre ale Uniunii Europene relevă faptul că, în privinţa daunalităţii, România ocupă primul loc pe segmentul RCA, cu cea mai mare rată combinată a daunei, de 146%.
„În esenţă, noile norme RCA nu sunt de natură să producă mişcări spectaculoase în tarifele asigurătorilor. Totuşi, faptul că aceştia va trebui să probeze permanent către supraveghetor că rata daunei combinată a acestui produs este de cel mult 100%, în mod normal, ar trebui să ducă la o majorare substanţială pe piaţă a primelor de asigurare RCA. Presupunând ca piaţa va acţiona în sensul respectării acestei prevederi, anul 2013 va inaugura competiţia în tehnici de pricing în detrimentul concurenţei prin dumping“, spune Costin Tabacu, director tarifare şi dezvoltare produse, Groupama Asigurări.
Tarife mult subdimensionate
Pe primele 9 luni din 2012, prima medie la poliţele RCA a fost de 455 lei. „Dacă la nivelul pieţei avem o rată combinată a daunei de peste 140% înseamnă că prima medie la RCA este puternic subdimensionată şi ar trebui să avanseze cu cel puţin 40% pentru a ajunge într-o situaţie normală. Grosul poliţelor RCA sunt emise de trei companii, care controlează peste două treimi din acest segment, iar dacă ele şi-ar corecta primele corespunzător, piaţa ar ajunge să se echilibreze“, spune Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR – asociaţia bro­kerilor de asigurare.
Potrivit lui, o majorare cu mai mult de 40% a primelor pentru poliţele RCA poate părea mare, dar nu ar fi de nesuportat, întrucât abia atunci s-ar vorbi de o situaţie de normalitate
Mai multă presiune pe asigurători
Alte voci susţin că ajustarea tarifelor va fi în continuare graduală şi nu va atinge un ritm atât de înalt. „Cred că pe parcursul lui 2013 tarifele RCA vor continua tendinţa de creştere cu câteva procente de la lună la lună, astfel încât pe tot anul să înregistrăm un avans de 25%, la fel ca în 2012, avans pe care l-am estimat întocmai la sfârşitul anului trecut. CSA nu poate schimba în trei luni un sistem ce nu a fost schimbat în cinci ani“, spune Victor Şraer, şeful Otto Broker.
„Se pare că va fi mai multă fermitate în aplicarea legislaţiei specifice RCA, ceea ce ar putea avea ca unul din efecte revizuirea în urcare a tarifelor, care se vede deja, şi creşterea calităţii serviciilor, prin timp mai scurt de reparaţii şi de plată a despăgubirilor“, adaugă Şraer.
Una din noutăţile importante se referă la maşinile aduse din afara granițelor, pentru care, până acum, se putea solicita asigurare în vederea înmatriculării în România, fără a se face dovada înregistrării fiscale a maşinii pe numele noului proprietar. De acum, asigurătorii RCA vor solicita dovada radierii maşinii străinătate şi înregistrarea ei la administraţia fiscală din România.
O altă noutate o reprezintă eliminarea limitării reducerii comerciale, stabilită anterior la maximum 25%, companiile având posibilitatea să ofere discounturi de orice valoare, atât timp cât acestea sunt prevăzute în modul de construcţie a tarifului de primă, spune Iuliana Rusei, director asigurări generale, Generali România.
Poate cea mai importantă noutate privind asigurările RCA este că de acum „asigurătorii sunt obligaţi să solicite toate informaţiile necesare evaluării riscului, conform criteriilor stabilite în tariful de primă, şi să verifice acurateţea acestora, indiferent că discutăm despre date de identificare şi tehnice ale vehiculului sau despre informaţii referitoare la proprietarul/utilizatorul acestuia“, spune Rusei.
Această prevedere ar putea avea implicaţii semnificative asupra procesului de vânzare online a RCA, spune şeful Otto Broker, întrucât solicitanţii ar trebui să facă upload de documente. Responsabilitatea corectitudinii datelor se mută acum de la asiguraţi la asigurători şi mandatarii săi şi poate produce efecte retroactiv.

25%
este pasul cu care s-ar putea majora, anul viitor, prima medie pe segmentul asigurărilor RCA, estimează brokerii, după mai multe scumpiri de la o lună la alta

146%
este rata combinată a daunei pe RCA în România, cea mai mare din UE, ceea ce ne arată că primele medii sunt subdimensionate cu mai mult
de 40%