Vânzările de cărţi pentru copii au scăzut dramatic anul trecut, cele mai afectate segmente fiind literatura şcolară şi titlurile adresate micuţilor cu vârsta sub cinci ani. Declinul continuă şi în 2010.

Cărţile pentru copii au câştigat, în ultimii ani, tot mai mult spaţiu pe rafturile librăriilor din ţară, dar şi în portofoliile editurilor. Criza economică, care s-a tradus prin reduceri de salarii şi, în consecinţă, prin regândirea bugetelor de cheltuieli ale familiilor, s-a repercutat însă destul de sever şi asupra vânzărilor acestui segment. „Comparativ cu anii trecuţi, când evoluţia pieţei de carte în România a înregistrat un ritm de creştere anual în medie de 20%, în 2009 piaţa a avut un trend descendent, concretizat într-o scădere cu aproximativ 30% faţă de anul precedent“, afirmă Emilia Canea, CEO al lanţului de librării Diverta.

Pe de altă parte, acest recul nu a fost generat doar de reducerile bugetelor alocate de către fiecare familie acestui segment, ci şi de scăderea numărului de noutăţi editoriale cu circa 40%, precum şi de lansarea aşa-numitelor „kiosk editions“ (vânzarea cărţilor împreună cu ziare) în a doua jumătate a anului trecut.

La nivel de companie, vânzările au avut însă evoluţii diferite, în funcţie şi de mărimea fiecăreia. De exemplu, la Diverta cărţile pentru copii sunt pe locul doi în topul vânzărilor, cu 380.000 de exemplare, iar la Cărtureşti ele reprezintă circa 5%-10% din totalul vânzărilor, însă volumul s-a dublat în 2009. Şi asta pentru că au fost amenajate spaţii de joacă şi au fost organizate evenimente dedicate celor mici, dar şi pentru că, la nivelul tuturor segmentelor de carte, Cărtureşti nu a înregistrat scăderi ale vânzărilor, datorită dublării spaţiului de retail.

Ce preferinţe au micii cumpărători? La Diverta, cea mai vândută carte a anului trecut a fost „Harry Potter şi Talismanele Morţii“ (vol. 7 – editura Egmont), iar volumul a continuat să domine vânzările şi în primele două luni ale acestui an. La Cărtureşti, liderul vânzărilor a fost, timp de doi ani la rând, „Prinţese date uitării şi necunoscute“ (editura Vellant).

201-49099-capital_30.jpg„Părinţii de la noi sunt foarte interesaţi de cărţile educative şi de poveştile clasice, dar există un public din ce în ce mai numeros ce cumpără titluri inedite (poveşti, poezii sau cărţi educative), create de autori şi ilustratori contemporani“, spune Alexandru Călin, directorul editurii Cartea Copiilor. Dintre căr­ţile publicate de companie, foarte cerute sunt cele semnate de autorul american Eric Carle („Omida mâncă­cioa­să“, seria „Prima mea carte despre… “). Managerul mai spune că la sfârşitul lui 2009, de sărbători, foarte bine s-a vândut „Moş Crăciun“, cartea scrisă de autorul finlandez Mauri Kunnas, tirajul fiind aproape epuizat.

Manuela Georges, director la editura Anteea din Cluj, spune că cel mai bine vândut titlu a fost „Vine trenul de la Iaşi, încărcat cu iepuraşi“ (poezii, jocuri şi cântece pentru copii). Ea mai spune că, în general, cele mai căutate cărţi pentru copii sunt poveşti ilustrate, aventuri, fantasy şi cărţi cu autocolante. Editura a reuşit să îşi crească cifra de afaceri cu 18% anul trecut, printre măsurile care au contribuit la acest rezultat fiind şi „reeditarea acelor titluri cu priză mare la publicul cititor şi – ceea ce a contat probabil pe timp de criză – păstrarea preţurilor de vânzare din 2008 şi asigurarea unui preţ modest“, mai spune Manuela Georges.

Cea mai mare provocare a acestui segment de carte o reprezintă preţul de vânzare, acesta fiind un factor hotărâtor în decizia de cumpărare. „Din cauza cerinţelor specifice pentru acest tip de cărţi – ilustraţii bogate, pagini decupate, cartonate, format generos, hârtie rezistentă – cărţile pentru copii nu pot fi foarte ieftine, dar părintele trebuie să vadă cumpărarea unei cărţi pentru copilul său ca pe o investiţie în educaţia acestuia“, spune Alexandru Călin.

Prin urmare, promoţiile sunt mereu aşteptate de clienţi, vânzările crescând simţitor în timpul acestor perioade.

Asaltul ziarelor cu carte

„Organizăm periodic promoţii (la târguri, cu ocazia evenimentelor sau zilelor speciale), în care oferim discounturi şi, de asemenea, ne străduim să impulsionăm vânzările de pe site-ul nostru“, spune Maria Tasoti, reprezentanta editurii Art. Iar anul acesta nu vor fi schimbări semnificative, cumpărătorii aflându-se în căutare de cărţi ieftine. „Având în vedere concurenţa destul de agresivă a cărţilor care se vând împreună cu ziarele, considerăm că preţul de vânzare va rămâne decisiv. În acest context, editurile vor fi orientate în special spre epuizarea stocului deja existent şi mai puţin spre producţia de carte pentru librării“, mai spune Maria Tasoti. Cu alte cuvinte, este puţin probabil ca vânzările la nivelul pieţei să crească anul acesta, condiţiile fiind practic neschimbate faţă de 2009.

201-49098-30_emilia_canea_ceodiverta_10.jpgPrintre factorii care au afectat vânzările de carte pentru co­pii se numără şi lansarea «kiosk editions» (ziar + carte) în cea de a doua jumătate a anului trecut.
Emilia Canea, CEO, Diverta

30% este scăderea înregistrată anul trecut de piaţa cărţilor pentru copii, ca efect al crizei economice, dar şi al reducerii titlurilor apărute pe piaţa locală